Wynajem długoterminowy rośnie coraz szybciej. Statystyki publikowane przez Polski Związek Leasingu i Wynajmu Pojazdów pokazują, że po tą formę finansowania coraz częściej sięgają polscy przedsiębiorcy oraz konsumenci. Skoro, więc ta forma finansowania zyskuje coraz więcej zwolenników to czas najwyższy nieco bardziej szczegółowo przeanalizować warunki oferowanych umów. Jeżeli zastanawiasz się, na co dokładnie zwracać uwagę wybierając wynajem długoterminowy ten wpis, który stanowić może swego rodzaju poradnik, będzie dla Ciebie. Zapraszam.

Wynajem długoterminowy coraz bardziej popularny

Branża motoryzacyjna w 2021 roku wzmagać się musiała nie tylko z kryzysem spowodowanym korona wirusem, ale również problemem związanym z brakiem dostępności komponentów do samochodów. Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Polski Związek Leasingu i Wynajmu Pojazdów udział wynajmu w 3 kwartale 2021 roku (na chwilę powstawania tego artykułu nie było jeszcze danych za cały ubiegły rok) zwiększył się o 1,8%  i wyniósł 24,2%. Innymi słowy, co czwarte nowe auto nabywane w 3 kwartale znajdowało się w wynajmie długoterminowym.

udział najmu w sprzedaży aut

Źródło Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów: https://pzwlp.pl

Ponadto tempo rozwoju wynajmu długoterminowego w Polsce cały czas rośnie – dla porównania, w drugim kwartale b.r. wyniosło ono 4,6% r/r, a na koniec pierwszego kwartału 2,1% r/r. Podejrzewam, że czwarty kwartał zamknął się jeszcze lepszym wynikiem.

wynajem długoterminowy tempo wzrostu

Źródło Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów: https://pzwlp.pl

Struktura finansowanym wynajem długoterminowym 

Jeśli jesteś ciekawy, jakiego rodzaju napędy pojazdów najczęściej wybierają klienci w wynajmie długoterminowym, już śpieszę z odpowiedzią. Dane PZWPL na koniec 3 kwartału 2021 roku pokazują, że diesle to już mniej niż połowa aut w wynajmie długoterminowym. Dokładnie 49,1% pojazdów było napędzanych dieslem. Zauważalny jest trend malejący. Więcej użytkowników z kolei skłania się w kierunku silników benzynowych, które stanowią 43,6% udziału w rynku. Podobnie, wzrastał odsetek aut ekologicznych tj. wszelkiego typu hybryd i elektrycznych, które na koniec września reprezentowały 7,3% całości. Po uruchomieniu Programu „Mój elektryk” w wynajmie, bardzo prawdopodobna ofensywa samochodów elektrycznych.

Źródło Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów: https://pzwlp.pl

Na jakie elementy powinieneś zwrócić uwagę przy wyborze wynajmu długoterminowego?

Poniżej przedstawiam Ci listę elementów, które wedle mnie będą miały znaczący wpływ na ocenę tego czy oferta warta będzie uwagi. Oczywiście są to elementy wybrane dość mocno subiektywnie, niemniej mam nadzieję, że będą one stanowić swego rodzaju drogowskaz do dobrego wynajmu długoterminowego. Podstawowe informacje o samym wynajmie znajdziesz w moim wpisie: Wynajem długoterminowy, oraz Leasing czy wynajem, co wybrać?  

Wybór odpowiedniego dostawcy wynajmu długoterminowego

Podstawową kwestią, którą trzeba brać pod uwagę to wybór odpowiedniego dostawcy. Niby prosta kwestia, a przez wielu klientów mocno bagatelizowana. Zanim przejdę do przedstawienia listy konkretnych firm, warto jeszcze nadmienić, że wynajem długoterminowy może być dystrybuowany w sposób bezpośredni oraz przez brokerów. I nie ma w tym nic złego (wręcz przeciwnie). Wiedz jednak, że broker nie będzie tu usługodawcą.

Ze względu na fakt, że to usługodawca będzie właścicielem pojazdu do końca trwania umowy, warto sprawdzić jak długo działa na rynku, jakim zapleczem finansowym dysponuje i jakie posiada opinie. Radziłbym unikać mało znanych firm, które nie dysponują zbyt okazałym kapitałem zakładowym. Może się to okazać mocno ryzykowne.

Występujące na rynku firmy oferujące wynajem długoterminowy są zrzeszone (podobnie jak w przypadku leasingu – Związek Leasingu Polskiego) w organizacji o nazwie Polski Związek Leasingu i Wynajmu Pojazdów. Poniżej znajdziesz listę 11 firm członkowskich należących do PZWLP. Przyszłą firmę wybrałbym właśnie spośród nich.

  1. ALD Automotive
  2. Arval Polska
  3. Business Lease
  4. Carefleet S.A.
  5. Express
  6. MHC Mobility Polska
  7. Idea Fleet 
  8. LeasePlan Polska
  9. MasterLease
  10. mLeasing
  11. NFM

Wybór pojazdu – sprawdzaj dokładnie specyfikację

Wydaje się, że jest to prosta czynność a nie do końca praktykowana przez klientów. Zanim zdecydujesz się na wybór odpowiedniej firmy, która dostarczy ci wynajem długoterminowy na konkretny model auta, dokładnie przeanalizuj specyfikację pojazdu. Rozbieżności cenowe i rzecz jasna wyposażenia w obrębie tego samego modelu mogą być ogromne. 

Dla lepszego zobrazowania chętnie kupowany w zeszłym roku SUV Dacia Duster dostępny jest w kilku wersjach wyposażenia, a cena samego auta może się wahać od 59 200 zł brutto (w wersji Essential) do nawet 95900 zł (w wersji Extreme). Jak nietrudno zauważyć zupełnie inaczej będzie wyglądać najem na najtańszą bazową wersję, a inaczej na “wypasioną opcję”. Reasumując zawsze powinieneś dokładnie sprawdzić jaką wersję pojazdu oferuje usługodawca i jakie dokładnie elementy wyposażenia będzie miało auto, którym będziesz się poruszać w najbliższym czasie.

Źródło: https://dacia.pl

A i jeszcze jedna kwestia, o której łatwo zapomnieć. Zdecydowanie bardziej opłacalny będzie wybór marki i modelu auta, który dość wolno traci na wartości. Omijaj więc te pojazdy, których wartość leci na łeb i na szyję. 

Indywidualne wersje wyposażenia raczej nie pasują do wynajmu

Skoro już jesteśmy przy wątku dotyczącym wyposażenia, to warto dodać, że ta forma finansowania nie będzie optymalna dla kogoś kto chciałby sfinansować pojazd skrojony na miarę pod siebie. Owszem takie auto, co prawda da się również sfinansować najmem, ale oferta na niego nie będzie należała do atrakcyjnych. W najmie trzeba iść na kompromisy i wybierać w modelach i wersjach wyposażenia, które są akurat dostępne w ofercie. Zwłaszcza, że jesteśmy w dość specyficznym okresie, w którym nadal nowych pojazdów brakuje i niestety będzie jeszcze brakować.  

Suma opłat nie w wynajmie długoterminowym

W przeciwieństwie do typowego leasingu, w wynajmie długoterminowym suma opłat nie będzie najważniejszym elementem stanowiącym o atrakcyjności oferty. Swoją drogą dwa słowa sprostowania. W leasingu suma opłat również nie jest najważniejsza, ale większość klientów właśnie to tego elementu przywiązuje największą wagę (oczywiście błędnie, ale o tym może innym razem). W wynajmie kierować się należy ceną samej raty, ale trzeba ją przeanalizować w szerszej perspektywie.

Rata wynajmu długoterminowego – odniesienie do wartości katalogowej auta

Wedle mnie w pierwszej kolejności należałoby odnieść wartość raty do ceny katalogowej konkretnego modelu auta. To powinien być pierwszy element na podstawie, którego będziemy w stanie ustalić czy oferta jest atrakcyjna czy też nie. Można to zrobić na zasadzie wartości procentowej.

Znów posłużę się przykładem Dacii, ale tym razem modelu Spring (elektrycznego) w wersji Comfort +. Cena katalogowa takiego pojazdu z 2021 roku wynosi dokładnie 90 900 zł brutto. Z koeli wysokość raty najmu na 36 miesięcy (przy limicie 15 000 km rocznie i bez opłaty wstępnej), wynosi 1139 zł netto (1400,97 zł brutto). Rata, więc stanowi 1,54% wartości samochodu. Im wartość procentowa będzie wyższa tym same finansowanie (na pierwszy rzut oka będzie mniej atrakcyjne). No właśnie na pierwszy rzut oka. Teraz trzeba dokonać analizy tego jak skrojona jest oferta i co zawiera rata wynajmu.

Źródło: https://dacia.pl

Wynajem długoterminowy – parametry finansowania 

Rozkładając cenę wynajmu na czynniki pierwsze powinniśmy przeanalizować podstawowe 3 elementy oferty. A mianowicie:

  • wysokość opłaty wstępnej
  • okres najmu
  • ustalony w umowie limit kilometrów

Wszystkie wyżej wymienione czynniki będą miały niewątpliwie wpływ na wysokość raty. I teraz po kolei im niższa opłata wstępna tym wysokość raty będzie wyższa. Z reguły jednak atutem wynajmu jest właśnie brak opłaty wstępnej, więc ja osobiście wybrałbym najem bez konieczności uiszczania opłaty na start.

Wedle mnie korzystnym rozwiązaniem będzie skupienie się na relatywnie krótkich okresach finansowania. Optymalnym rozwiązaniem jest okres 36 miesięcy, czyli 3 lat. Owszem można ten okres wydłużyć, ale tu koszt najmu będzie niestety rósł i poniesiemy wyższe opłaty z tytułu serwisowania pojazdu.

Na koniec limit kilometrów. Im mniejszy tym rata będzie niższa. Oczywiście ten należy dobrać pod kątem swoich indywidualnych potrzeb. Warto przeanalizować, jakie odległości będziemy pokonywać i założyć dodatkowy bufor bezpieczeństwa. Odradzam wybierać małe limity, które ograniczają twoją swobodę i spowodują doliczenia przy zwrocie pojazdu.

Co zawiera rata, czyli usługi dodatkowe w pakiecie

Reasumując podstawowe elementy składające się na wysokość raty mamy przeanalizowane, czas zabrać się za mniej oczywiste składniki. Mam tu na myśli usługi dodatkowe, które są zawarte w racie, czyli:

  • ubezpieczenia
  • pakiet serwisowy
  • assistance
  • inne dodatki

Ubezpieczenie komunikacyjne

Warto zauważyć, że dobrze skonstruowana rata wynajmu powinna zawierać ubezpieczenie komunikacyjne i to najlepiej w wariancie wieloletnim skorelowanym z okresem użytkowania auta.

Niezależnie od tego, jaką opcję wybierzesz przed podpisaniem umowy sprawdź poniższe elementy:

  • od jakiej wartości będzie ubezpieczony pojazd (od wartości rynkowej czy księgowej)
  • czy w umowie ubezpieczenia wstępuje udział własny w szkodzie (możliwość pojawienia się udziału od 0 do nawet 2000 zł)
  • czy stawki są stałe czy zmienne 
  • w jakich sytuacjach może nastąpić odmowa wypłaty odszkodowania
  • w jakich sytuacjach koszty naprawy mogą być przerzucone na klienta
  • czy występuje konsumpcja sumy ubezpieczenia i czy nie zajdzie konieczność doubezpieczenia pojazdu po szkodzie.

Ubezpieczenie GAP

Z reguły umowy wynajmu długoterminowego są tak skonstruowane, że ubezpieczenie GAP nie staje się koniecznością do zabezpieczenia umowy, ale warto jest to dokładnie sprawdzić. Jeżeli umowa ubezpieczenia na luki, które mogą doprowadzić do dopłaty przy szkodzie całkowitej lub kradzieży, sugeruję dokupić ubezpieczenie GAP na własną rękę.

Pakiet serwisowy

Jeszcze bardziej ważny będzie w wynajmie długoterminowym zastosowany pakiet serwisowy. Ten będzie miał ogromny wpływ na wysokość raty, ale i na nasz komfort. Im szerszy zakres napraw w cenie tym oczywiście lepiej. Zanim, więc zdecydujesz się na podpisanie umowy zweryfikuj czy serwis obejmuje wszelkie koszty napraw i serwisowania, powstałe w toku normalnej eksploatacji samochodu, nawet takie, jak częstsze niż przewidziane przez producentów wymiany klocków hamulcowych. Czy też może niektóre koszty są wyłączone? Jeśli tak to, jakie? Czy oferta uwzględnia tylko części oryginalne? Czy naprawy odbywają się tylko w ASO i tak dalej. Tutaj zakres może być ogromny także do tego elementu należy odpowiednio podejść. Dobrze skonstruowany pakiet serwisowy oczywiście będzie znacznie podnosił ratę najmu, ale wedle mnie warto w niego zainwestować kilka złotych.

Assistance i auto zastępcze

Przed zawarciem umowy powinniśmy również pochylić się nad sytuacją  a której dojdzie do awarii pojazdu, kolizji lub wypadku. Dobrze byłoby z wyprzedzeniem wiedzieć, w jakiej sytuacji i na jaki czas przysługiwać nam będzie auto zastępcze oraz jak będzie wyglądać sam proces likwidacji szkody.

Opony

Korzystanie z serwisu opon w wynajmie długoterminowym nie jest standardem. Jedne z firm oferują zakup i składowanie opon zimowych, inne nie. Jeśli zdecydujesz się na zakup opon i wrzucenie ich do raty najmu sprawdź, jakiej klasy proponowane są opony, jak wyglądać będzie ich wymiana czy składowanie oraz co stanie się z nimi, jeśli skończy Ci się umowa i oddasz auto. Być może powinieneś również rozważyć opcję zakupu ogumienia na własną rękę.

Opłaty dodatkowe

A na koniec gwóźdź programu, czyli opłaty dodatkowe do wynajmu długoterminowego. Jeśli myślisz, że wszystkie koszty najmu mogą zawrzeć się w racie to z jednej strony masz rację, a z drugiej jesteś w błędzie. Być może większość kosztów dodatkowych Cię ominie, ale warto sprawdzić, za co przyjdzie ci zapłacić ekstra. Opłat dodatkowych może być sporo, począwszy od kosztów rejestracji pojazdu w wydziale komunikacji, skończywszy na opłatach administracyjnych czy windykacyjnych. Reasumując – zawsze zapoznaj się z Ogólnymi Warunkami Umowy i zapoznaj się z Tabelą Opłat i Prowizji, a unikniesz niemiłego zaskoczenia ze strony finansującego.

Stała czy zmienna stopa procentowa do wynajmu długoterminowego

Doskonale zdajemy sobie sprawę jak wygląda obecna sytuacja na naszym rynku finansowym. Stopy procentowe już czterokrotnie wzrosły w ostatnich kilku miesiącach i najprawdopodobniej dalej będą rosły. Dlatego też przy wyborze wynajmu szukałbym takiego rozwiązania, które daje ci gwarancję niezmienności raty. Innymi słowy oparte jest o stałą stopę procentową. Zawarcie umowy ze zmienną stopą może się okazać mocno ryzykowne. Jeśli zawarłeś ostatnimi czasy leasing czy wynajem oparty o zmienną stopę i zastanawiasz się jak może wzrosnąć Twoja rata to skorzystaj z mojego autorskiego kalkulatora Excel. Znajdziesz go tutaj wraz z opisem jego użytkowania.

Zakończenie umowy najmu 

Na koniec jeszcze jeden dość istotny element związany z najmem – jak wyglądać będzie zakończenie umowy, zarówno te zgodne z harmonogramem, jak i te przedwczesne. Zaczynając od końca sprawdź, z jakich opcji będziesz mógł skorzystać, jeśli przyjdzie Ci (z różnych przyczyn) wcześniej zakończyć umowę i jakie koszty będziesz musiał ponieść w takiej sytuacji. Dobra wiadomość jest taka, że nie jest to wiedza tajemna. Finansujący wszelkie informacje o umowie zawierają w Ogólnych Warunkach Umowy do lektury, których praktycznie zawsze Cię zachęcam.

Również w tym dokumencie znajdziesz wytyczne związane z terminowym zakończeniem umowy i ze zwrotem pojazdu lub jego wykupem. Większość firm (ale nie wszystkie) daje możliwość wykupu pojazdu po zakończonej umowie. Jeśli taki jest Twój cel wybierz taką firmę, która Ci to umożliwi – to raz, a dwa – cena i warunki wkupu powinieneś znać już w momencie zawierania umowy. Jeśli z kolei nie będziesz chciał wykupować auta to powinieneś znać dokładne warunki zwrotu auta. Miej na uwadze, że finansujący zawsze będzie dokonywał oględzin pojazdu celem ustalenia wartości auta. Warto, więc ustalić jak finansujący będzie definiował normatywne zużycie pojazdu i jakie dopuszczać będzie uszkodzenia. Więcej o tym jednak przy innej okazji.

Podsumowanie

Reasumując wynajem długoterminowy jest ciekawym rozwiązaniem, które zapewne warto brać pod uwagę przy zakupie fabrycznie nowego auta. Jego atrakcyjność w kontekście obecnej sytuacji i wprowadzenia Polskiego Ładu będzie rosła. Jak pokazałem jednak jest to niestety nieco bardziej złożony produkt w porównaniu z typowym leasingiem. Zdecydowanie na większą ilość elementów trzeba zwrócić uwagę i je dokładnie przeanalizować. Mam nadzieję, że tym artykułem, choć trochę przybliżyłem Ci elementy, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze wynajmu długoterminowego. Jeśli jednak miałbyś pytania to chętnie na nie odpowiem. Śmiało kontaktuj się ze mną.

Również w tym dokumencie znajdziesz wytyczne związane z terminowym zakończeniem umowy i ze zwrotem pojazdu lub jego wykupem. Większość firm (ale nie wszystkie) daje możliwość wykupu pojazdu po zakończonej umowie. Jeśli taki jest Twój cel wybierz taką firmę, która Ci to umożliwi – to raz, a dwa – cena i warunki wkupu powinieneś znać już w momencie zawierania umowy. Jeśli z kolei nie będziesz chciał wykupować auta to powinieneś znać dokładne warunki zwrotu auta. Miej na uwadze, że finansujący zawsze będzie dokonywał oględzin pojazdu celem ustalenia wartości auta. Warto, więc ustalić jak finansujący będzie definiował normatywne zużycie pojazdu i jakie dopuszczać będzie uszkodzenia. Więcej o tym jednak przy innej okazji.