Rynek motocykli w Polsce dynamicznie się rozwija, a producenci wprowadzają coraz więcej nowych modeli, aby sprostać oczekiwaniom swoich klientów. Wraz z nadejściem sezonu motocyklowego, wiele osób zastanawia się, jak sfinansować zakup swojego wymarzonego jednośladu. Zakup wymarzonego pojazdu wcale nie musi być równoznaczny z przekroczeniem budżetu firmy. Rozwiązaniem może okazać się leasing motocykla. Ta forma finansowania zdobywa coraz większą popularność wśród pasjonatów dwóch kółek. Jak działa leasing motocykla i czy warto z niego skorzystać? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule. Zapraszam do lektury!

Polacy coraz chętniej przesiadają się na jednoślady

Pomimo tego, że klimat w Polsce nie należy do najbardziej optymalnych, coraz chętniej zostawiamy w garażu swoje samochody i przesiadamy się na jednoślady. Wyniki rejestracji nowych motocykli z zeszłego roku zdecydowanie potwierdzają tą tezę. W 2022 roku zarejestrowano 23 910 nowych motocykli. Ta kategoria pojazdów wzrosła względem ubiegłego roku o 10,8%. Tak wysoki wzrost jest drugim wynikiem po 2015 roku. To właśnie w 2015 roku odnotowano największą ilość rejestracji nowych jednośladów. Rekord ten w  głównej mierze spowodowany był zmianą przepisów. Zgodnie z ich nowelizacją, każdy kierowca posiadający, co najmniej 3 lata prawo jazdy kategorii B może poruszać się motocyklem o pojemności do 125cm3 bez dodatkowych uprawnień.

To tylko jednak wycinek rynku motocyklowego uwzględniający nowe pojazdy. Jeśli weźmiemy pod uwagę używane jednoślady liczba rejestracji będzie zdecydowanie większa. Tym bardziej, że w ubiegłym roku sprowadzono do Polski ponad 70 tysięcy tego typu pojazdów z zagranicy. Podsumowując – na naszych drogach z roku na rok przybywa motocyklistów, co przekłada się na rosnący popyt na różne modele jednośladów. Tę tendencję można wiązać z niższymi kosztami utrzymania w porównaniu z samochodami, co objawia się choćby niższymi cenami ubezpieczeń.

Nie tylko auta można sfinansować leasingiem!

Leasing przede wszystkim kojarzony jest z samochodami oraz maszynami i urządzeniami. Przedsiębiorcy często wybierają go, jako atrakcyjną i łatwo dostępną opcję finansowania, będącą alternatywą dla kredytu. Warto jednak pamiętać, że jednoślad również może być przedmiotem takiej umowy, nie tylko samochód. Co więcej leasing motocykli w wielu aspektach będzie bardzo podobny lub wręcz tożsamy z leasingiem na auta. Coraz większa liczba firm leasingowych ma w swojej ofercie przygotowany leasing dla pasjonatów dwóch kółek.

To tylko jednak wycinek rynku motocyklowego uwzględniający nowe pojazdy. Jeśli weźmiemy pod uwagę używane jednoślady liczba rejestracji będzie zdecydowanie większa. Tym bardziej, że w ubiegłym roku sprowadzono do Polski ponad 70 tysięcy tego typu pojazdów z zagranicy. Podsumowując – na naszych drogach z roku na rok przybywa motocyklistów, co przekłada się na rosnący popyt na różne modele jednośladów. Tę tendencję można wiązać z niższymi kosztami utrzymania w porównaniu z samochodami, co objawia się choćby niższymi cenami ubezpieczeń.

Jakie motocykle można wziąć w leasing?

Niestety, już na samym początku muszę wskazać pierwszą różnicę wynikającą z leasingu dla motocykli. Leasingodawcy podchodzą nieco inaczej do jednośladów i dość mocno zawężają kryteria wiekowe tych pojazdów. O ile z finansowaniem nowego motocykla nie będzie najmniejszego problemu, o tyle z używanymi może być już trudniej. Większość finansujących ogranicza wiek jednośladów do 2 lub 3 lat. Znajdą się również takie firmy, które określają maksymalną sumę wieku i okresu leasingu motocykla na, powiedzmy, 6 lat. Oznacza to, że używany 3-letni motocykl będziesz w stanie wziąć w leasing tylko na 36 miesięcy. Podsumowując, jeśli jesteś zainteresowany tego typu pojazdami, warto rozejrzeć się na rynku i porównać oferty kilku leasingodawców. Każdy z nich może mieć nieco inne procedury w tym zakresie. Miej jednak na uwadze, że leasing starszych motocykli raczej nie wchodzi w rachubę. W takich przypadkach warto wziąć pod uwagę pożyczkę leasingową lub typowy kredyt samochodowy.

Twój wymarzony motocykl możesz nabyć na podstawie pełnej faktury VAT 23%, jak również na podstawie faktury vat-marża. Dokument zakupowy będzie wyznacznikiem tego, jaką formę leasingu zastosujemy. W pierwszym przypadku będzie to leasing operacyjny, w drugim zaś leasing finansowy. Pozwól, że w tym miejscu nie będę wchodzić w szczegóły tychże rozwiązań, gdyż opisałem to w innym moim artykule. Zachęcam Cię do zapoznania się z nim. Na koniec jeszcze słowo na temat umowy kupna-sprzedaży przy leasingu na motocykle. Być może znajdzie się na rynku firma, która do tego tematu podejdzie (na obecny stan mojej wiedzy jednak nie potrafię takiej wskazać), ale z pewnością nie będzie do dla Ciebie opłacalne. Finansujący po prostu może doliczyć do transakcji brakujące 23% wartości pojazdu, wynikającego z braku podatku VAT.

Leasing motocykla – lista dokumentów

Dokumenty, jakie należy przedstawić finansującemu są bardzo podobne do tych stosowanych przy pojazdach, czyli:

  • Faktura pro forma od sprzedającego 
  • Dowód rejestracyjny pojazdu
  • Specyfikacja motocykla
  • Wniosek leasingowy
  • Dokumenty finansowe (w zależności od ceny motocykla i obwiązujących procedur w danej firmie leasingowej)

Być może również firma leasingowa będzie wymagała przedstawienia prawa jazdy z odpowiednią kategorią umożliwiającą poruszanie się pojazdem. Brak odpowiedniej kategorii w prawie jazdy może wykluczyć uzyskanie finansowania.

Parametry finansowania (OW, okres, wykup)

Większych rozbieżności względem finansowania aut nie powinno być. W kontekście opłat na start oferty potrafią być bardzo różne. Część firm pozwoli na sfinansowanie bez opłaty wstępnej, inne wymagać będą minimum 10% wartości motocykla na start. Podobnie z okresem. Ten maksymalnie wyniesie 60 miesięcy, ale mogą być ograniczenia (np. okres + wiek jednośladu = 6 lat). Z koeli, jeśli chodzi o wartości wykupu to są one analogiczne jak auta osobowego, ze względu na taką samą 20% stawkę amortyzacji.

Ubezpieczenie motocykla

Skoro będziemy stosować narzędzie w postaci leasingu to finansowany przedmiot będzie musiał być ubezpieczony w szerokim tego słowa znaczeniu – OC/AC/NNW. Nie ma zmiłuj. Musisz mieć to na uwadze. Finansujący z pewnością przedstawi Ci propozycję ubezpieczeniową ze swojego ramienia. Nie stoi jednak nic na przeszkodzie, żeby rozglądnąć się za ubezpieczeniem na własną rękę. Być może tym sposobem zaoszczędzisz przysłowiowe klika złotych. Pamiętaj jednak, że za ubezpieczenie zewnętrzne finansujący może doliczyć opłaty dodatkowe. 

 

A co ubezpieczeniem GAP? Ubezpieczenie GAP jest również możliwe do zawarcia przy motocyklach. Produkt ten nie jest aż tak popularny jak przy pojazdach, więc nie każdy finansujący przedstawi Ci takową ofertę, ale dodatkową ochronę możesz wykupić na własną rękę. Nie musisz daleko szukać, możesz zrobić to za moim pośrednictwem.

Kup gap na własną rękę z 10% rabatem od Leasing bez tajemnic

Ubezpieczenie na życie w leasingu motocykla

Nie trzeba chyba uwypuklać, że jazda motocyklem jest zdecydowanie bardziej ryzykowna od jazdy chociażby samochodem. Policyjne statystyki ewidentnie to pokazują. Wskaźniki śmiertelności motocyklistów biorących udział w zdarzeniach drogowych są wysokie. Z tego właśnie powodu część finansujących będzie chciało dodatkowo zabezpieczyć się poprzez polisę na życie leasingobiorcy, którą można rozłożyć na raty lub opłacić z góry. Podchodząc, więc do leasingu motocykli miej ten element na uwadze. Część z firm będzie wymagało tego zabezpieczenia obligatoryjnie, część potraktuje to, jako opcję dodatkową.

Czy leasing motocykla nie będzie kwestionowany przez urząd skarbowy?

Odpowiedź na to pytanie zasadniczo jest prosta i klarowna – nie, jeśli pojazd ten wykorzystywany będzie do celów związanych z działalnością gospodarczą. A tu uzasadnień znaleźć można, co niemiara. Począwszy od zwykłego przemieszczania się z punktu do punktu, dojazd do klienta, przewożenie małych ładunków czy też chociażby posiłków. Pamiętajmy jednak o szczególe, który opisałem we wcześniejszym paragrafie. Pamiętaj o posiadaniu odpowiednich uprawnień. Dla przykładu, jeśli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, chcesz sfinansować motocykl o pojemności powyżej 125cm3 powinieneś posiadać prawo jazdy kategorii A.

Korzyści podatkowe

Jako że motocykl jest pojazdem samochodowym, pod względem podatkowym będzie traktowany analogicznie do samochodu osobowego. W związku z tym rozliczenie motocykla będzie przebiegać na takich samych zasadach jak samochodu. Analogicznie będzie z odliczeniem podatku VAT. W przypadku wykorzystywania motocykla wyłącznie w celach związanych z działalnością gospodarczą, istnieje możliwość odliczenia pełnej kwoty VAT z faktury zakupu tego pojazdu, jak również wszelkich kosztów związanych z jego eksploatacją. Pamiętajmy jednak wówczas o złożeniu odpowiedniej deklaracji oraz stosowaniu kilometrówki. W przypadku użytku mieszanego odliczyć połowę VAT-u.

Dopłaty z rządowego programu „Mój elektryk” dla elektrycznych motocykli

Program mój elektryk to system dopłat wprowadzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który ma na celu zapewnienie wsparcia finansowego dla osób zainteresowanych zakupem pojazdów elektrycznych. Indywidualni nabywcy mogą otrzymać dopłatę do samochodów elektrycznych. Co ciekawe również fani jednośladów mogą z niego skorzystać. 

Warunki dla jednośladów są nieco inne. W przypadku jednośladów elektrycznych, takich jak skutery i motocykle wysokość dopłaty wynosi 30% wartości pojazdu, lecz nie więcej niż 4 000 zł. Jest to jednak istotny poziom wsparcia, gdyż w przypadku wielu modeli jednośladów pozwala rzeczywiście obniżyć ich cenę o prawie jedną trzecią. W celu ułatwienia zakupu skuterów czy motocykli elektrycznych, importerzy tych pojazdów jak również same firmy leasingowe oferują wsparcie w załatwieniu wszelkich formalności.

Podsumowanie

Rozważając zakup motocykla dla swojej firmy, warto zastanowić się nad korzystnym rozwiązaniem, jakim jest leasing. Leasing motocykla oferuje szereg korzyści dla przedsiębiorców, takich jak elastyczność finansowa, możliwość odliczenia pełnej kwoty VAT oraz ułatwione rozliczenie kosztów eksploatacji. Dodatkowo, leasing umożliwia pozyskanie nowoczesnego i niezawodnego sprzętu bez angażowania dużych sum na zakup, co jest istotne zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw. Uważam, że pomimo niewielkich przeszkód proceduralnych i produktowych, warto, więc przemyśleć leasing motocykla, jako alternatywę dla zakupu, gdy planujemy rozwój działalności gospodarczej opartej na mobilności.