Leasing z tarczą stanowi ciekawe rozwiązanie na niepewne czasy. Życie pisze różne scenariusze, większość z nas przekonała się o tym już nieraz na własnej skórze. Większość z nas zaciągając różnorakiego rodzaju zobowiązania terminowe analizuje różne sytuacje, które może przynieść przekorny los. A ten ostatnio nas nie oszczędza. Braki dostępności pojazdów, rosnące stopy procentowe, wysoka inflacja, szybujące w górę ceny, osłabienie złotego – wszystko to sprawia, że klienci często odkładają w czasie decyzje zakupowe. Zastanawiasz się czy jest jakiś sposób na zminimalizowanie ryzyka związanego z zawarciem umowy leasingowej na auto? Oczywiście, że tak. Rozwiązaniem jest leasing z tarczą! Zainteresowany? Zapraszam do lektury.
Konwencjonalne podejście leasingodawców
Nie ma, co się czarować – trzeba to powiedzieć, wprost, że przy standardowych umowach leasingu całkowite ryzyko związane z transakcją leżeć będzie po stronie leasingobiorcy. Klasyczne umowy leasingu i najmu na rynku nie umożliwiają jej wcześniejszego zakończenia lub są bardzo mocno kłopotliwe. Z reguły leasingobiorcy nie przysługuje prawo do wypowiedzenia lub zerwania umowy w trakcie jej trwania. Niektóre firmy leasingowe z kolei stosują zapisy mówiące o tym, że wcześniejsze zakończenie umowy może nastąpić tylko i wyłącznie na warunkach zaproponowanych przez finansującego. Co więcej kodeks cywilny nie za bardzo również wspierać będzie leasingobiorcę. Zapisy w kodeksie bardziej dbają o leasingodawcę niż o korzystającego. Reasumując – wziąłeś, drogi kliencie, leasing – to radź sobie sam.
Alternatywne rozwiązania
Co prawda leasingobiorca ma jeszcze w zanadrzu kilka rozwiązań, które może wdrożyć w przypadku “podbramkowej sytuacji”, ale te niestety będą czasochłonne i wymagające sporego zachodu. Mam tutaj na myśli cesję umowy leasingu lub podnajem leasingowanego auta innemu podmiotowi. Trzeba jednak mieć na uwadze, że to na Twoich barkach spoczywać będzie znalezienie podmiotu lub osoby, która przejmie finansowanie lub będzie podnajmować auto. Dodatkowo nie wszystko będzie zależało od Ciebie – finansujący weryfikować będzie przyszłego klienta na swój sposób i to ostatecznie on będzie musiał wyrazić zgodę na operację. Poza tym wyżej wymienione działania mogą być obarczone dodatkowymi opłatami, jak i ryzykiem. Więcej o oszustwach na podnajem przeczytasz tutaj.
Leasing z tarczą, czyli finansowanie z możliwie minimalnym ryzykiem
Czas najwyższy pokazać jak inaczej może wyglądać nowoczesne finansowanie. Leasing z tarczą jest rozwiązaniem, które wychodzi naprzeciw oczekiwaniom i może ułatwić podjęcie decyzji o zawarciu umowy. Sondaż przeprowadzony na zlecenie firmy Carsmile pokazuje, że 86% ankietowanych obawia się, że ich sytuacja ekonomiczna pogorszy się w ciągu najbliższego roku. 46% ankietowanych z kolei odczuwa niepewność i strach.
Obaw jak widać jest sporo, a zawarcie umowy leasingu na standardowych warunkach może jeszcze owe uczucie potęgować. Zupełnie inaczej wyglądałaby sytuacja, w której wysokość twojego miesięcznego zobowiązania byłaby relatywnie niska, miałbyś możliwość zwrotu pojazdu i rozliczenia umowy w dowolnym momencie jej trwania (wraz z anulowaniem od niespłaconych rat i wykupu). Prawda?
Co wyjątkowego jest w leasingu z tarczą?
Leasing z tarczą opiera się na następujących założeniach:
- Niskie miesięczne zobowiązanie dzięki wysokiemu wykupowi (odpowiednio dla okresów finansowania 24 miesiące – 50%, 36 miesięcy – 40%, 48 miesięcy – 30% i 60 miesięcy – 25%)
- Trzy opcje na zakończenie umowy
- Możliwość zwrotu pojazdu i rozliczenia umowy w dowolnym czasie (więcej na ten temat przeczytasz w innym moim artykule Leasing z gwarancją zwrotu pojazdu)
- Wszystko, czego potrzebujesz w jednej racie
- Rabat na zakup fabryczne nowego auta
Niska miesięczna rata uzyskiwana jest przez zastosowanie do umowy wysokich wartości wykupowych. Możesz skorzystać z następujących wartości końcowych:
- 24 miesiące – 50%
- 36 miesięcy – 40%
- 48 miesięcy – 30%
- 60 miesięcy – 25%
Wysoki wykup
Wysoki wykup spowoduje, że rata za Twoje nowe auto będzie relatywnie niska. Jak niska? Wszystko zależy od przyjętego okresu finansowania i ceny samego pojazdu. Zasada jest prosta. Droższe auto – wyższa rata. Krótszy okres – niższa rata. Przy tej okazji przypominam, że wysoki wykup w kontekście nadal wysokiej inflacji (na dzień powstawania artykułu – GUS oszacował ją na 17,9%) jest korzystny. Wartość twojego zobowiązania będzie się dewaluowała. Z drugiej strony koszt samego finansowania będzie przez wysoki wykup wyższy. Coś za coś.
Opcje na zakończenie umowy
Jeśli martwi Cię, że na koniec umowy będziesz potrzebował sporego zastrzyku gotówki – to mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Niekoniecznie. Na koniec umowy, bowiem możesz wybrać jedną z trzech opcji.
- Wykup auta. Na koniec umowy wpłacasz ustaloną w umowie leasingowej wartość końcową i od tego momentu samochód staje się Twoją własnością.
- Zwrot pojazdu. Nie musisz wykupywać samochodu. Na koniec umowy możesz go po prostu oddać. Nie stosuje się limitu przebiegu, więc nie poniesiesz opłat za nadprzebieg, jak to ma miejsce w umowach wynajmu długoterminowego.
- Przedłużenie umowy. Możesz też rozłożyć ostatnią ratę na kolejny okres i nadal spłacać samochód w dogodnym tempie.
Decyzja należy do Ciebie.
Gwarancja zwrotu pojazdu
Ważnym elementem leasingu z tarczą jest gwarancja zwrotu pojazdu bez podawania jakiegokolwiek powodu, bez limitu kilometrów. Zgłaszasz tylko chęć zwrotu auta a finansujący w transparentny sposób rozliczy Twoją umowę. Ot, co. Szczegółowo element ten został opisany w artykule Leasing z gwarancją zwrotu.
Wszystko w jednej racie
W ramach jednej raty możesz skorzystać z produktów dodatkowych takich jak:
- Usługa monitoringu GPS
- Ubezpieczenie komunikacyjne (jednoroczne lub wieloletnie)
- Ubezpieczenie GAP
Rabat na nowe auto
Leasing z tarczą można zastosować tylko do pojazdów oferowanych przez leasingodawcę. Ten współpracuje z wiodącymi polskimi dealerami i importerami i daje Ci do wyboru około 500 nowych samochodów, 30-stu najpopularniejszych marek. Niezależnie od tego, czy poszukujesz samochodu dla siebie, dla rodziny, dla firmy czy dla pracownika, znajdziesz to, czego szukasz. Wszystkie samochody objęte są atrakcyjnymi rabatami.
Leasing z tarczą w praktyce
Żeby lepiej zobrazować jak wygląda oferta nowoczesne podejście do leasingu przedstawiam poniżej typową symulację. Jak zwykle posłużymy się autem fabrycznie nowym o wartości 100 000 zł netto. Akurat za dokładnie taką cenę możesz mieć AUDI A3 30 TFSI mHEV S tronic z 2022 roku. Wkład własny ustalamy na poziomie 5%. Wstępna kalkulacja finansowania przygotowana w oparciu o stopę bazową WIBOR 3M w wysokości: 7,42 %.
Liczymy – koszt finansowania bez produktów dodatkowych (samo finansowanie):
okres finansowania | rata netto / max wykup | rata netto / min wykup | różnica netto |
---|---|---|---|
24 m-ce | 2 532,42 zł / 50% | 3 697,36 zł / 19% | 1 164,94 zł |
36 m-cy | 2 127,13 zł / 40% | 3 055,98 zł /1% | 928,85 zł |
48 m-cy | 1 907,24 zł / 30% | 2 399,51 zł /1% | 492,27 zł |
60 m-cy | 1 698,33 zł / 25% | 2 007,86 zł /1% | 309,53 zł |
Koszt finansowania z usługami (monitoring GPS, ubezpieczenie komunikacyjne wieloletnie, ubezpieczenie GAP):
okres finansowania | rata netto / max wykup | rata netto / min wykup | różnica netto |
---|---|---|---|
24 m-ce | 3 287,69 zł / 50% | 4 452,63 zł / 19% | 1 164,94 zł |
36 m-cy | 2 902,75 zł / 40% | 3 831,6 zł /1% | 928,85 zł |
48 m-cy | 2 698,78 zł / 30% | 3 191,05 zł /1% | 492,27 zł |
60 m-cy | 2 529,55 zł / 25% | 2 839,08 zł /1% | 309,53 zł |
Powyższe wyliczenia pokazują, że wysoki wykup znacznie obniża wysokość miesięcznej raty, zwłaszcza przy krótszych okresach. Wraz z wydłużeniem okresu finansowania różnica będzie sukcesywnie topnieć.
Leasing z tarczą – czy warto?
Myślę, że opisane powyżej rozwiązanie finansowe stanowi ciekawą alternatywę dla klasycznego leasingu. Mniejsza rata, możliwość zwrotu auta w dowolnym momencie i trzy możliwe opcje na koniec umowy stanowią swoistego rodzaju tarczę, która mocno minimalizuje ryzyko leasingobiorcy. Żeby to wybrzmiało – nie minimalizuje ryzyka do zera. Miejmy na uwadze, że dużo zależy od przyjętych parametrów finansowania. Niska opłata wstępna może spowodować, że wraz ze zwrotem auta w pierwszym roku przyjdzie nam do zamknięcia umowy dopłacić. Warto jednak podkreślić, że umowę po roku będzie można zamknąć. A przy konwencjonalnym leasingu będzie to praktycznie nieopłacalne.
Podsumowanie
Leasing z tarczą jest nowoczesnym i unikatowym rozwiązaniem na rynku leasingowym. Na chwilę obecną dystrybuuje ją jedna firma dostarczająca klientom pojazdy nowe oraz tego typu finansowanie. Koszt produktu z tarczą jest analogiczny do zwyczajnego produktu. Dodatkowo mamy ogromne poczucie bezpieczeństwa, gdyż, jeśli sytuacja nas do tego zmusi zawsze jesteśmy w stanie szybko i bez dodatkowych kosztów doprowadzić do zawieszenia spłaty zobowiązania, oddania pojazdu i zamknięcia umowy.
Zostaw komentarz