Rok 2022 powoli dobiega końca. Jak zwykle przy tej okazji rodzi się w głowach przedsiębiorców pytanie: brać leasing w końcówce 2022 czy może jednak lepiej poczekać z nim do przyszłego roku? Czy warto jest się spieszyć? Niewątpliwie wzięcie leasingu będzie niosło za sobą korzyści podatkowe w postaci kosztów, ale czy oprócz tego leasingobiorca będzie mógł liczyć na dodatkowe sprzyjające mu czynniki? A może wręcz przeciwnie – obecna sytuacja nie będzie teraz sprzymierzeńcem? Postaram się odpowiedzieć na to pytanie w poniższym artykule. Zapinajcie pasy – startujemy!

Korzyści podatkowe

W tej kwestii sprawa jest na tyle oczywista, że chyba zbędne będzie przekonywanie Ciebie, że faktycznie tak jest. Kluczową rolę (oprócz podpisania umowy leasingu) będzie tu odgrywać sama opłata wstępna. Jeśli ta zostanie zapłacona do końca roku to, jako przedsiębiorca będziesz mógł w całości zaliczyć ją w koszt uzyskania przychodu. Warto pamiętać, że opłata musi zostać zaksięgowana na koncie leasingodawcy żeby ten wystawił nam za nią fakturę. Nie zwlekaj, więc z tym do końca roku – wtedy może być nerwowo. Większość firm leasingowych daje możliwość uiszczenia opłaty wstępnej maksymalnie do 45%. Znajdą się i tacy finansujący, którzy na zasadzie odstępstwa pozwolą Ci wpłacić na „dzień dobry” i 50% wartości auta.a

Sytuacja na rynku

Rynek leasingowy w 2022 roku niestety nie jest tak udany jak poprzedni. Zgodnie z danymi publikowanymi przez Związek Leasingu Polskiego firmy leasingowe sfinansowały w roku 2021 przedmioty o łącznej wartości 88 miliardów złotych. Branża wzrosła, więc w porównaniu do 2020 roku aż o 30,7%. Wszystko wskazuje na to, że rok 2022 tak udany niestety nie będzie. Co prawda na chwilę powstawania tego wpisu nie były dostępne dane za 3 kwartał bieżącego roku, ale półroczne podsumowanie pokazało prawie 3% spadek względem roku poprzedniego. W połowie roku suma sfinansowanych przedmiotów wyniosła 42 miliardy złotych. Wydaje mi się, że końcówka roku nie przyniesie drastycznych wzrostów i cały rok zamknie się podobnie z niewielkim minusem.  

Końcówka roku to z reguły większy ruch

Firmy leasingowe zdają sobie sprawę, że ostatnim kwartale każdego roku popyt na leasing jest zawsze wysoki. Ma to przełożenie również na szybkość zamknięcia transakcji. Jeśli chcesz skorzystać z leasingu nie odkładaj tej operacji na ostatnią chwilę. Wzmożona akcja ma wpływ na proces decyzyjny jak i na uruchomienia umów. Chcesz uniknąć nerwów i przykrych niespodzianek – zacznij proces odpowiednio wcześnie.

Rosnące stopy procentowe

Tanio to już było – jak mawiał klasyk. Rok 2022 nie był dla leasingobiorców łaskawy, bo stopy procentowe sukcesywnie rosły praktycznie przez cały czas. Stawki WIBOR wzrosły od stycznia 2022 roku do teraz ponad trzykrotnie. Spójrz na poniższe zestawienie.

stawka WIBOR styczeń 2022 listopad 2022 różnica
WIBOR 1M  2,27% 7,14% +4,87%
WIBOR 3M 2,54%  7,53% + 4,99%

Co ciekawe Rada Polityki Pieniężnej nie zdecydowała się podnieść stóp na dwóch ostatnich posiedzeniach, pomimo stale rosnącej inflacji. Według mnie będzie jednak zmuszona do ich dźwignięcia przy najbliższej okazji, czyli podczas grudniowego posiedzenia. Skoro, więc prawdopodobnie stopy pójdą w górę, to również rata Twojego leasingu będzie wyższa (o ile zawarta będzie na zmiennej stopie procentowej). Jeśli chcesz wyliczyć, jakie będą to wzrosty to zapraszam cię do mojego artykułu oraz autorskiego kalkulatora. Przy tej okazji jednak cały czas odradzam zaciąganie leasingu na stałej stopie.

Auta nowe

Sytuacja na rynku automotive jest dość mocno skomplikowana. Z dostępnością pojazdów nowych jest nieco lepiej niż pod koniec zeszłego roku, ale nadal dość trudno. Być może w niektórych markach znajdą się auta dostępne od ręki, ale nie będziesz mógł wybrzydzać w konfiguracji i zapewne szybko będziesz musiał się na nie zdecydować. Nie ma, co liczyć jednak na to, że ceny pojazdów na koniec roku będą niższe. Nie będą. Na auta do produkcji nadal przyjdzie Ci nieco poczekać. Jeśli masz szczęście to może w ciągu najbliższych 4-5 miesięcy zostanie ono wyprodukowane i trafi do salonu (oczywiście, jeśli nie będziesz zbytnio wybrzydzał i nie dorzucisz sporej ilości elektroniki w wyposażeniu dodatkowym).

Rabat? Zapomnij! Rabat to teraz tylko stolica Maroko

Jeszcze kilka lat temu kupując nowe auto w salonie można było spokojnie spodziewać się kilku procentowego rabatu. A jeśli było się wybornym negocjatorem to i rabat kilkunastu albo i nawet kilkudziesięciu procent był w zasięgu ręki. Tymczasem obecnie w salonach sprzedawane są pojazdy praktycznie w cenach katalogowych. Słowo rabat może się nam od teraz kojarzyć tylko i wyłącznie ze stolicą Maroka. No cóż, aut nie ma i jeśli cena katalogowa nie przypada Ci do gustu to trudno – na twoje miejsce zaraz pojawi się inny mniej wybredny klient. Ot takie czasy. Co więcej w przyszłym roku ceny pojazdów nowych pójdą w górę o około 15-20%. Spowodowane jest to rosnącymi cenami energii, gazu i usług. Średnia cena nowego pojazdu we wrześniu 2022 roku wyniosła ponad 160 000 zł. W przyszłym roku będzie jeszcze wyższa…

Rok produkcji auta nowego w finansowaniu nie ma znaczenia

Niezależnie czy nowe auto zostanie wyprodukowane zostanie w 2022 roku czy też w 2023 uzyskamy na nie analogiczne warunki finansowe w leasingu jak też w innych produktach finansowych (pożyczka, kredyt) oraz będziemy mogli skorzystać z analogicznego ma maksymalnego możliwego okresu finansowania takiego pojazdu (w leasingu jest to maksymalnie 7 lat).

Leasing z odroczonym harmonogramem

Wydłużone terminy realizacji zmuszają nas do alternatywnego podejścia do finansowania. Warto rozważyć leasing z odroczonym harmonogramem. Zasada jest tu prosta. Na dzień dobry wpłacasz OW do finansującego (ten od razy wystawi Ci fakturę kosztową) i podpisujesz umowę, a jak tylko auto zostanie wyprodukowane następuje aktywacja umowy. Odbierasz auto i zaczynasz spłatę umowy zgodnie z harmonogramem. W obecnych okolicznościach przyrody leasingodawcy wydłużyli okres od momentu podpisania do odbioru do 6 miesięcy lub nawet dłużej przy leasingach fabrycznych.

Auta używane

Rocznik ma znaczenie

W przypadku aut używanych rok produkcji pojazdu będzie miał znaczenie w kontekście maksymalnego możliwego okresu finansowania oraz samych warunków cenowych. Większość banków i firm leasingowych w swoich wewnętrznych procedurach ma określony maksymalny wiek przedmiotu finansowania i maksymalny okres, na jaki można dany przedmiot sfinansować. W przypadku leasingu zazwyczaj stosowana jest zasada wiek pojazdu + okres finansowania musi się zamknąć w 10 latach, (choć znajdą się i tacy, którzy proponują lat 12).

Jeśli więc celujemy w zakup auta dość wiekowego musimy liczyć się z tym, że albo skrócimy sobie okres, albo w niektórych przypadkach, nie będziemy mogli takiego pojazdu sfinansować. Dla zobrazowania: mamy na oku auto z 2015 roku. Po nowym roku auto będzie miało już 8 lat, więc zostaje nam tylko 2 lata finansowania w leasingu. Jeśli do transakcji podejdziemy jeszcze w tym roku możemy liczyć na 3 letni okres finansowania.

Cena samego finansowania również może się różnić

Większość leasingodawców ma preferencyjne warunki finansowe na auta nowe i w miarę świeże – do 3 lat. W przypadku chęci sfinansowania aut starszych trzeba liczyć się z tym, że rata będzie nieco wyższa.

Ceny używek w górę również w górę

Kryzys na rynku aut nowych odbija się również na segmencie aut używanych. Zbyt długie okresy oczekiwania na auta nowe powodują, że klienci chętniej sięgają po auta używane (zwłaszcza te świeże do 3 lat). W połączeniu ze zmniejszoną podażą tych aut powoduje to znaczny wzrost cen aut używanych. Ceny używek poszybowały od 15% do nawet 20% w górę. Jeśli więc chcesz kupić auto z drugiej ręki przyjdzie Ci zapłacić za nie więcej i nieco trudniej będzie je znaleźć. Według danych OtomotoKlik, w ostatnich 12 miesiącach auta używane zdrożały o 29 proc., co obrazuje wzrost średniej ceny ofertowej z 26,7 tys. zł do 34,4 tys. zł. W przyszłym roku liczyć się należy również z podwyżkami, ale nie tak znacznymi. Szacuje się, że powinny oscylować w granicach 5%.

Brak zmian podatkowych

Na przełomie 2022 i 2023 nie mamy jakichkolwiek zmian, które miałyby wpływ na uzyskane z zakupu korzyści podatkowe. Będzie dokładnie tak samo. Z tego punktu widzenia nie ma, więc znaczenia czy zaciągniemy zobowiązanie leasingowe jeszcze w tym roku czy poczekamy spokojnie na kolejny. Do Polskiego Ładu wprowadzonego od początku 2022 roku każdy przedsiębiorca się już przyzwyczaił, więc nie ma sensu tego tematu nawet poruszać.

Spiesz się powoli

Jeśli masz w planach leasing pojazdu jeszcze do końca roku to sugeruję, żeby odpowiednio się do tej operacji przygotować. Daleki jestem od twierdzenia, że najgorętsze okazje pojawiają się tylko między świętami na nowym rokiem – choć jest to niewykluczone. Zastanów się, więc czy chcesz nabyć auto nowe czy używane. Z wyprzedzeniem zadbaj o to, żeby wybrać odpowiednie finansowanie i żeby porównać oferty z kilku miejsc.

Podpowiadam – zanim ruszysz po wybór odpowiedniego pojazdu zawsze możesz przecież złożyć wniosek leasingowy na auto X, a potem je wymienić na inne. Zawsze proces wymiany pojazdu będzie trwał krócej niż cały proces, a dodatkowo będziesz spokojny, że finansowanie otrzymasz. Postaraj się zrobić to odpowiednio wcześnie. Końcówka roku to gorący czas dla leasingodawców czas podjęcia decyzji może się znacznie wydłużyć, nie mówię już o weryfikacji podpisanych umów i ich uruchomieniu. Pamiętaj o tym.

Podsumowanie

Moja odpowiedź na pytanie czy warto zaciągnąć leasing na auto pod koniec roku będzie twierdząca. Sytuacja na rynku nie ulega znacznemu poprawieniu, a czekanie w tym momencie nie jest wedle mnie dobrą strategią. Ceny aut w najbliższym czasie nie spadną. Wręcz przeciwnie będą rosły. Z dostępnością pojazdów (zarówno nowych, jak i używanych) również nie będzie lepiej. Pod kątem podatkowym nic się nie zmienia. Jedynie, czego można się obawiać i niestety jest to obawa mocno uzasadniona, to wzrost stóp procentowych. Pamiętajmy jednak, że powinniśmy spojrzeć na sprawę długoterminowo. W dłuższej perspektywie oprocentowanie umów leasingowych powinno wcześniej czy później zmaleć. Ostateczną decyzję pozostawiam Tobie drogi czytelniku. Podejmij tą właściwą.