Ostatnimi czasy pojawiły się głosy, że leasing sukcesywnie będzie tracił na swojej popularności. Przyczynić się do tego mieli nasi miłościwie nam panujący przez wprowadzenie Polskiego Ładu. W sporej ilości publikacji twierdzono (i nadal) twierdzą, że leasing nie będzie już opłacalny dla przedsiębiorców i Ci będą skłonni wybrać inne formy finansowania. Ja osobiście nie zgadzam się z tego typu stwierdzeniami. Leasing w Polskim Ładzie nadal ma sens i myślę, że nie straci na popularności. Trzeba będzie jednak go w odpowiedni sposób skonfigurować. Jeśli jesteś ciekaw, w jaki sposób to zrobić, zapraszam do lektury. Zaczynajmy!

Nagonka medialna: leasing w 2022 roku przestanie się opłacać?

O leasingu w kontekście Polskiego Ładu w mediach ostatnio było głośno, a większości przypadków wydźwięk tychże informacji był nastawiony na tezę, że z leasingiem nie będzie już tak słodko. Wystarczy spojrzeć na nagłówki publikacji w portalach internetowych:

nagłówki odpowiednio z Business Insider, Taxfin oraz Super Biznes

Nasuwa się pytanie: czy naprawdę będzie aż tak źle?

Zmiany owszem będą, ale nie będą dotyczyć każdego

Zasadniczo o zmianach, które wprowadza Polski Ład napisałem już sporo we wcześniejszych moich wpisach (Jak ominąć Polski Ład w leasingu?, Polski Ład – sposoby na leasing w 2022 roku), więc w tym wątku jedynie krótko je przypomnę. Modyfikacje dotyczą wykupu prywatnego auta z leasingu. Od 1 stycznia 2022 roku chcąc wykupić auto i przenieść je do majątku prywatnego, trzeba będzie zapłacić podatek dochodowy i VAT. Wydłużony został też okres, w którym sprzedaż pojazdu zostanie obciążona podatkami: z 6 miesięcy aż do 5 lat… Dodatkowo zmieniła się podstawa do obliczenia podatku VAT. Ten będzie on płacony od realnej wartości rynkowej, a nie od wysokości wykupu.

Warto, więc zadać sobie pytanie czy każdy przedsiębiorca leasingujący pojazd zawsze korzystał z takiego rozwiązania? Oczywiście, że nie. Choćby, dlatego, że nie każdy prowadził firmę na zasadzie JDG. Spółki prawa handlowego z takiej opcji skorzystać nie mogły. Przy okazji, nieco zaskoczeni mogą się czuć klienci, którym w trakcie gry zmieniono jej zasady. Nie ma, co się jednak denerwować na sprawy, na których wpływu nie mamy, więc owego wątku dalej kontynuować nie będę.

Korzyści podatkowe z umowy takie same

Wedle mnie zmiana wynikająca z Polskiego Ładu jest mniej dotkliwa dla klientów, niż ta wprowadzona przez rząd od 1 stycznia 2019. Wówczas to doszło do znaczącej ingerencji w leasing. Dla przypomnienia, jeśli przedsiębiorca zakupił w leasingu pojazd o wartości 150 000 zł, to część raty powyżej tej kwoty nie może być uznawana za koszt podatkowy. Innymi słowy przy takiej transakcji klient nie może w 100% uwzględniać w kosztach wysokości raty leasingu (mówimy oczywiście o leasingu operacyjnym). Nowy Polski Ład nie doprowadza do jakichkolwiek zmian w samej konstrukcji umowy, jak i nie redukuje korzyści podatkowych z nią związanych. Będąc jeszcze bardziej dosadnym, jeśli porównamy korzyści podatkowe umowy leasingu sprzed Polskiego Ładu i po nim te będą analogiczne. Nic się nie zmieni.

Słowem podsumowania – zmiany oczywiście będą, ale dotyczą tak naprawdę czasu i korzyści dla klienta po zakończeniu umowy.

Leasing nadal będzie popularny

Ze względu na powyższe śmiem twierdzić, że leasing nadal będzie popularną formą finansowania pojazdów i nie tylko. Wskazują również na to analizy rynkowe. Rok 2021 ma się zamknąć wzrostem na rynku sięgającym ponad 30% (względem roku 2020). W przewidywaniach głównego ekonomisty EFL rok 2022 ma być o 15% lepszy od roku poprzedniego. Być może lekkie wzrosty zanotują alternatywne formy finansowania: wynajem długoterminowy czy pożyczka leasingowa, ale wedle mnie nie będą to, aż tak znaczące zmiany.

Nadal leasing:

  • będzie łatwy do uzyskania
  • nie będzie obniżał zdolności kredytowej przedsiębiorcy
  • nie będzie wymagał zaangażowania w inwestycję sporego kapitału
  • będzie niósł szereg korzyści podatkowych
  • będzie relatywnie tani (choć tu trzeba mieć na uwadze rosnące stopy procentowe)

Leasing w Polskim Ładzie = zmiana struktury umowy

Nie chcąc uciekać w alternatywne formy finansowania, jedynym panaceum na Polski Ład będzie odpowiednie skonstruowanie umowy leasingowej. Dotychczas klienci z reguły zainteresowani byli umowami z relatywnie niewielką opłatą wstępną, okresem finansowania w okolicy 5 lat oraz minimalną, czyli 1% wartością wykupu. Takie rozwiązanie nie drenowało budżetu klienta wysoką opłatą na start, rata leasingu była względnie niska, a na końcu umowy znów przedsiębiorca nie musiał wyciągać sporej kwoty na wykup z firmowego portfela. Czy taka konfiguracja finansowania będzie nadal miała sens? Raczej nie.

Krótki leasing z dużym wykupem

W kontekście nowych regulacji do leasingu należy podejść w nieco inny sposób. A mianowicie:

  • lekko skrócić okres umowy (optymalnie 2-3 lata)
  • maksymalnie podnieść wartość wykupu

Przy zastosowaniu względnie krótkiego harmonogramu większość leasingodawców będzie w stanie zaproponować nam wysokie wartości wykupu sięgające takich wartości jak: 40-50% przy okresie 2 lat, lub 30-40% przy okresie 3 lat. Przy tej okazji uwaga – każda firma leasingowa będzie miała swoje maksymalne wartości wykupowe. Warto, więc rozejrzeć się po rynku, która z nich oferuje najwyższe.

A co nam da takowe rozwiązanie? Wysoka wartość wykupu będzie zbliżona do szacunkowej wartości rynkowej pojazdu. To z kolei niweluje nam kwestię podatku VAT. Dla przypomnienia po nowemu ten właśnie liczony będzie od wartości rynkowej a nie wykupowej. A skoro to wartości będą zbliżone, a być może nawet takie same to przy ewentualnej odsprzedaży taka transakcja aż tak bardzo nie zaboli. Co prawda pozostanie podatek dochodowy, ale VAT zostanie zrekompensowany.

Dodatkowo również wysokość raty leasingowej będzie zdecydowanie niższa niż w przypadku minimalnego wykupu. Jeśli zastanawiasz się, jaka może być to różnica to zerknij na poniższą tabelę. Zestawiłem dla Ciebie 2 umowy z niskim wykupem i z wysokim.

Do porównania zastosowano: auto osobowe fabrycznie nowe, cena zakupu 100 000 zł netto, opłata wstępna 1% i okres leasingu 36 miesięcy.

wykup 1% wykup 40%
rata 3026 zł netto rata 2023 zł netto

Warto też pamiętać, że zazwyczaj wkup nie jest obowiązkiem, ale możliwością. Umowa z wysokim wykupem może być też pewnego rodzaju wentylem bezpieczeństwa. W razie nieciekawej sytuacji finansowej możemy zwrócić auto finansującemu i zapomnieć o sprawie. Zanim jednak podpiszesz umowę leasingową koniecznie zapoznaj się z Ogólnymi Warunkami Umowy Leasingowej.

Leasing w Polskim Ładzie a rosnące stopy procentowe

Jeśli planujesz skorzystać z leasingu na początku przyszłego roku to warto mieć na uwadze obecną sytuację na rynku finansowym. Od października br. do grudnia NBP podnosił stopy trzykrotnie, a w najbliższym czasie niestety spodziewać się należy kolejnej podwyżki. Wyższe stopy procentowe to wyższa rata Twojego leasingu. Nie bądź, więc zaskoczony, że ta podskoczy. Jak wysoko? Użyj mojego kalkulatora Excel i przekonaj się sam.

Podsumowanie

Jeśli zastanawiasz się czy leasing będzie dobrym pomysłem w 2022 roku to odpowiedź jest jak najbardziej twierdząca. Leasing nadal będzie dla przedsiębiorców opłacalną formą finansowania aut i środków trwałych. Przez Polski Ład trzeba będzie jednak nieco inaczej podejść do kwestii struktury umowy. Nowe przepisy skłaniać będą do odejścia od minimalnych wartości wykupowych i przejście na maksymalne wartości. To tyle teorii. A jak będzie w praktyce? Myślę, że przyszły rok pokaże nam, w którym kierunku zmierzać będą sami klienci jak i rynek.