Jak zapewne już wiesz miłościwie nam panujący Rząd w lipcu zaproponował rozwiązania, które skutecznie spowodują daleko idącą nieopłacalność wykupu prywatnego auta z leasingu. Jeśli więc masz obecnie auto w leasingu, a zobowiązanie to zaciągnąłeś z myślą wykupu właśnie na osobę fizyczną, to zapewne zastanawiasz się czy i jak ominąć Polski Ład. W niniejszym wpisie podpowiem Ci jak obejść system i skorzystać ze starych sprawdzonych rozwiązań. Z racji tego, że czasu nie ma zbyt wiele – zapraszam do lektury.

Zasady wykupu prywatnego według nowego Polskiego Ładu

W telegraficznym skrócie. Na podstawie projektu, który ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku chcąc wykupić auto i przenieść je do majątku prywatnego, trzeba będzie zapłacić podatek dochodowy i VAT. Dotychczas nie było takich obwarowań, z czego przedsiębiorcy też chętnie korzystali.

Wydłużony zostanie też okres, w którym sprzedaż pojazdu zostanie obciążona podatkami: z 6 miesięcy aż do 5 lat… Dodatkowo projekt ma zmienić podstawę do obliczenia podatku VAT. Będzie on płacony od realnej wartości rynkowej, a nie od wysokości wykupu.

Wybaczcie, ale celowo nie poruszam wątku związanego z tym, czy takie a nie inne działanie rządu jest fair w stosunku do przedsiębiorców. Ci, bowiem zaciągając umowę leasingu chociażby rok lub dwa lata temu, mieli zapewne przygotowany swego rodzaju plan na zagospodarowanie auta po upływie trwania umowy. A tu spotkała ich niemiła niespodzianka w postaci zmiany reguł gry w trakcie jej trwania. No cóż…

Ile stracimy na nowym rozwiązaniu?

Nasz portfel mocno to odczuje nowy Polski Ład – różnica będzie kolosalna. Weźmy pod lupę wykup 1% auta osobowego o początkowej wartości 100 000 zł przy leasingu powiedzmy na 3 lata. Wykup 1% to zaledwie 1 000 zł. Dotychczas to właśnie od tej kwoty zapłacimy VAT. W projekcie VAT zapłacimy od wartości rynkowej auta, czyli powiedzmy od 60 000 zł. Łatwo policzyć, że różnica będzie ogromna. Czas na opodatkowanie również nie gra na naszą korzyść. Wcześniej było to zaledwie pół roku, a po nowemu – 5 lat!

Wcześniejszy wykup auta z leasingu – panaceum na Polski Ład

Rząd postawił wszystkich przedsiębiorców nieco pod ścianą. Nowe przepisy wejdą w życie z początkiem nowego roku, a więc czasu na ewentualną reakcję nie mamy zbyt wiele. Jedynym sposobem na “ominięcie” Polskiego Ładu okazuje się wcześniejszy wykup auta z leasingu. I wykup ten musi koniecznie fizycznie nastąpić do 31 grudnia 2020 roku. Tylko wtedy będziemy w stanie wykupić auto do majątku prywatnego i rozliczyć je na starych zasadach, czyli sprzedaż bez podatku dochodowego po upływie 6 miesięcy od wykupu. Szczegółowo wątek związany z wykupem auta opisałem w innym moim wpisie: Wykup prywatny auta osobowego z leasingu.

Formalności związane ze skróceniem umowy

Każdorazowo decyzję o tym czy umowa zostanie skrócona podejmować będzie leasingodawca. To Ty, jako klient powinieneś formalnie zgłosić chęć wcześniejszego wykupu i zawarta aneksu do umowy leasingowej. Miej na uwadze, że czasu jest coraz mniej (na dzień publikacji wpisu zostało mniej niż 2 miesiące), a formalności w firmach leasingowych też trochę trwają. Samo podjęcie decyzji i przygotowanie stosownego aneksu może potrwać nawet do 30 dni. Jeśli więc zdecydujesz się podjąć rękawicę to musisz działać szybko!

Czy zawsze skrócenie umowy będzie opłacalne?

Oczywiście, że nie. Podstawową kwestię, którą należy poruszyć to, kiedy została zawarta umowa leasingu i jaki jest okres amortyzacji auta. I teraz, jeśli umowa została zawarta względnie niedawno i dodatkowo nie upłynęło, co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji – to leasingodawca nie pozwoli Ci na wykup na preferencyjnych warunkach. W takim przypadku koniecznością staje się tylko i wyłącznie wykup za obowiązującą wartość rynkową. A to, jak się zapewne domyślasz, w większości wypadków będzie po prostu nieopłacalne.

Żeby nieco uprościć powyższy mądry wywód można to sprowadzić do następujących stwierdzeń. Jeśli posiadasz auto osobowe lub dostawcze do 3,5t w leasingu to minimalny okres, po jakim opłacalny jest wcześniejszy wykup wynosi 24 miesiące. Jeśli twoja umowa nie spełnia tego kryterium to niestety obawiam się, że zbyt wiele z nią zrobić się nie da. Owszem można, co prawda przeliczyć wykup po wartości rynkowej, ale mając na uwadze obecne ceny pojazdów używanych (te znacznie wzrosły), rokowania nie są zbyt dobre. Wartość auta będzie pewnie większa niż suma rat pozostałych do spłaty.

Opłaty związane z wcześniejszym zakończeniem umowy

Zmiana warunków spłaty umowy może wiązać się również z dodatkowymi kosztami. Jakimi? A no takimi, które wynikają z zawartej przez Ciebie umowy. Przeanalizuj, więc Tabelę Opłat Dodatkowych (w przypadku, kiedy zawierałeś umowę leasingu ze zryczałtowaną roczną opłatą administracyjną) lub Tabelę Opłat i Prowizji. Warto też przy tej chociażby okazji przeczytać sobie Ogólne Warunki Umowy Leasingu. W dokumencie tym zapewne znajdą się również zapisy dotyczące wcześniejszego zamknięcia umowy.

Ile kosztować mnie będzie wcześniejszy wykup?

Ciężko będzie jednoznacznie określić łączny koszt takiej operacji, gdyż zależy to od indywidualnych warunków każdego leasingodawcy. Postaram się jednak wskazać opłaty dodatkowe, z którymi przyjdzie Ci się zapewne zmierzyć. Oto one:

  • Opłata za wcześniejsze zamknięcie umowy leasingu – tu trzeba liczyć z opłatą w okolicy około 500 zł netto (w zależności od finansującego)
  • Opłata za przygotowanie oferty wcześniejszej spłaty (nie występuje u każdego finansującego) – koszt od około 49 zł netto
  • Dyskonto czyli ponowne przeliczenie odsetek. Sposobów na liczenie dyskonta jest tyle ile firm leasingowych. W dużym uproszczeniu dyskonto powinno być tak obliczone, że klient przy skróceniu umowy powiedzmy z 5 do 3 lat, powinien zapłacić pomniejszone o WIBOR odsetki za skrócony okres 2 lat (5-3). Na rynku spotkać możemy również firmy, które wymagać będą zapłaty całości odsetek zgodnie z pierwotnym okresem. Pamiętajmy – leasing to nie kredyt samochodowy.

A może wykup i darowizna?

Po wykupieniu auta z leasingu i jego przekazaniu w darowiźnie (bliska rodzina – wówczas nie zapłacimy podatku od darowizny) w teorii po 6 miesiącach osoba ta może sprzedać auto bez PIT. No właśnie tyle w teorii. W praktyce, bowiem może to zostać zinterpretowane przez Urząd Skarbowy, jako próba obejścia obowiązujących przepisów podatkowych. Ze względu na powyższe nie zarekomenduję takiego działania. Zbyt wiele jest w nim przestrzeni do nadinterpretacji.

Podsumowanie

Sejm 29.10.2021 roku opowiedział się nad wprowadzeniem Polskiego Ładu z początkiem 2022 roku. Był jeszcze cień nadziei, że zmiany wejdą w życie dopiero w 2023 roku. Nie pozostaje, więc nam nic innego jak się do nich dostosować niezależnie od tego czy są one słuszne z naszego punku widzenia, czy też nie. Czasu do działania nie pozostało zbyt wiele, więc jeśli chcemy ominąć Polski Ład i skorzystać z wcześniejszego wykupu (wcześniej oczywiście przeanalizowaliśmy umowę i opłacalność takiego ruchu) to należy działać, czym prędzej. Końcówka roku, ilość wniosków, które będą zapewne spływać do finansujących nie będzie zapewne sprzymierzeńcem w tym przedsięwzięciu. Deadline ustawiony jest na koniec roku, czyli na sylwestra 31.12.2021 r. – trzymam kciuki za wszystkie złożone wnioski.