Zastanawiasz się, czym jest utrata wartości handlowej auta i czy możesz ją zastosować w przypadku pojazdu, które jest w leasingu? Utrata wartości jest póki, co jeszcze mało znanym świadczeniem, ale należącym się każdemu poszkodowanemu. W tym artykule przybliżę Ci nieco bardziej ten wątek, pokażę, w jaki sposób i kiedy będziesz mógł ubiegać się o takie świadczenie i co najważniejsze jak będziesz mógł dochodzić swoich praw w przypadku, kiedy dojdzie do szkody na leasingowanym pojeździe. Zainteresowany? Nie traćmy, więc czasu. Zapinaj, więc pasy i zaczynamy!

Czym właściwie jest utrata wartości handlowej auta?

Przy zakupie pojazdu na rynku wtórnym praktycznie każdy nabywca zwraca uwagę na to żeby auto było bezwypadkowe. Znalezienie takiego pojazdu nie jest najłatwiejszym zadaniem, tym bardziej, że na większości portali ogłoszeniowych, praktycznie wszystkie sprzedawane pojazdy oznaczane są, jako bezwypadkowe (to jednak temat dość kontrowersyjny i nie będę się w niego w tej chwili zagłębiać). Idąc dalej tym tropem wartość auta w 100% bezwypadkowego będzie oczywiście wyższa niż auta, które jest po większej bądź mniejszej “przygodzie”.

Utrata wartości handlowej pojazdu sprowadza się do faktu zmniejszenia wartości rynkowej auta, które uległo kolizji. Co ważne kolizja ta musi być spowodowana przez innego kierowcę a szkoda likwidowana z jego polisy OC. W przypadku, kiedy to my jesteśmy sprawcą zdarzenia pomimo tego, że do utraty wartości dochodzi nie możemy próbować uzyskać z tego tytułu odszkodowania. Oprócz wcześniej wspomnianych wytycznych dochodzi jeszcze kilka dodatkowych warunków, które muszą zostać spełnione. Szerzej o nich za chwilę.

Utrata wartości handlowej pojazdu to nie ubezpieczenie GAP

Warto podkreślić, że utrata wartości handlowej pojazdu nie jest w jakikolwiek sposób powiązana z ubezpieczeniem GAP. Być może myląca może być definicja GAP, która również powołuje się na utratę wartości pojazdu w czasie. Przypominam jednak, że ubezpieczenie GAP może zadziałać tylko i wyłącznie, kiedy dojdzie do jednego z dwóch zdarzeń:

  • Szkody całkowitej na pojeździe

lub

  • Kradzieży pojazdu

Utrata wartości handlowej auta odnosi się do sytuacji, w której dojdzie do szkody częściowej likwidowanej z polisy OC sprawcy. Innymi słowy z utratą wartości handlowej mamy do czynienia, kiedy po szkodzie nadal dysponujemy pojazdem, ten po naprawie nadaje się do dalszego użytkowania i przy ewentualnej jego odsprzedaży nieco byśmy stracili. W przypadku GAP tracimy całe auto (pomijam sytuację odkupu wraku i jego naprawie po szkodzie całkowitej). Mam nadzieję, że różnica jest już jasna i klarowna.

A skoro jesteśmy już przy wątku GAP to podpowiem Ci, że na samym ubezpieczeniu GAP można sporo zaoszczędzić. Wystarczy nieco rozejrzeć się po rynku i wybrać opcję zawarcia polisy poza leasingodawcą. Dzięki mojemu blogowi możesz zawrzeć ubezpieczenie GAP na własną rękę, bez wychodzenia z domu i to w dodatku z 10% rabatem. PS. I to nawet dla aut nie posiadąjacych polisy Auto Casco! Zapraszam.

Kup GAP z 10% rabatem!

Utrata wartości handlowej dodatkowe wytyczne

Główne założenia, które muszą zostać spełnione żebyśmy mogli mówić o utracie wartości handlowej auta i próbie dochodzenia z tego tytułu roszczeń, już znamy. Czas przyjrzeć się dodatkowym wytycznym.

Auto powinno być relatywnie świeże

Co prawda dla starszych pojazdów również będzie można próbować dochodzić roszczeń na podstawie utraty wartości handlowej, ale takie działania z pewnością będą nieco bardziej skomplikowane. W instrukcjach stosowanych przez Rzeczoznawców określających owy spadek wartości auta można znaleźć wytyczne dotyczące wieku pojazdów, które wynoszą odpowiednio:

  • osobowe i terenowe – do 6 lat 
  • dostawcze i ciężarowe o DMC do 3,5 tony – 4 lata
  • ciężarowe o DMC powyżej 3,5 tony oraz motocykle – 3 lata

Niewątpliwie najlepiej sprawdzać się to będzie w przypadku kiedy przyszło nam wyjechać nowym samochodem z salonu.

Pierwsza szkoda na elementach metalowych pojazdu

Jest to niestety warunek konieczny, który musi zostać spełniony. Jeśli więc nasze auto miało już wcześniej szkodę na metalowych elementach karoseryjnych takich jak błotniki, drzwi, maska, pokrywa bagażnika  lub konstrukcyjnych takich jak rama pojazdu, to dochodzenie roszczeń z tytułu utraty wartości handlowej auta jest po prostu niemożliwe.

Pojazd był wcześniej uszkodzony, ale nie na elementach metalowych

Dopuszczalne są szkody na pojeździe, ale te nie mogą dotyczyć wcześniej wymienionych elementów. Innymi słowy, jeśli doszło do uszkodzenia pojazdu, w wyniku, której wymieniony był reflektor, szyba czołowa czy części plastikowe to nadal będziemy mogli ubiegać się o odszkodowanie. W takim przypadku to po stronie użytkownika pojazdu będzie leżało udowodnienie tego faktu.

Samochód był serwisowany zgodnie z zaleceniami producenta

Auto powinno mieć regularnie robione przeglądy oraz być naprawiane/serwisowane w ASO lub w innym warsztacie spełniającym wytyczne producenta. 

Auto powinno zostać naprawione

Dopiero po naprawie pojazdu można się ubiegać o zwrot utraty wartości handlowej pojazdu. Jest to standardowe zabezpieczenie przed sprzedażą uszkodzonego auta bez jego naprawy.

Od wypadku nie upłynęły 3 lata

Tak dobrze czytasz, na dochodzenie roszczeń z tego tytułu przysługują Ci aż 3 lata. Czasu jest jak widać sporo. 

Jak określa się utratę wartości handlowej pojazdu?

Co ciekawe niestety nie mamy na chwilę obecną szczegółowych regulacji prawnych w tym zakresie. Rzeczoznawcy lub sądy zajmujący się tego typu sprawami, opierają się na Instrukcji Określania Rynkowego Ubytku Wartości Pojazdów nr 1/2009 z dnia 12 lutego 2009 roku. Kryteria te opracowane zostały przez Stowarzyszenie Rzeczoznawców Samochodowych EKSPERTMOT.

Jeśli miałbyś ochotę zapoznać się z wytycznymi to plik z wyciągiem z instrukcji możesz pobrać >>> tutaj <<<.

(źródło Polska Izba Ubezpieczeń https://piu.org.pl/).

Ciężko oszacować, z jakimi wartościami możesz mieć do czynienia. Wiele będzie zależało od wartości samego pojazdu, jego historii czy stanu technicznego. Nie bez znaczenia będzie miał też przebieg pojazdu. Co ciekawe ten element nie ma wpływu na sam fakt ubiegania się o odszkodowanie, ale już na wartość samego roszczenia owszem. Im mniejszy przebieg tym kwota będzie wyższa, rzecz jasna. Minimalna kwota utraty wartości handlowej auta nie może być jednak mniejsza od 200 zł.

Jak uzyskać odszkodowanie z tytułu utraty wartości handlowej auta?

Żeby uzyskać odszkodowanie z tytułu utraty wartości handlowej auta powinniśmy zwrócić się do ubezpieczyciela sprawcy zdarzenia drogowego z wnioskiem o pokrycie kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu po jego naprawie. Zasadniczo formalności sprowadzają się tylko do złożenia odpowiedniego wniosku. Dobrze jest jednak przedstawić dodatkowe dokumenty takie jak: kosztorys naprawy pojazdu, decyzję ubezpieczyciela i rachunki lub inne dokumenty potwierdzające koszt naprawy uszkodzonego auta.

Na podstawie wniosku ubezpieczyciel powinien ustalić utratę wartości handlowej pojazdu. Do jej oszacowania nie bez znaczenia będzie stan pojazdu przed wypadkiem oraz do jakich uszkodzeń pojazdu dokładnie doszło.

Jak reagują ubezpieczyciele na odszkodowanie z tytułu  wartości handlowej auta?

Różnie. Pomimo złożenia wniosków wraz z dodatkowymi dokumentami niestety nie możesz mieć pewność, jaką kwotę odszkodowania będziesz mógł uzyskać oraz czy ubezpieczyciel w ogóle zdecyduje się na wypłatę jakiegokolwiek odszkodowania. Sugeruję jednak próbować. Jak mówi stare porzekadło “żeby wygrać, trzeba grać”. Wedle mnie warto jest podjąć próby. Jeżeli ubezpieczyciel na podstawie naszego wniosku odmówi nam wypłaty odszkodowania możemy złożyć reklamację. W niej argumentujemy, dlaczego nie zgadzamy się z taką decyzją i prosimy o ponowne rozpatrzenie wniosku. A gdy nadal nie będziemy sobie radzić to zawsze możemy skorzystać z usług firmy odszkodowawczej, która nam pomoże w nierównej walce z ubezpieczycielem.

Utrata wartości handlowej auta w leasingu

Dochodzenie roszczeń z tytuł utraty wartości handlowej auta w leasingu będzie nieco bardziej skomplikowane. Komplikacja wynika przede wszystkim z faktu braku własności auta, którym się poruszaliśmy. Jesteśmy, bowiem tylko i aż użytkownikiem owego pojazdu.

Fakt ten wpływa na sposób postępowania w takim przypadku. Co więc należy zrobić? Należy wystąpić do leasingodawcy z prośbą o wydanie upoważnienia do działania w jego imieniu na etapie likwidacji szkody. Upoważnienie takie może mieć niestety pewnego rodzaju wadę polegającą na tym, że nie będzie już ono odpowiednie do postępowania sądowego.

Jeśli więc będziesz chciał wystąpić na drogę sądową wówczas niezbędne będzie dokonanie tak zwanej cesji (przeniesienia) roszczeń odszkodowawczych na leasingobiorcę. Warto również pamiętać o tym, że leasingodawcy mogą wymagać dodatkowych opłat za uzyskanie tego typu dokumentów. Zanim zwrócisz się, więc do leasingodawcy zerknij w Tabelę Opłat i Prowizji.  

Podsumowanie

Utrata wartości handlowej auta w leasingu jest możliwa do uzyskania jednak przy nieco większej ilości formalności. Kiedy posiadamy auto w leasingu zawsze musimy uzyskać od leasingodawcy stosowne upoważnienie lub dokonać cesji roszczeń odszkodowawczych. Zanim jednak zabierzemy się za ten temat sprawdźmy, z jakimi dodatkowymi kosztami przyjdzie się nam zmierzyć. Tak czy siak sugeruję jednak pochylić się nad opisanym problemem zwłaszcza, kiedy wyjeżdżamy z salonu fabrycznie nowym autem w leasingu.