Stała czy zmienna stopa procentowa do leasingu. Wiele osób w obliczu stale rosnących stóp procentowych zastanawia się wybór, której opcji będzie dla nich optymalnym rozwiązaniem. Wybrać oprocentowanie stałe czy jednak zdecydować się na zmienną stopę procentową? Stała stopa oznacza niezmienną w trakcie trwania umowy ratę leasingu. Zmienna z kolei może doprowadzić do jej wahania w zależności od sytuacji na rynkach finansowych. A wiadomości z tych ostatnich nie są niestety zbyt optymistyczne… Postanowiłem, więc nieco odświeżyć temat i opisać go dla Was raz jeszcze, uwzględniając to co już się wydarzyło oraz to co może się w najbliższej przyszłości wydarzyć. Zapraszam do lektury.

Dlaczego rosną stopy procentowe?

Stopy procentowe to narzędzie, którym można wpływać na gospodarkę. Do niedawna wartości stóp były praktycznie na minimalnym poziomie. Miało to pomóc walczyć ze skutkami związanymi z pandemią. I zasadniczo do takiej sytuacji mogłoby dojść gdyby nie rosnąca inflacja. Jej oficjalna wartość została oszacowana ostatnio na 9,2% i jest najwyższą od listopada 2000 roku. Wydaje się, że jej rzeczywista wartość jest zdecydowanie wyższa. Dodatkową ciekawostką jest fakt, że GUS dość mocno ociągał się z opublikowaniem tej wartości aż do 15 lutego. Z jakich przyczyn? Można się tylko domyślać…

Jeśli zestawimy stopę referencyjną 2,75% z obecną stopą inflacji 9,2% to okazuje się, że te wartości nie są nawet do siebie zbliżone i inflacja szybko zjada nasze oszczędności. Wartość pieniądza spada w czasie, ceny rosną, a oprocentowanie depozytów jest nieopłacalne. Reasumując rosnąca inflacja oraz tracący kurs złotego (wartość naszej waluty odnotowuje tendencję spadkową) zmusiły poniekąd Radę Polityki Pieniężnej do serii podwyżek.

Historyczne wartości stóp procentowych

Duże znaczenie w kontekście wyboru odpowiedniego wariantu stopy procentowej będzie miała również analiza tego jak stawki te kształtowały się w ostatnich kilku latach. Dla lepszego zobrazowania poniżej przedstawiam wykresy WIBOR 1M i 3M na przełomie ostatnich 20 lat, a konkretnie od 1 lutego 2002 roku.

WIBOR 1M: 20 lat temu stawka wynosiła 10,30%, 10 lat temu – 4,74%, 5 lat temu z kolei 1,66%, obecnie 3,84% (źródło: bankier.pl)

wartości historyczne wibor 1m

WIBOR 3M: 20 lat temu stawka wynosiła 10,15%, 10 lat temu – 4,96%, 5 lat temu z kolei 1,73%, obecnie 3,28% (źródło: bankier.pl)

wartości historyczne wibor 3m

Z wykresów możemy wyczytać, że wartości stóp procentowych wahały się na przełomie ostatnich 20 lat. Na przełomie tego czasu zauważalne są trzy cykle polegające na wzroście stóp, a następnie ich spadku. Takie sytuacje miały miejsce odpowiednio: w połowie 2004 roku, pod koniec 2008 roku oraz w połowie 2012 roku. Od tego czasu stopy sukcesywnie malały osiągając swoje minimalne wartości od czerwca do września 2021 roku. We wrześniu nastąpił wzrost stóp, który trwa do dziś. Obecne wartości stóp nie były tak wysokie od 2013 roku.

Przewidywania na przyszłość

Prezes NBP nie pozostawia złudzeń – stopy nadal będą rosły, a stopa referencyjna w niedalekiej przyszłości może wynosić 4% lub nawet więcej. Z racji tego, że wartość stopy referencyjnej pokrywa się mniej więcej z wartością WIBOR-1M właśnie takiego poziomu tej stawki możemy się spodziewać. Jak długo utrzymywać się będzie tendencja wzrostowa – trudno jest powiedzieć. Z pewnością w tym roku na redukcję wysokości stóp procentowych nie ma, co liczyć, a jak sytuacja będzie wyglądać później ciężko jest w tej chwili powiedzieć. Mając jednak na uwadze cykle można przypuszczać, że po górce przyjdzie czas na dołek.

Powrót do podstaw – co składa się na ratę Twojego leasingu?

Zanim przejdziemy do rozważań czy warto zastosować stałą czy też zmienną stopę procentową w leasingu chciałbym wrócić nieco do podstaw i przypomnieć Wam, co wpływa na ratę leasingową.

W uproszczeniu na wysokość raty leasingowej składają się następujące elementy:

  • kapitał
  • odpowiednia stopa WIBOR (1M lub 3M) – zmienna stopa lub stawka stałej stopy
  • marża

Kilka słów o poszczególnych składowych raty. Kapitał to nic innego jak łączna kwota zobowiązania, którą pożyczamy od finansującego. Wartość kapitału pomniejszamy oczywiście o wartość opłaty wstępnej. Następnie kwotę tą dzielimy na ilość poszczególnych rat, które ustalone są zgodnie z przyjętym harmonogramem. Wartość stawek WIBOR ustalane są przez politykę finansującego. Firmy leasingowe operują dwoma wskaźnikami 1 miesięcznym lub 3 miesięcznym. Marża z kolei jest to dodatek do łącznego oprocentowania leasingu ze strony firmy leasingowej. Składnik ten jest czystym zarobkiem, gdyż koszt pozyskania pieniądza na rynku międzybankowym jest z góry ustalony przez stawki WIBOR.

Wysokość marży może być różna w poszczególnych firmach leasingowych i może być powiązana z:

  • rodzajem przedmiotu  finansowania (przedmioty łatwo zbywalne np. auta będą posiadały niższą marżę niż przedmioty trudno zbywalne np. maszyny i urządzenia)
  • tym czy przedmiot jest nowy czy używany (przedmioty nowe będą posiadały niższą wartość marży niż przedmioty używane)
  • zastosowania produktów dodatkowych (jeśli skorzystamy z usług dodatkowych takich jak: ubezpieczenie komunikacyjne, majątkowe czy też ubezpieczenie GAP do strony finansującego to wówczas wartość marży może być bardziej atrakcyjna w odniesieniu do “czystego” leasingu)

Dla jeszcze lepszego zobrazowania Wam tego elementu, można przyjąć, że wartość atrakcyjnej marży w przypadku finansowania fabrycznie nowego auta osobowego nie powinna być wyższa od 3-3,5%.

W przypadku zastosowania stałej stopy procentowej leasingodawcy z reguły posługują się łączną wartością, na którą składają się marża i stawka stałej stopy.

Zmienna stopa procentowa

Zmienna stopa procentowa jest domyślnym rozwiązaniem stosowanym przez wszystkie firmy leasingowe. Każdy finansujący będzie, więc miał w ofercie leasing oparty o zmienną stopę procentową. Na czym ona polega? Finansujący ustala finalne oprocentowanie do leasingu, jako sumę dwóch elementów: elementu zmiennego, jaką jest odpowiednia stawka WIBOR (w przypadku finansowania w złotówkach) i elementu stałego, jakim jest zastosowana marża do finansowania. Stawka WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate) to wysokość oprocentowania na rynku międzybankowym.

Idąc dalej tym tropem leasingodawcy mogą stosować 2 warianty stawki WIBOR:

  • WIBOR 1M – stawka rozpatrywana w cyklu 1 miesięcznym
  • WIBOR 3M – stawka rozpatrywana w cyklu kwartalnym

Zastosowanie stawki WIBOR 1M do umowy skutkować może tym, że w zależności od zmian na rynku finansowym, leasingodawca może przeliczyć nam harmonogram, co miesiąc. A w drugim przypadku WIBOR 3M, co kwartał. I tu mała uwaga: zmiany mogą być w górę jak i w dół. Jeśli stopy pójdą do góry to automatycznie firma leasingowa przeliczy nam i wyśle nowy harmonogram spłat. W drugim wariancie niestety nie jest już tak słodko i zazwyczaj trzeba samodzielnie zwrócić się do leasingu z prośbą o przeliczenie rat. Dokładne zasady u danego leasingodawcy regulują zawsze Ogólne Warunki Umowy Leasingu.

Na chwilę odświeżenia tego artykułu (16.02.2022) stawki WIBOR wynosiły odpowiednio: 1M – 2,87% (dla porównania 0,18% w sierpniu ubiegłego roku), 3M – 3,38% (dla porównania 0,18% w sierpniu ubiegłego roku). Widać, więc, że wartości stawek WIBOR poszybowały mocno do góry. Wzrost o prawie 3% (1M) lub o ponad 3% (3M) na przełomie ostatnich kilku miesięcy będzie niestety mocno odczuwalny w zobowiązaniach opartych o zmienną stopę procentową.

Aktualne wartości możecie śledzić na bieżąco na stronie Bankier.pl: https://www.bankier.pl/mieszkaniowe/stopy-procentowe/wibor

Jeśli cenisz sobie wygodę możesz również skorzystać z mojego autorskiego rozwiązania w postaci kalkulatora Excel do porównania oferty opartej o stałą i zmienną stopę procentową. Kalkulator ten na bieżąco zaktualizuje Ci odpowiednie stawki WIBOR. Zachęcam z tego miejsca do jego pobrania.

Oprocentowanie zmienne w leasingu – kiedy warto?

Warto rozważyć oprocentowanie zmienne:

  • gdy stopy są na wysokim poziomie i są przesłanki ku temu, że zmaleją w najbliższej przyszłości (niestety na chwilę powstawania tego artykułu póki, co przesłanek do zmniejszenia stóp raczej nie ma, wręcz przeciwnie te mogą jeszcze wzrosnąć)
  • jeśli wybieramy dłuższy okresach finansowania np. 5 lat lub więcej
  • kiedy w naszym portfelu jest tylko jedno zobowiązanie (finansowanie jednostkowe)
  • przy leasingu z dużą opłatą wstępną
  • przy leasingu z dużym wykupem

Stała stopa procentowa

W przypadku stałej stopy procentowej mamy gwarancję jej niezmienności. Niezależnie od sytuacji na rynku Twój harmonogram spłat nie ulegnie zmianie. Innymi słowy zapewnisz sobie bezpieczeństwo i stabilność od początku do końca trwania umowy. Miej jednak na uwadze, że nie każdy finansujący będzie w stanie zaproponować takie rozwiązanie. Wybór firm niestety w tym przypadku zostanie mocno ograniczony.

Oprocentowanie umowy leasingu opartej o stałą stopę liczone jest podobnie, czyli jako suma stałej stopy i marży leasingodawcy. Jednak warto mieć na uwagę, że wartość stałej stopy procentowej będzie wyższa niż w przypadku stóp zmiennych. Na chwilę obecną oprocentowanie leasingu ze stałą stopą będzie o około 3-4% wyższa od zmiennej.

Oprocentowanie stałe w leasingu – kiedy warto?

Warto rozważyć stałe oprocentowanie, gdy:

  • nie lubisz niepewności i zależy Ci na stabilnym i przewidywalnym poziomie Twoich kosztów
  • stopy są na względnie niskim poziomie i wkrótce mogą znacząco wzrosnąć
  • przy krótkim terminie finansowania (do 2-3 lat)
  • jeśli chcesz sfinansować większą ilość przedmiotów np. flotę pojazdów lub większy park maszynowy – tu efekt skali będzie zdecydowanie większy
  • przy leasingu z dużym wykupem

Stała czy zmienna stopa w leasingu – różnice w wysokości rat?

Teoria teorią, a jak wygląda sytuacja w praktyce? – pewnie chodzi ci po głowie takie pytanie. Zobaczmy, jakie różnice na racie mogą powstać przy zastosowaniu różnych wartości stóp procentowych i jaki będzie to miało wpływ na sumę opłat leasingowych. Pod lupę przyjmijmy leasing nowego auta o wartości 100 000 zł netto, opłata wstępna na poziomie 10%, okres finansowania 36 miesięcy, wykup 20%, zastosowana marża do finansowania 2,5%.

Wartości bieżące:

WIBOR 1M (2,87%) WIBOR 3M (3,38%) stała (7%)
rata 2 199,11 zł 2 223,73 zł 2 278,06 zł
suma opłat 109,17% 110,05% 112,01%

Hipotetyczna zmiana stóp o +0,75%:

WIBOR 1M WIBOR 3M stała
rata 2 235,34 zł 2 260,07 zł 2 278,06 zł
suma opłat 110,47% 111,36% 112,01%

Hipotetyczna zmiana stóp o +1,5%:

WIBOR 1M WIBOR 3M stała
rata 2 271,74 zł 2 269,58 zł 2 278,06 zł
suma opłat 111,78% 112,68% 112,01%

Hipotetyczna zmiana stóp o +2,25%:

WIBOR 1M WIBOR 3M stała
rata 2 308,30 zł 2 333,25 zł 2 278,06 zł
suma opłat 113,10% 114,00% 112,01%

Hipotetyczna zmiana stóp o +3%:

WIBOR 1M WIBOR 3M stała
rata 2 345,01 zł 2 370,07 zł 2 278,06 zł
suma opłat 114,42% 115,32% 112,01%

Jak widać różnice nie są zbyt duże (jeśli oczywiście nie finansujesz floty 100 pojazdów – tu efekt skali może już mocno popracować). Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że ewentualne zmiany stóp będą odbywały się już w trakcie trwania umowy leasingu. Wówczas należałoby zastosować przeliczenia w obrębie pozostałych do spłaty rat.

Kalkulator – porównanie leasingu opartego o zmienną oraz o stałą stopę procentową

Nie zadowalają Cię powyższe wyliczenia? Wolisz konkretniejsze rozwiązania i chciałbyś przeanalizować to na własnych liczbach? Świetnie się składa – skorzystaj z mojego autorskiego narzędzia w postaci Kalkulatora Excel, za pomocą którego sprawdzisz, które rozwiązanie jest dla Ciebie korzystniejsze!

Do wyliczeń przygotuj:

  • ofertę leasingu ze stałą stopą procentową i ze zmienną
  • wartości finansowania (cena, opłata wstępna, okres, wykup)
  • rodzaj stawki WIBOR w umowie (1M lub 3M)
  • wartość stawki WIBOR zastosowana do umowy
  • wartość zastosowanej marży

oraz stwórz własną strategię wahań wysokości stóp procentowych!

kalkulator stała czy zmienna stopa w leasingu - leasing bez tajemnic

Więcej szczegółów dotyczących opisu i samej obsługi kalkulatora znajdziesz tutaj: https://leasingbeztajemnic.pl/stala-czy-zmienna-stopa-procentowa-w-leasingu/

Pobierz kalkulator i przelicz jakie rozwiązanie będzie dla Ciebie lepsze!

Podsumowanie

Obecnie na rynku mamy niezwykle niskie stopy procentowe, te w najbliższym czasie mogą ulec podwyższeniu. Do jakiego poziomu trudno jest przewidywać. Niemniej jednak ich wzrost powoduje zwiększenie rat leasingowych opartych na zmiennej stopie. Czy o dużo – raczej nie, co obrazują moje wyliczenia.

Czy warto, więc pakować się w leasing ze stałym oprocentowaniem? – póki, co trudno jest jednoznacznie stwierdzić. Na pewno trzeba porównać wysokości oprocentowania w dwóch wariantach. Jeśli różnica będzie wyższa jak 1 punkt procentowy to raczej nie będzie to dla nas dobry interes. Jak finansujesz 1 przedmiot i na krótki okres wybierz zmienne oprocentowanie. No chyba, że stawki WIBOR poszybują mocno do góry. Jak zakładasz finansowanie większej ilości przedmiotów i na dłuższy okres – rozważ opcję ze stałą stopą. Tak czy siak prognozujemy jednak tylko przyszłość.  A ta bywa niestety nieprzewidywalna.