Wokół zwrotu pojazdu po najmie długoterminowym narosło wiele mitów. W internecie wręcz roi się od wypisów podirytowanych klientów, dla których zwrot pokontraktowego pojazdu okazał się dość kosztowny. Finansujący przy zwrocie pojazdu zwrócił uwagę na uszkodzenia auta lub ponadstandardowe zużycie pojazdu i przerzucił koszty na klienta. Co więcej w procedurze zwrotu był nad wyraz skrupulatny. Nasuwa się, więc pytanie, co można zrobić, żeby uniknąć przykrych niespodzianek przy zwrocie pojazdu? W tym wpisie postaram się odpowiedzieć na to pytanie. Zapraszam do lektury.

Trzy sposoby na zakończenie najmu

Zanim przejdę do kwestii związanych ze zwrotem auta chciałbym jeszcze dodać, że nie każda umowa najmu musi się w ten sposób zakończyć. Pamiętać należy, że z reguły finansujący zostawiają klientom do wyboru trzy możliwości:

Jeśli zdecydujesz się na wykup pojazdu na własność to zasadniczo nie ma większego sensu, żebyś tracił czas na przeczytanie artykułu do końca. Tematy poruszane poniżej nie będą Cię totalnie dotyczyć. Sama decyzja o wykupie auta niweluje wszelkiej maści “problemy” związane z ponadnormatywnym zużyciem, w tym również z większym przebiegiem.

Co robi finansujący ze zwracanym pojazdem

Na samym początku chciałbym uświadomić Tobie drogi czytelniku, co dzieje się z pojazdem, który zwracany jest do finansującego po okresie najmu. Nie powinno stanowić to dla Ciebie zaskoczenia, że ten będzie odsprzedany. Dlatego też finansujący szczególną wagę przywiązywać będzie do kondycji auta przy zwrocie. Jeśli kondycja auta nie będzie satysfakcjonująca (o definicji tego słowa nieco później – teraz tylko tyle, że nie jest to pojęcie abstrakcyjne a zdefiniowane) finansujący otrzyma za auto niższą kwotę od zakładanej. Idąc dalej tym tropem, będzie musiał wykonać naprawy pojazdu, które przywrócą go do zakładanego przez niego stanu. Kosztami niestety obarczy, zgodnie z zapisami umowy najmu, użytkownika pojazdu. Ot cała filozofia.

Dodatkowo poza stanem technicznym auta pod uwagę brany będzie również zakładany w umowie przebieg. Jak powszechnie wiadomo wartość auta z niższym przebiegiem jest zdecydowanie wyższa niż analogicznego z wyższym kilometrażem.

Przebieg pojazdu w wynajmie

Przebieg pojazdu jest niezwykle istotnym elementem związanym ze zwrotem pojazdu po najmie długoterminowym i dodatkowymi kosztami. Umowa jasno wskazuje, bowiem, w jakim limicie kilometrowym klient powinien się zmieścić. Wskazywać powinna również ile wynosić będzie stawka za nadprzebieg. Zazwyczaj finansujący z góry określają stawkę za każdy przejechany nadprogramowo kilometr. I tu pierwsza uwaga stawki te mogą być bardzo różne. Od kilkudziesięciu groszy do nawet kilku złotych (tak dobrze czytasz, stawki takie również się zdarzają).

Przykład: limit kilometrów 20 000 na cały okres umowy, stawka za nadprzebieg 0,58 zł

W przypadku, kiedy przekroczysz przebieg o 100 kilometrów zapłacisz dodatkowo 58 zł. Za przekroczenie o 1000 km faktura wyniesie 580 zł i tak dalej. Łatwo, więc jest przewidzieć ile ewentualnie przyjdzie nam zapłacić przy zwrocie auta. Dokładne wytyczne dotyczące stawki za naprzebieg powinny zostać zawarte w umowie najmu.

W przypadku, kiedy zbliżasz się do zakładanego przebiegu, a do końca umowy najmu pozostało jeszcze sporo czasu to warto zwrócić się do finansującego z prośbą o przygotowanie aneksu do umowy regulującego wyższy przebieg. Oczywiście pociągnie to za sobą zwrot samej raty najmu, ale zazwyczaj wzrost ten będzie zdecydowanie niższy względem dodatkowej opłaty za dodatkowy przebieg pojazdu.

Odpowiednia eksploatacja auta

Wychodząc z założenia, że lepiej zapobiegać jak leczyć decydując się na auto w najmie warto szczególną uwagę zwrócić na sposób eksploatacji auta. Podstawowa zasada mówi, że auto powinno być użytkowane zgodnie z przeznaczeniem. Jeśli więc masz osobówkę w wynajmie to nie najlepszym pomysłem będzie przewożenie tym autem materiałów budowlanych. Dodatkowo powinniśmy również stosować się do zaleceń w instrukcji użytkowania pojazdu. Powinniśmy, więc lać odpowiednie paliwo, stosować odpowiednie płyny eksploatacyjne i serwisować auto zgodnie z książką serwisową. Serwis jest z reguły w cenie samej raty, więc należy tylko pamiętać, żeby do serwisu się stawić w odpowiednim czasie.

Zwrot auta po najmie

Na dzień dobry obalam mit, że auto powinno być zwracane w stanie wręcz idealnym. Oczywiście jest to daleko idąca nadinterpretacja ze strony klientów. Auto było eksploatowane, więc może nosić normalne ślady użytkowania. I teraz najważniejsze – normalne ślady użytkowania definiowane są przez finansującego. To on określa, co jest dopuszczalne a co nie i powinien przedstawić to klientowi w momencie zawierania umowy najmu. Zazwyczaj reguły gry w tym zakresie opisywane są w dokumencie noszącym nazwę Przewodnik Zwrotu Pojazdu.

Przewodnik zwrotu auta po najmie

Jeśli chcesz zminimalizować koszty związane ze zwrotem pojazdu to najprostszym rozwiązaniem będzie zapoznanie się z przewodnikiem i stosowanie się do jego wytycznych. Można nawet przyjąć, że przewodnik stanowi swoistego rodzaju Ogólne Warunki Umowy Najmu. Nie można, więc owego dokumentu bagatelizować. W przewodniku szczegółowo opisane są zasady użytkowania pojazdu oraz dopuszczalne uszkodzenia.

Każda firma może mieć swój własny przewodnik – miej to na uwadze. Może to powodować, że jedna z nich do ewentualnych uszkodzeń będzie podchodzić bardziej liberalnie, inna bardziej restrykcyjnie.

Z doświadczenia mogę powiedzieć, że różnice będą tu niewielkie. Większość firm stosować będzie podobne reguły. Reguły te oparte są głównie o zasady, które rekomendowane są przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Przewodnik możesz pobrać tutaj.

Zwrot auta po najmie, czyli co dokładnie będzie weryfikowane?

Zwracany pojazd będzie weryfikowany pod kątem:

1. Dokumentów i wyposażenia auta – wszystko, co zostało otrzymane wraz z pojazdem, musi być zwrócone razem z nim. Mam tu na myśli: dowód rejestracyjny, kluczyki, instrukcja, książka serwisowa, podnośnik, koło zapasowe, zestaw naprawczy, trójkąt, zestaw kluczy, a nawet kamizelka odblaskowa. Jeśli któreś z elementów zostało zagubione to wówczas zostaniemy obarczeni dodatkowymi kosztami.

2. Zarysowania lakieru auta – oceniane będą czy są one do zlikwidowania przez tzw. polerkę czy też nie.

3. Ubytki lakieru – na przedniej części auta oraz na pozostałych elementach, spowodowane kamyczkami lub innymi uszkodzeniami

4. Wgniecenia i ślady po akcesoriach – te powinny być montowane bezinwazyjnie, a ich demontaż nie powinien wpływać na kondycję pojazdu

5. Zderzaki

6. Naprawy blacharskie i ślady korozji

7. Szyby – odpryski i pęknięcia

8. Ślady zużycia elementów wnętrza pojazdu

9. Koła, tarcze i ogumienie

Jak widać lista elementów jest dość pokaźna, ale po skrupulatnej lekturze przewodnika samo jesteśmy w stanie ocenić, jaki jest dokładny stan zwracanego przez nas pojazdu i zawczasu jesteśmy w stanie podjąć kroki mające na celu zminimalizowanie dodatkowych wydatków.

Dbaj o auto jak o własne

Najprostszym sposobem na uniknięcie dodatkowych kosztów jest dbanie o auto na bieżąco. Te, co prawda nie jest naszą własnością, ale to my jesteśmy jego użytkownikiem i to niestety na nas będą ciążyć wszelkiego rodzaju konsekwencje związane z ewentualnymi usterkami. Jeśli o aut będziesz dbać to nie powinieneś się niemiło zaskoczyć przy jego zwrocie.

Przygotuj auto do zwrotu wcześniej

Do samego zwrotu pojazdu warto się wcześniej przygotować. Jeśli zbliża się koniec umowy najmu sugeruję dokonać na własną rękę oględzin auta wraz z Przewodnikiem i ocenić czy są jakieś większe uszkodzenia czy usterki. Warto je naprawić przed zwrotem pojazdu. Możemy to zrobić na dwa sposoby:

  • korzystając z polisy AC
  • naprawa na własną rękę

Jeśli auto ma większe uszkodzenia to być może dobrym rozwiązaniem będzie wykorzystanie polisy Auto Casco i likwidacja szkody na koszt ubezpieczyciela (w całości lub częściowo). Zanim zdecydujesz się na ten krok sprawdź jednak czy nie masz udziału w szkodzie. Jeśli tak to niestety przyjdzie Ci partycypować w koszcie naprawy. Dodatkowo musisz mieć na uwadze, że takie rozwiązanie niestety może mieć wpływ na wysokość Twoich zniżek. Zdarza się, że Towarzystwa Ubezpieczeniowe zgłaszają szkodę do UFG, a to może mieć wpływ na cenę kolejnej polisy ubezpieczeniowej.

W przypadku mniejszych uszkodzeń można również rozważyć naprawę na własną rękę. Warto jednak pamiętać, że tu trzeba trzymać się zasady, że naprawy powinny być dokonywane w ASO a nie u zaprzyjaźnionego lokalnego mechanika. Tu stosujmy daleko idącą ostrożność. Z drugiej strony nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przed zwrotem pojazdu skorzystać z usług profesjonalnego auto detailingu. Za relatywnie niewielką sumę pieniędzy wydaną na wcześniej wspomnianą usługę, możemy zaoszczędzić na dodatkowych opłatach przy zwrocie auta.

Dodatkowo zdemontuj wszelkie urządzenia dodatkowe takie jak anteny CB radio, uchwyty, zestawy głośnomówiące czy oklejenie pojazdu. Cokolwiek by to nie było zdemontowanie tych elementów nie powinno zostawić jakiegokolwiek śladu na aucie czy to na lakierze czy to we wnętrzu auta. Sugeruję też skorzystać z usług profesjonalistów. Jeśli auto oklejała specjalizująca się w tym firma, to i ona powinna się zająć zdjęciem naklejek.

Protokół zwrotu auta

Na koniec jeszcze warto wspomnieć o jakby nie było dość istotnym elemencie przy zwrocie pojazdu, a mianowicie o protokole zwrotu auta. Ten dokument właśnie będzie regulował kwestię nałożenia lub nie dodatkowych opłat do umowy najmu, jak również będzie stanowił swojego rodzaju potwierdzenie stanu zwracanego auta. Ja osobiście dodatkowo oprócz dokumentu wykonywałem własną dokumentację fotograficzną pojazdu. Może to pomóc przy ewentualnych sporach z finansującym względem usterek czy uszkodzeń auta.

Podsumowanie

Zwrot auta po najmie wcale nie musi być stresującym i kosztownym dla nas procesem. Jeśli odpowiednio się do niego przygotujesz i będziesz przestrzegał kilku ważnych zasad to oddanie auta finansującemu nie powinno być dla Ciebie kłopotliwe. Zasady te wedle mnie ograniczają się do: weryfikowania stanu przebiegu pojazdu, codzienna troska o auto (eksploatacja, przeglądy itp.), użytkowanie auta zgodnie z przeznaczeniem i odpowiednio wcześniejsze przygotowanie się do zwrotu pojazdu. Tylko tyle i aż tyle.