We wcześniejszych moim artykule w ramach Akademii Leasingu opisałem szczegółowo dwie najbardziej popularne odmiany leasingu: leasing operacyjny oraz leasing finansowy. Czy jednak podział tylko i wyłącznie na te dwie kategorie jest słuszny? Czy w ramach wyżej wymienionych form można jeszcze wyróżnić inne kategorie umów? Oczywiście, że tak. W tym artykule postaram się opisać najczęściej występujące na rynku rodzaje / podtypy umów leasingu. Gotowy? Zaczynamy.

Leasing zwrotny, czyli „refinansowanie” kosztów zakupu przedmiotu

Ta specyficzna forma finansowania polega na sprzedaży wcześniej zakupionego środka trwałego przez przedsiębiorcę zwrotnie do firmy leasingowej, która umożliwia dalsze użytkowanie przedmiotu w zamian za określone w umowie miesięczne raty. Za pomocą tego rozwiązania jesteśmy, więc w stanie uwolnić zamrożone w dany przedmiot środki finansowe.

Większość firm leasingowych ma przygotowane odpowiednio dopasowane procedury na tą okoliczność. Nie zawsze jednak będziemy w stanie “upłynnić” dany przedmiot. Finansujący założyli odpowiedni okres od nabycie przedmiotu, w którym można to zrobić.

Leasing zwrotny techniczny

Jeśli od zakupu przedmiotu nie upłynęło dłużej niż 90 dni, możemy przedmiot sfinansować tak zwanym leasingiem zwrotnym technicznym. Ta forma jest zdecydowanie przyjemniejsza dla klienta, głównie ze względu na fakt, że może odbyć się zazwyczaj w procedurze uproszczonej, czyli bez przedstawiania jakichkolwiek dokumentów finansowych.

Standardowy leasing zwrotny

Z drugiej strony, jeśli od zakupu minęło ponad 90 dni wówczas przedmiot możemy sfinansować na zasadach standardowych, czyli na podstawie dokumentów finansowych. Finansujący zazwyczaj mają również zdefiniowany określony maksymalny czas od nabycia przedmiotu. Z reguły jest to okres 2-3 letni.

Umowa leasingu zwrotnego różni się od typowego leasingu operacyjnego kilkoma elementami:

  • dostawcą przedmiotu do firmy leasingowej jest klient
  • klient sprzedaje przedmiot firmie leasingowej na podstawie faktury (niesie to za sobą oczywiście pewne konsekwencje podatkowe – trzeba mieć to na uwadze!)
  • finansujący będzie wymagał przedstawienia dokumentów zakupowych oraz potwierdzenia zapłaty za przedmiot
  • opłata wstępna zazwyczaj jest redukowana z ceny przedmiotu przyjętej do finansowania
  • do wyceny przedmiotu (jeśli nie jest to auto osobowe) wymagana będzie wycena rzeczoznawcy z ramienia leasingodawcy

Pozostałe elementy są analogiczne jak dla leasingu operacyjnego czy też finansowego. Obie formy są, bowiem dopuszczalne przy leasingu zwrotnym.

Warto jeszcze nadmienić, że leasing zwrotny jest nieco droższą formą finansowania w odniesieniu do typowych jej form – to raz, a dwa – nie każdy leasingodawca ma w swojej ofercie taki produkt. Wysyp propozycji leasingów zwrotnych można było zaobserwować na rynku w pierwszym etapie pandemii. Okres ten był dla leasingodawców świetną okazją do podbudowania sobie wyników sprzedażowych.

Niekiedy możemy się również spotkać z terminem import własny. Jest to finansowanie przedmiotu sprowadzonego samodzielnie przez leasingobiorcę z zagranicy (zazwyczaj do 3 miesięcy). Różnica przy imporcie własnym polega na tym, że pierwsza rejestracja przedmiotu odbędzie się na leasingodawcę. Przy typowej zwrotce klient jest już właścicielem auta w dowodzie rejestracyjnym.

Leasing na start

Leasing na start to odmiana finansowania przeznaczona dla świeżo powstałych firm. W zależności od finansującego leasing możesz nabyć już od pierwszego dnia prowadzonej działalności gospodarczej, a nawet w niektórych przypadkach możesz sprawdzić czy dostaniesz finansowanie zanim ową działalność założysz. Wygodne – nie ma co mówić. Niektórzy finansujący przy leasingu na start będą wymagać zdecydowanie wyższej opłaty wstępnej w porównaniu do normalnego finansowania. W zależności od firmy wysokości te mogą wahać się od 5% do nawet 25% wartości przedmiotu finansowania. Wysokość OW jesteśmy w stanie negocjować na podstawie przedstawionych do umowy: historii wcześniejszego zatrudnienia, posiadanych listów intencyjnych, podpisanych umów o współpracy czy kontraktów.

Najbardziej popularnym przedmiotem będą tu oczywiście auta osobowe. Na nie najłatwiej będzie uzyskać leasing (jeśli oczywiście nie szalejesz i po 1 dniu działalności bez wykazania kontynuacji chciałbyś nabyć chociażby nowe BMW X7) z racji szybkiej możliwości odsprzedaży pojazdu przez finansującego. W przypadku maszyn i urządzeń raczej ciężko będzie o leasing na start. Leasing ten będzie również charakteryzował tym, że będzie nieco droższy niż standardowy ze względu na większe ryzyko ze strony finansującego.

No dobrze, ale w takim razie, jakie są widełki, jeśli chodzi o okres prowadzonej działalności? W zależności od firmy leasingowej widełki leasingu na start przedstawiają się następująco:

  • auta osobowe: od pierwszego dnia do 3, 6 lub 12 miesięcy
  • auta ciężarowe: od pierwszego dnia do 3, 6 lub 12 miesięcy
  • maszyny i urządzenia: od pierwszego dnia do 12 miesięcy

Releasing – czyli leasing przedmiotu powindykacyjnego

Nazewnictwo tej formy leasingu może być bardzo różne. Według mojej osobistej nomenklatury to leasing przedmiotu z placu powindykacyjnego. Każdy finansujący sprzedaje swoje przedmioty powindykacyjne lub pokontraktowe na zasadzie licytacji. Zazwyczaj na stronie leasingobiorcy możesz znaleźć zakładkę lub osobny portal do tego typu operacji. Finansowanie przedmiotu z placu powindykacyjnego nie różni się zasadniczo od typowego leasingu z tą różnicą, że zazwyczaj przedmioty te są już ubezpieczone i zachodzi konieczność kontynuowania obecnej polisy (zwłaszcza w przypadku pojazdów). Rzecz jasna, że na placach stoją nie tylko pojazdy, ale też maszyny i urządzenia. Czasem na tego typu portalach można znaleźć przedmioty w ciekawych cenach.

Leasing walutowy (EURO-EURO)

Leasing ten dedykowany jest dla przedsiębiorców rozliczających się ze swoimi kontrahentami w walucie EURO, którzy zazwyczaj kupują przedmiot sprzedawany również w tej walucie. Jak nietrudno się domyślić głównymi odbiorcami tej formy finansowania będzie branża transportowa lub firmy chociażby częściowo rozliczające się w walucie. Jakie korzyści wynikają z takiej umowy?

Przede wszystkim przedsiębiorca nie traci na różnicy kursowej (zarabia w Euro i w Euro płaci raty leasingowe) oraz może otrzymać zdecydowanie niższe oprocentowanie niż w złotówkach. Co prawda obecne stopy są tak niskie, że różnica nie będzie aż tak wysoka, ale zawsze. Do zawarcia umowy firmy leasingowe mogą wymagać od klienta przedstawienia dokumentów potwierdzających rozliczenia w walucie. Co więcej wysokość tych obrotów musi być na określonym poziomie np. co najmniej 20%.

Kiedy warto stosować leasing walutowy? Nic bardziej prostego – jeżeli masz spore stałe przychody w Euro warto wziąć leasing w Euro. W przeciwnym wypadku skup się na złotówkach.

Możesz się również spotkać z określeniem WNT, czyli Wewnątrzwspólnotowym Nabyciem Towarów. Jest to forma leasingu, w której kupuje się przedmiot za granicą (faktura wystawiona jest w walucie obcej Euro), a następnie finansuje się je leasingiem w analogicznej walucie lub po przeliczeniu na złotówki.

Leasing vat-marża

Ta odmiana jest niezwykle popularna przy zakupie używanych aut osobowych i dostawczych o dmc do 3,5t. Zazwyczaj transakcje tego typu są realizowane poprzez leasing finansowy. Podatek VAT w tym przypadku będzie naliczany wyłącznie od części odsetkowej opłaty leasingowej. Część kapitałowa nie podlega opodatkowaniu. Zamiennie w przypadku takiej transakcji można zastosować kredyt samochodowy lub pożyczkę leasingową, czyli hybrydowe połączenie kredytu samochodowego z leasingiem. Wątek ten szczegółowo rozwinę w osobnym artykule.

Leasing konsumencki

Tą formę finansowania szczegółowo omówiłem w artykule o takiej samej nazwie – zerknij, jeśli interesuje Cię ten wątek. W krótkim skrócie leasing konsumenckie skierowany jest dla osób, które działalności nie posiadają. Możemy za jego pomocą sfinansować tylko auta nowe lub używane do określonego wieku (zazwyczaj 6 lat) nabywane za pomocą pełnej faktury VAT 23%.

Głównymi zaletą leasingu dla konsumentów są:

  • szybkość i łatwość uzyskania (znajdziemy firmy, które mają w swojej ofercie leasingu konsumencki na oświadczenie)
  • leasing nie ma wpływu na zdolność kredytową klienta – zobowiązanie nie będzie widoczne w bazie BIK
  • tańsze rozwiązanie w odniesieniu do kredytu samochodowego
  • formalności związane z rejestracja pojazdu załatwi za nas finansujący

Leasing konsumencki to mocno niedoceniana w Polsce forma finansowania, która wedle mnie ma mnóstwo zalet i niewiele wad. Jeśli więc jesteś konsumentem warto zastanowić się nad tego typu rozwiązaniem.

Leasing z serwisem / wynajem długoterminowy

Ta odmiana leasingu wyróżnia się przede wszystkim brakiem obowiązku wykupu przedmiotu po zakończeniu umowy (tak zdaję sobie sprawę, że wykup w niektórych firmach leasingowych również nie jest obowiązkowy), wysokimi wartościami wykupu (nieosiągalne w typowym leasingu), produktami dodatkowymi typu: serwis w różnych zakresach, asysta szkodowa, wymiana i składowanie opon oraz określonym w umowie limitem kilometrów. Wątek wynajmu szczegółowo opisałem w poprzednim moim artykule, do którego przeczytania serdecznie cię zachęcam. W dużym uproszczeniu najem to nic innego jak leasing operacyjny z dodatkowymi opcjami bez obowiązku wykupu pojazdu z relatywnie niską ratą miesięczną.

Inne rodzaje umów

Na rynku pojawiały i pojawiać się będą coraz to nowe rodzaje umów, które mają zachęcić klientów do ich zaciągnięcia. Poniżej przedstawiam Wam trzy produkty, które wedle mnie s interesujące.

Leasing na kilometry

Swego czasu na rynku pojawiały się również innowacyjne rozwiązania typu leasing na kilometry. Konstrukcja tej umowy bazowała na części stałej raty leasingowej i części zmiennej uzależnionej od ilości fizycznie przejechanych przez klienta kilometrów. Niestety lub stety (nie było to jednak najtańsze rozwiązanie przy aktywnym użytkowaniu auta) opcja ta nie przyjęła się na naszym rodzimym rynku i została wycofana bodajże po niecałych 2 latach funkcjonowania.

Leasing z gwarancją zwrotu auta

Inną innowacją na rynku jest produkt leasing nowych aut z gwarancją ich zwrotu w dowolnym momencie trwania umowy. Daje te dalece idące bezpieczeństwo dla klienta, który w dowolnym momencie jest w stanie bez podawania przyczyny zwrócić pojazd do finansującego. Ten z kolei sprzedaje auto na wolnym rynku, rozlicza i zamyka umowę. Więcej o leasingu z gwarancją zwrotu przeczytasz tutaj.

Linia leasingowa

Linię leasingową można porównać do limitu w koncie. W ramach określonej przez finansującego kwoty możesz wybierać i nabywać przedmioty, kiedy chcesz. Każdorazowe nabycie nie jest związane z przeprowadzeniem jakichkolwiek weryfikacji leasingowej – sprawdzany jest tylko sam nabywany przedmiot. Trzeba przyznać, że jest to wygodne rozwiązanie przeznaczone do maszyn i urządzeń o relatywnie niewielkiej wartości.

Podsumowanie

Jak widać na rynku znajdzie się kilka podtypów umów leasingowych, które można dopasować do swoich indywidualnych potrzeb. Każde z nich na swój indywidualny sposób może okazać się przydatne. Pamiętajcie, że jest to mój subiektywny podział. W Internecie znajdziecie na pewno inne podziały. A jeśli sami nie wiecie, która opcja byłaby dla Was najbardziej odpowiednia chętnie podzielę się moją wiedzą i doświadczeniem w tym zakresie. Zapraszam do kontaktu.