Przed nami sezon urlopowy. Wakacje  to wzmożony okres wyjazdów zarówno tych krajowych jak i przede wszystkim zagranicznych. Wielu użytkowników pojazdów w leasingu zastanawia się jak postępować wyjeżdżając leasingowanym autem za granicę. Czy zachodzi konieczność spełnienia dodatkowych formalności? Jak wygląda sprawa ubezpieczenia i innych kwestii? Jak powinniśmy się przygotować do wyjazdu za granicę? Jeśli w najbliższym czasie planujesz zagraniczne wakacje samochodem to ten wpis jest właśnie dla Ciebie. Zapraszam!

Wyjazd leasingowanym autem za granicę to nic skomplikowanego

Sprawa związana z wyjazdem leasingowanego pojazdu za granicę wbrew pozorom jest dość prosta i sprowadza się tak naprawdę to trzech kluczowych elementów:

  1. spełnienie wymogów leasingodawcy
  2. zapewnienie pełnej ochrony ubezpieczeniowej
  3. spełnienie wymogów formalnych nakładanych przez Państwo, do którego się wybieramy

Tylko tyle i aż tyle. Jeśli odpowiednio wcześniej się do tego procesu przygotujesz i zadbasz o powyższe elementy, wyjazd za granicę nie powinien sprawić Ci większego kłopotu.

Wymogi finansującego – zgoda na wyjazd leasingowanym autem za granicę

Jakie są wymogi firm leasingowych w zakresie wyjazdów zagranicznych? Podstawowa zasada, o której musisz pamiętać to przede wszystkim zgoda finansującego na wyjazd poza granicę kraju. Tak, tak – musisz taką zgodę posiadać. Jeśli jej nie masz – sugeruję odpuścić wyjazd. Z reguły finansujący nie będzie w stanie zweryfikować czy wyjechałeś autem poza Polskę czy też nie. No chyba, że masz w leasingowanym aucie moduł GPS do którego danych dostęp ma Twój leasingodawca. A co jeśli leasingodawca zorientuje się, że bez jego zgody auto poruszało się za granicą? Taka sytuacja może być obarczona dodatkowymi opłatami lun karami umownymi. Ich wysokość  regulują zapisy w OWUL (Ogólnych Warunkach Umowy Leasingu).

Firmy leasingowe bardzo różnie podchodzą do tej sprawy. Jedne uważają ten element na tyle oczywisty, że wystawiają upoważnienie automatycznie po uruchomieniu umowy leasingowej. Inne z kolei wymagają pisemnej prośby leasingobiorcy i wystawiają owy dokument bezpłatnie. Niestety na rynku znajdą się również leasingodawcy, którzy za wydanie zgody na wyjazd zagranicę obarczą klienta dodatkową opłatą manipulacyjną (rząd wielkości kilkadziesiąt lub kilkaset złotych). Jak nietrudno się domyślić wszelkie reguły gry w tym zakresie opisane są w Ogólnych Warunkach Umowy Leasingu oraz w Tabeli Opłat i Prowizji lub Tabeli Opłat Dodatkowych. O tym jak ważne są te dokumenty chyba przypominać nie muszę.

Poniżej przedstawiam wyciąg z Tabeli Opłat i Prowizji trzech popularnych na rynku firm leasingowych:

Zapewnienie ochrony ubezpieczeniowej

Oczywiście przez cały okres trwania umowy leasingu, niezależnie od miejsca użytkowania, auto musi być obligatoryjnie ubezpieczone polisą OC i AC. Do poruszania się w większości europejskich Państw takie ubezpieczenie w zupełności wystarczy, ale wyjazd do krajów podwyższonego ryzyka wiązać się będzie z doubezpieczeniem. Mowa o państwach należących do następującej grupy: Rosja, Ukraina, Mołdawia oraz Białoruś. Częstym rozwiązaniem jest wykluczenie „kradzieżowej” ochrony z tytułu AC na terenie wymienionych krajów. Rozszerzenie polisy pod tym kątem może nas niestety słono kosztować.

Kolejna kwestia to obowiązek posiadania Zielonej Karty. Stanowi ona poświadczenie, że dany pojazd mechaniczny został objęty ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej w kraju, do którego wjeżdżasz. Jej zakres obejmuje wszelkie szkody związane z samochodem, które będą miały miejsce za granicą. Jeśli podróżujemy do: Albanii, Białorusi, Bośni i Hercegowiny, Iranu, Izraela, Macedonii, Maroka, Mołdawii, Rosji, Serbii, Czarnogóry, Tunezji, Turcji i Ukrainy powinniśmy zadbać o Zieloną Kartę, czyli OC w ruchu zagranicznym. Zazwyczaj ubezpieczyciele wydają owy dokument bezpłatnie.

Wybierając się za granicę pamiętajmy również o zadbaniu o stan techniczny pojazdu. Sugeruję wykupić ubezpieczenie assistance, które zapewni nam niezbędną pomoc w przypadku awarii pojazdu. Te możemy nabyć na określony okres np. 30 dni. Miejmy, też na uwadze, że assistance niestety nie będzie działać wszędzie. Blok wschodni zazwyczaj jest wykluczony.

Wymogi formalne Państw, do których podróżujemy

Kolejna kwestia to wymogi formalne Państw, po których terytorium będziemy się poruszać. W większości europejskich krajów nie będzie problemem, jeśli nie będziemy posiadać upoważnienia, ale pamiętajmy, że teoretycznie obowiązek posiadania pisemnej zgody jednak istnieje. Przy tej okazji warto zwrócić uwagę, na dodatkowe koszty związane z wystawienie upoważnienia. Po raz kolejny kłania się Tabela Opłat i Prowizji.

Alternatywą dla upoważnienia ze strony leasingodawcy może być też upoważnienie PZM, ale o tym elemencie nie chciałbym się rozwodzić, gdyż dokument ten wystarczy tylko w przypadku zapisów w OWU o braku konieczności posiadania zgody ze strony finansującego.

Wybierając się za granicę pamiętajmy również o zadbaniu o stan techniczny pojazdu. Sugeruję wykupić ubezpieczenie assistance, które zapewni nam niezbędną pomoc w przypadku awarii pojazdu. Te możemy nabyć na określony okres np. 30 dni. Miejmy, też na uwadze, że assistance niestety nie będzie działać wszędzie. Blok wschodni zazwyczaj jest wykluczony.

Ubezpieczenie GAP a odpowiedzialność ubezpieczyciela za granicą

Zdecydowana większość leasingowanych pojazdów wyposażona jest dodatkowo w polisę GAP. O zaletach takiej ochrony pisałem kilkukrotnie w moich wcześniejszych wpisach. Wyjeżdżając poza granicę Polski warto mieć na uwadze, że ubezpieczenie GAP ma również swój zakres terytorialny. Może się więc okazać, że Twoja polisa GAP nie obowiązuje akurat w Państwie do którego się wybierasz. Zanim więc wyjedziesz zerknij w Ogólne Warunki Ubezpieczenia GAP i sprawdź czy taka podróż nie będzie obarczona dodatkowym ryzykiem.

Przy tej okazji pamiętaj, że dzięki mojemu blogowi możesz nabyć polisę GAP na własną rękę (taniej niż w leasingu), bez wychodzenia z domu lub biura i to w dodatku z 10% rabatem. Polisę możesz zakupić nawet do 120 dni po zakupie auta, a jej zakres terytorialny obejmuje swoim zasięgiem całą Europę z wyłączeniem Rosji. Kliknij w baner i kup polisę już teraz!

Kup gap na własną rękę z 10% rabatem od Leasing bez tajemnic

Leasingowanym pojazdem za granicę, a konkretniej na Ukrainę

Pomijając kwestie formalne (wystąpienie o zgodę na wyjazd do leasingodawcy) oraz kwestie bezpieczeństwa (nadal na terytorium Ukrainy prowadzone są działania wojenne) powinieneś wiedzieć, że leasingodawcy nie opracowali określonych procedur na taką okoliczność. Musisz mieć jednak na względzie dwa niezwykle ważne elementy:

  1. Leasingodawca może nie wyrazić zgody na wyjazd pojazdem na Ukrainę. Tak niestety ma do tego prawo, zwłaszcza w kontekście drugiego punktu.
  2. Każda umowa ubezpieczenia na pojazd (AC czy GAP) posiada zastrzeżenie o braku odpowiedzialności ze strony Ubezpieczyciela w przypadku działań wojennych. Sprowadza się to do faktu, że nie otrzymasz odszkodowania jeśli twój pojazd zostanie zniszczony podczas wojny.

Reasumując w tym konkretnym przypadku absolutnie odradzam wyjazd bez zgody Twojego finansującego.

Podsumowanie

Jak widać wyjazd leasingowanym autem za granicę nie wymaga on nas spełnienia dużej ilości formalności. Warto zadbać jednak przed wyjazdem o podstawowe elementy takie jak: zgoda finansującego na wyjazd, zielona karta, upoważnienie do użytkowania i zapewnienie ochrony ubezpieczeniowej (zarówno ubezpieczenie komunikacyjne jak i ubezpieczenie GAP). Dodatkowo warto też przed wyjazdem zadbać o dodatkowe ubezpieczenie assistance no i o sprawdzenie stanu technicznego pojazdu. Jeśli zadbasz o nie zawczasu będziesz mógł się cieszyć wakacjami bez jakichkolwiek dodatkowych i nikomu nie potrzebnych stresów.