W dobie dynamicznie zmieniającego się rynku motoryzacyjnego, leasing pojazdów stał się nieodłącznym elementem zarówno w sferze biznesowej, jak i prywatnej. W 2023 roku obserwujemy, jak coraz więcej osób i firm decyduje się na leasing jako elastyczne i ekonomiczne rozwiązanie w zakresie finansowania pojazdów. Ta metoda nabycia samochodu, pozwalająca na korzystanie z nowego pojazdu bez konieczności ponoszenia pełnych kosztów jego zakupu, zyskuje na popularności ze względu na swoją przystępność i różnorodność ofert.

Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie i porównanie miesięcznych rat leasingowych dla dziesięciu najpopularniejszych modeli samochodów w 2023 roku. Podział na dwa segmenty rynkowe: standardowe auta osobowe i modele premium, pozwala na dogłębną analizę i zrozumienie aktualnych trendów w różnych klasach pojazdów. Dzięki temu będziesz mógł dokonać świadomej decyzji, która z opcji najbardziej odpowiada Twoim potrzebom oraz oczekiwaniom finansowym. Zainteresowany? Zapraszam do lektury!

Metodologia

Zanim zagłębimy się w konkrety i zaczniemy liczyć, ile dokładnie zapłacimy miesięcznie za leasing najpopularniejszych aut w 2023 roku, powinniśmy dobrze zrozumieć, skąd wzięły się te liczby. W tej części artykułu wyjaśnię Wam krok po kroku, na jakich zasadach oparłem moje obliczenia. Dzięki temu łatwiej będzie Wam prześledzić, skąd się wzięły końcowe sumy, które będziemy analizować.

Wybór samochodów

Wybrałem podział na dwa segmenty rynkowe: standardowe auta osobowe i modele premium. Decyzja ta ma na celu ukazanie różnic w kosztach leasingu w zależności od klasy pojazdu, co pozwala na szerokie spojrzenie na rynek. Dla każdego segmentu wyselekcjonowałem pięć najpopularniejszych modeli na podstawie danych sprzedażowych za ostatni rok, które zapewniają reprezentatywność i aktualność mojej analizy. 

Najpopularniejsze modele aut osobowych

Źródło: IBRM Samar – Rejestracje aut nowych (listopad 2023)

Najpopularniejsze modele aut premium

Źródło: IBRM Samar – Rejestracje aut nowych (listopad 2023)

Parametry finansowania

Każdy z przeprowadzonych przeze mnie obliczeń opiera się na jednolitych założeniach umowy leasingowej, tak aby zapewnić możliwość bezpośredniego porównania między modelami. Wyliczenia zostały dokonane na realnej ofercie jednego z popularnych leasingodawców. Wyliczenia obejmują jedynie wysokość samych rat finansowania, z pominięciem produktów ubezpieczeniowych typu: komunikacja, GAP i opłat dodatkowych

  • wariant finansowania: leasing operacyjny
  • opłata wstępna: ustalona na poziomie 1% wartości pojazdu, co odpowiada minimalnemu wkładowi początkowemu
  • okres finansowania: 59 miesięcy, co jest maksymalnym standardowym okresem leasingu dostępnym na rynku (celowo również wybrany został okres 59 miesięcy a nie 60 – jedna rata robi sporą różnicę)
  • wykup: ustalony na poziomie 1%, reprezentujący typową wartość wykupu samochodu na koniec okresu leasingu
  • oprocentowanie: zmienne oparte o wskaźnik WIBOR 3M wynoszącym na dzień tworzenia ofert 5,85%

Źródło cen aut

Ceny pojazdów, które posłużą jako podstawa do obliczeń, zostały zaczerpnięte z portalu Otomoto. Dokonałem wyboru najtańszych dostępnych wersji wyposażenia dla każdego z modeli, co stanowi punkt wyjścia do wyliczeń i gwarantuje, że przedstawione kwoty będą odzwierciedlały najbardziej ekonomiczne opcje dostępne na rynku.

Analiza rat leasingowych dla samochodów osobowych

Analiza kosztów leasingowych rozpoczyna się od segmentu samochodów osobowych, który zyskuje na popularności ze względu na swoją wszechstronność i ekonomiczność. Wybrane modele odzwierciedlają współczesne trendy i preferencje konsumentów. Poniżej przedstawiam wyliczenia dla każdego z pięciu najpopularniejszych kompaktów, które zostały dokonane zgodnie z wcześniej przyjętymi założeniami.

  • Toyota Corolla – Jako lider sprzedaży w swojej klasie, Corolla cieszy się uznaniem za niezawodność i ekonomiczne spalanie. 
  • Skoda Octavia – To model ceniony za przestronność i praktyczność. Obliczenia dla Octavii będą uwzględniać jej atrakcyjny stosunek ceny do jakości, który czyni ją popularnym wyborem wśród różnorodnych grup klientów.
  • Toyota Yaris – Yaris jest znanym wyborem wśród miłośników miejskich aut. Niewielkie rozmiary, połączone z niskimi kosztami eksploatacji, sprawiają, że model ten jest często wybierany przez osoby ceniące mobilność i ekonomię.
  • Toyota Yaris Cross – Ten crossover to nowsza propozycja w gamie Toyoty, łącząca kompaktowe wymiary z nieco podwyższonym zawieszeniem. Dla Yaris Cross przeprowadzimy analizę opłacalności leasingu, biorąc pod uwagę rosnącą popularność SUV-ów i crossoverów w miastach.
  • Kia Sportage – Sportage to model, który oferuje dobrą relację ceny do wyposażenia i jakości wykonania. W naszych obliczeniach uwzględnimy jego atrakcyjność zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych.

Oto wyliczenia rat leasingowych:

Toyota Corolla

1.5 Comfort

Skoda Octavia

1.5 Ambition

Toyota Yaris

1.0 Comfort

Toyota Yaris Cross

1.5 Active

Kia Sportage

1.6 M

cena netto 82 032,52 94 715,44 59 268,29 75 528,45 92 195,12
cena brutto 100 900,00 116 500,00 72 900, 00 92 900,00 113 400,00
rata netto 1 688,73 1 949,83 1 220,11 1 554,84 1 897,94
rata brutto 2 077,13 2 398,29 1 500,73 1 900,15 2 334,46

Analiza rat leasingowych dla samochodów osobowych premium

Poniżej znajduje się analiza kosztów leasingowych dla pięciu najpopularniejszych modeli premium, które wyróżniają się na rynku w 2023 roku.

  • Volvo XC60 – Jest ucieleśnieniem skandynawskiego designu i innowacyjności. Dla tego modelu, który cieszy się uznaniem za bezpieczeństwo i komfort, przeprowadzimy obliczenia w oparciu o najniższą dostępną cenę oraz założenia umowy leasingowej.
  • Lexus NX – Ten model Lexusa jest popularny ze względu na swoje hybrydowe rozwiązania napędowe i wysoką jakość wykonania. W naszych obliczeniach uwzględnimy wartości, które odzwierciedlają prestiż marki i technologię, jaką oferuje.
  • Audi A3 – A3, będące jednym z najbardziej pożądanych kompaktowych samochodów premium, zostanie poddane analizie kosztów leasingowych, które uwypuklą jego atrakcyjność zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach.
  • Audi Q5 – Q5 to SUV, który łączy w sobie luksus i funkcjonalność. Dla tego modelu, preferowanego przez klientów ceniących przestronność i wydajność, obliczymy miesięczne raty leasingowe, które odzwierciedlą jego pozycję na rynku.
  • Audi Q3 – Kompaktowy SUV od Audi, Q3, jest wybierany przez tych, którzy szukają balansu między wielkością a luksusowymi cechami. Wyliczenia dla tego modelu zostaną przeprowadzone tak, aby podkreślić jego konkurencyjność w segmencie premium.

Oto wyliczenia rat leasingowych:

Volvo XC60

Essential

Lexus NX

350h Business Edition

Audi A3

30 TFSI

Audi Q5 

35 TDI Stronic

Audi Q3

35 TFSI

cena netto 146 260,16 180 735,77 76 910,56 139 430,89 103 902,43
cena brutto 179 900,00  222 305,00 94 600,00 171 500,00 127 800,00
rata netto 2 010,93 3 720,65 1 583,29 2 870,34 2 138,95
rata brutto 2 473,44 4 576,39 1 947,44 3 530,52 2 630,91

Analiza dla samochodów osobowych

Analiza przedstawionej tabeli z ratami leasingowymi dla wybranych modeli aut osobowych pozwala wyciągnąć szereg wniosków dotyczących kosztów finansowania tych pojazdów. Oto niektóre z nich:

  • Różnice w cenach:
    • Widoczne są znaczące różnice w cenach między modelami. Najtańszą opcją jest Toyota Yaris, natomiast najdroższą Skoda Octavia. Różnice te wskazują na rozbieżności wynikające z segmentu pojazdów, w podstawowym wyposażeniu oraz możliwych opcjach dodatkowych oferowanych przez producentów.
  • Wysokość rat leasingowych:
    • Najniższa rata jest dla Toyoty Yaris, co czyni ją najbardziej przystępną miesięcznie z punktu widzenia kosztów. Najwyższa rata występuje w przypadku Kia Sportage, co może odzwierciedlać wyższą pozycję tego modelu na rynku lub bogatsze wyposażenie w standardzie.
  • Suma opłat:
    • Jednolita suma opłat na poziomie 123,45% wskazuje na to, że warunki umowy leasingowej, w tym opłaty dodatkowe, są identyczne dla wszystkich analizowanych modeli. Oznacza to, że porównanie rat jest sprawiedliwe i odzwierciedla rzeczywiste różnice w cenie leasingu tych pojazdów.
  • Rekomendacja:
    • Na podstawie tej analizy, leasingobiorcy mogą rozważyć Toyota Yaris jako opcję ekonomiczną, podczas gdy Kia Sportage może przyciągnąć tych, którzy poszukują bardziej zaawansowanego technologicznie lub lepiej wyposażonego pojazdu.

Oczywiście należy pamiętać, że wybór modelu będzie zależał od osobistych preferencji leasingobiorcy, jego oczekiwań względem pojazdu oraz gotowości do poniesienia określonych kosztów.

Analiza dla samochodów osobowych premium

Analizując tabelę dla segmentu samochodów premium, możemy wyciągnąć szereg wniosków dotyczących struktury kosztów leasingowych dla wybranych modeli. Oto główne obserwacje:

  • Różnice w cenach:
    • Lexus NX 350h Business Edition prezentuje się jako najdroższy wariant z najwyższą ceną, co sugeruje, że jest to model z wyższym standardem wyposażenia lub większymi opcjami dodatkowymi w porównaniu do innych modeli.
    • Najniższą cenę posiada Audi A3 30 TFSI, co może wskazywać na to, że jest to model bazowy w segmencie premium.
  • Wysokość rat leasingowych:
    • Lexus NX ponownie występuje jako model z najwyższą ratą leasingową, co jest konsekwencją wyższej ceny wyjściowej pojazdu.
    • Audi A3 posiada najniższą miesięczną ratę, co czyni go potencjalnie najbardziej dostępnym finansowo wariantem w klasie premium z punktu widzenia bieżących kosztów leasingowych.
  • Suma opłat:
    • Jednolita suma opłat na poziomie 123,45% wskazuje na to, że warunki umowy leasingowej, w tym opłaty dodatkowe, są identyczne dla wszystkich analizowanych modeli. Oznacza to, że porównanie rat jest sprawiedliwe i odzwierciedla rzeczywiste różnice w cenie leasingu tych pojazdów.
  • Rozważanie wyższej wartości resztkowej:
    • Potencjalni leasingobiorcy mogą wziąć pod uwagę wyższą przewidywaną wartość wykupu pojazdu po zakończeniu okresu leasingowego, co zdecydowanie wpłynie na zmniejszenie wysokości raty.
  • Rekomendacje dla leasingobiorców:
    • Osoby zainteresowane segmentem premium powinny rozważyć nie tylko miesięczne koszty leasingu, ale również ogólną wartość, jaką pojazd może dostarczyć w trakcie użytkowania, włączając w to komfort, prestiż marki, wyposażenie oraz wydajność.

Podsumowując, wybór modelu premium przez leasingobiorcę będzie zależał od jego indywidualnych preferencji i oczekiwań wobec samochodu. Wyższe raty leasingowe w segmencie premium mogą być uzasadnione wyższym standardem i zaawansowanymi cechami pojazdów. Warto również zauważyć, że różnice w cenach i ratach leasingowych między modelami premium są wyraźniejsze niż w segmencie kompaktowym, co odzwierciedla większą różnorodność w ofercie tego segmentu rynku.

Podsumowanie

Mój szczegółowy przegląd i analiza rat leasingowych dla samochodów osobowych i osobowych premium z 2023 roku ujawnia zaskakujące odkrycia i ważne lekcje dla potencjalnych leasingobiorców. Podczas gdy tradycyjne założenia mogą sugerować, że samochody premium są znacznie droższe od ich kompaktowych odpowiedników, moje wyliczenia pokazują, że różnice w cenach mogą być mniejsze niż oczekiwano, a czasem nawet odwrócone – szczególnie przy porównaniu dobrze wyposażonych modeli kompaktowych z podstawowymi modelami premium.

Znaczące jest to, że w niektórych przypadkach, takich jak porównanie Toyoty Yaris Cross i Audi A3, klienci mogą mieć dostęp do segmentu premium po kosztach porównywalnych do wyższych modeli segmentu kompaktowego. To podkreśla, jak dynamiczny jest współczesny rynek motoryzacyjny i jak płynne stały się granice pomiędzy klasami pojazdów.

Ponadto, ta analiza rzuca światło na fakt, że leasingobiorcy nie powinni ograniczać swojego wyboru do pojedynczego segmentu. Zamiast tego, powinni oni rozważyć szerszą gamę opcji, które mogą lepiej odpowiadać ich potrzebom i stylowi życia. To jest szczególnie ważne w obliczu zmieniających się priorytetów konsumentów, gdzie wartość i jakość często przeważają nad prostą etykietką cenową.

A Ty jakie masz podejście do tego tematu? Podziel się ze mną nimi w komentarzu!