Leasing na auto sprowadzane z zagranicy staje się coraz bardziej atrakcyjną opcją dla wielu przedsiębiorców poszukujących efektywnych rozwiązań finansowych. Ten trend, obserwowany w ostatnich latach, otwiera nowe możliwości na polskim rynku motoryzacyjnym. W dzisiejszym wpisie przyjrzę się, dlaczego coraz więcej biznesów skłania się ku tej opcji, jakie korzyści przynosi oraz jakie wyzwania mogą się z nią wiązać. Zainteresowany? Zapraszam do lektury.
Trendy – samochody sprowadzane z zagranicy
Leasing samochodów sprowadzanych z zagranicy zyskuje na popularności, co potwierdzają dane statystyczne. Według ostatnich raportów, Polacy corocznie importują setki tysięcy samochodów, z czego znacząca część to pojazdy sprowadzane głównie z Niemiec, Francji i Belgii. W ciągu ostatnich kilku lat obserwujemy wzrost zainteresowania autami z drugiej ręki, które, mimo swojego wieku, wciąż są atrakcyjne ze względu na swoją, jakość i cenę.
Co ciekawe, trend ten nie ogranicza się jedynie do samochodów osobowych. Rosnący popyt dotyczy również pojazdów dostawczych oraz luksusowych modeli, które są często trudno dostępne na polskim rynku. Ta tendencja podkreśla zmieniające się potrzeby polskich przedsiębiorców oraz ich gotowość do poszukiwania nowych, korzystnych rozwiązań finansowych w zakresie motoryzacji.
Co ciekawe, trend ten nie ogranicza się jedynie do samochodów osobowych. Rosnący popyt dotyczy również pojazdów dostawczych oraz luksusowych modeli, które są często trudno dostępne na polskim rynku. Ta tendencja podkreśla zmieniające się potrzeby polskich przedsiębiorców oraz ich gotowość do poszukiwania nowych, korzystnych rozwiązań finansowych w zakresie motoryzacji.
Garść statystyk
Na podstawie danych opublikowanych przez IBRM Samar w 2023 roku można zaobserwować następujące trendy w imporcie używanych samochodów do Polski:
Ogólny wzrost importu. W październiku 2023 roku zarejestrowano w Polsce 79 153 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze, co oznacza wzrost o 26,2% w stosunku do roku poprzedniego. Łączny import w pierwszych dziesięciu miesiącach 2023 roku wyniósł 674 076 sztuk, co jest lekkim wzrostem (2,5%) w porównaniu do poprzedniego roku.
Źródło: IBRM Samar – Import używanych aut styczeń – październik 2023
Wiek importowanych aut. Średni wiek importowanych pojazdów w 2023 roku wynosi 13 lat. W przypadku silników benzynowych, średni wiek zbliża się do 14 lat (13,92 roku). To wskazuje na wysoki udział starszych pojazdów w imporcie. Wyprzedzając pewne fakty, tak wiekowe auta raczej nie będą nadawały się do leasingu.
Źródło: IBRM Samar – Import używanych aut styczeń – październik 2023
Popularne marki. Wśród sprowadzanych samochodów osobowych największą popularnością cieszy się marka Volkswagen. Wśród modeli osobowych najczęściej wybierane są Audi A4, Opel Astra i Volkswagen Golf.
Źródło: IBRM Samar – Import używanych aut styczeń – październik 2023
W segmencie aut dostawczych prym wiedzie marka Renault. Drugie miejsce należy do Volkswagena i trzecie do Fiata.
Źródło: IBRM Samar – Import używanych aut styczeń – październik 2023
Główne kraje źródłowe. Liderem wśród krajów, z których sprowadza się samochody do Polski, są Niemcy. Renomowane niemieckie marki takie jak Mercedes-Benz, BMW, i Audi są szczególnie poszukiwane za wysoką, jakość wykonania i zaawansowane technologie. Na drugim miejscu znajduje się Francja. Trzecim najczęstszym źródłem importu jest Belgia. Z tych ostatnich dwóch krajów sprowadzane są głównie pojazdy użytkowe, ale również popularne marki osobowe jak Renault czy Peugeot. Import z USA również jest znaczący. Kraj ten zajmuje 4 miejsce oferując unikalne modele, które często nie są dostępne na polskim rynku. Na piąty miejscu uplasowała się Holandia. Pozostałe kraje w pierwszej dziesiątce to Szwecja, Włochy, Austria, Dania i Szwajcaria.
Warunki leasingu na auto osobowe z zagranicy
- Wiek pojazdu. Wiele firm leasingowych ustanawia górne granice wieku pojazdu, które mogą być finansowane. Zazwyczaj dotyczy to aut nie starszych niż 7-8 lat na moment rozpoczęcia leasingu, a maksymalny wiek auta na koniec umowy leasingowej to zwykle 8-12 lat.
- Stan techniczny. Samochody muszą cechować się dobrym stanem technicznym i niskim przebiegiem, aby kwalifikować się do leasingu. Tak dobrze czytasz przebiegiem. Część firm leasingowych ma również pewne ograniczenia w tym zakresie. U jednych jest to bariera 150 000 kilometrów, u innych 200 000 kilometrów przebiegu. Sfinansowanie leasingiem auta o większym przebiegu może być kłopotliwe lub praktycznie niemożliwe.
- Opłata wstępna. Leasingobiorcy często muszą uiścić wkład własny, zazwyczaj na poziomie, co najmniej 10% wartości samochodu. W przypadku aut luksusowych lub bardziej ekskluzywnych modeli, ten procent może być wyższy. Zależeć będzie to również od wartości pojazdu.
- Okres leasingu. Czas, na jaki zawierana jest umowa leasingowa, zazwyczaj waha się od 2 do 5 lat, chociaż w niektórych przypadkach może być dłuższy, zwłaszcza przy leasingu nowych pojazdów. Być może uda się znaleźć finansującego, który zobowiązanie rozłoży na 72 albo nawet na 84 miesiące.
- Wycena pojazdu. Przed zawarciem umowy leasingowej konieczna jest rzetelna ocena wartości pojazdu zwłaszcza używanego. Niektóre firmy leasingowe oferują bez kosztową wycenę opartą na modelu, przebiegu i wyposażeniu pojazdu, podczas gdy inne mogą wymagać wyceny przez rzeczoznawcę. I tu pojawia się pewnego rodzaju przeszkoda w momencie, kiedy auto znajdować się będzie poza granicami kraju. Wycena rzeczoznawcy w takim przypadku może się okazać czasochłonna oraz niestety będzie również generować spory wydatek, który będzie musiał pokryć leasingobiorca.
Procedury i formalności przy leasingu na auto osobowe z zagranicy
Leasing na auto osobowe z zagranicy wiąże się z koniecznością dopełnienia szeregu procedur i formalności. Oto najważniejsze z nich:
- Wyrejestrowanie i zarejestrowanie pojazdu. Samochód sprowadzony z zagranicy należy wyrejestrować w kraju pochodzenia i zarejestrować w Polsce. Do rejestracji wymagane są przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego dokumenty, takie jak dowód własności pojazdu, aktualne badanie techniczne, dowód rejestracyjny, zaświadczenie o wyrejestrowaniu i potwierdzenie opłacenia akcyzy.
- Akcyza i VAT. Konieczne jest opłacenie akcyzy. Wysokość stawki akcyzowej zależy od pojemności silnika samochodu i wynosi:
- 3,1% podstawy opodatkowania dla silników o pojemności do 2000 cm³
- 18,6% podstawy opodatkowania dla silników o pojemności powyżej 2000 cm³
- W przypadku zakupu wewnątrz UE, transakcja jest zazwyczaj traktowana, jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru. W takim przypadku podatek Vat nie obowiązuje. Zupełnie inaczej sprawa się ma w przypadku aut sprowadzanych z USA.
- Dokumentacja zakupu. Należy udokumentować zakup i płatność do zagranicznego sprzedawcy, najlepiej poprzez przelew bankowy. W przypadku płatności gotówkowej konieczne jest posiadanie dokumentu potwierdzającego otrzymanie gotówki.
Sposoby sprowadzenia przy leasingu na auto osobowe z zagranicy
Istnieje kilka metod sprowadzenia samochodu z zagranicy, które mogą być wykorzystane w procesie leasingu. Oto najpopularniejsze z nich:
- Sprowadzenie pojazdu przez leasingodawcę.W tej opcji przedsiębiorca wybiera pojazd, a firma leasingowa zajmuje się weryfikacją dostawcy oraz przeprowadzeniem niezbędnych formalności związanych z zakupem, sprowadzeniem i rejestracją samochodu. Jest to rozwiązanie wygodne, ponieważ leasingodawca przejmuje na siebie większość obowiązków związanych z importem i rejestracją auta, co pozwala przedsiębiorcy zaoszczędzić czas i zminimalizować ryzyko. Fachowo procedura ta nazywana jest Wewnątrzwspólnotowym Nabyciem Towarów – w skrócie WNT.Nie ma, co ukrywać, że rozwiązanie to jest najbardziej korzystne. Pamiętać jednak trzeba, że ma też swoje ograniczenia. Pierwszym jest oczywisty fakt, że nabycie pojazdu może nastąpić tylko w krajach Unii Europejskiej. Drugim, że firmy leasingowe ograniczają zakup pojazdów tylko od autoryzowanych sprzedawców. A to będzie miało kolosalne znaczenie w kontekście aut używanych. Praktycznie żadna firma leasingowa nie będzie chciała bezpośrednio odkupić auta od zagranicznego handlarza czy komisu samochodowego. W grę wchodzą tylko autoryzowani dealerzy samochodowi.
- Skorzystanie z usług komisu samochodowego lub innego podmiotu sprowadzającego auta z zagranicyW tej metodzie pojazd jest sprowadzony przez komis samochodowy, który specjalizuje się w imporcie aut z zagranicy. Pojazd jest następnie sprzedawany firmie leasingowej. Chociaż ta metoda może być droższa ze względu na prowizję komisu, zapewnia pewność, co do legalności i stanu technicznego pojazdu. Innym minusem może być fakt, że podmiot sprzedający pojazd wystawi fakturę vat-marża. Dokument ten powoduje, że leasing operacyjny jest nieopłacalny i powinniśmy rozważyć leasing finansowy lub alternatywnie pożyczkę leasingową albo klasyczny kredyt samochodowy.
- Działanie na własną rękę i samodzielny zakup auta.W tej opcji przedsiębiorca samodzielnie kupuje pojazd za granicą i sprowadza go do Polski. Ten sposób wymaga dopilnowania wielu formalności, w tym weryfikacji dostawcy, oceny stanu technicznego auta, opłacenia akcyzy i cła, a także rejestracji pojazdu w Polsce. To podejście może być czasochłonne i wiązać się z ryzykiem związanym z weryfikacją stanu technicznego i historii pojazdu. Dodatkowo też trzeba dysponować odpowiednimi środkami finansowymi, które będziemy musieli wyłożyć na zakup auta.Do 3 miesięcy od zakupu tym sposobem auta, będziesz mógł odsprzedać auto firmie leasingowej i skorzystać z tak zwanego leasingu zwrotnego. Ten zazwyczaj wiąże się z nieco wyższymi wartościami opłat wstępnych niż standardowe rozwiązanie leasingowe. Warto również mieć na uwadze fakt, że przy tym rozwiązaniu zachodzi konieczność wystawienia faktury do finansującego najlepiej w pełnym wariancie VAT 23% (leasing operacyjny).
Każda z tych metod ma swoje zalety i wady, a wybór odpowiedniej zależy od indywidualnych preferencji przedsiębiorcy, dostępności czasu, wiedzy na temat rynku samochodowego oraz chęci ponoszenia ryzyka związanego z importem pojazdu.
Szczególny przypadek – leasing na auto sprowadzone z USA
Samochody importowane ze Stanów Zjednoczonych często przyciągają uwagę ze względu na atrakcyjne ceny i unikalne modele. Jednak należy być świadomym, że wiele z tych pojazdów może mieć historię uszkodzeń. Przed podpisaniem umowy leasingowej konieczna jest dokładna weryfikacja stanu technicznego pojazdu, a leasingodawcy zazwyczaj nie finansują aut uszkodzonych. Jeśli samochód jest już naprawiony i zarejestrowany w Polsce, proces uzyskania finansowania jest łatwiejszy. Celowo użyłem tu słowa finansowania, gdyż osobiście rekomenduję w takich przypadkach pożyczkę leasingową lub kredyt samochodowy.
Leasing na auto osobowe z zagranicy – podsumowanie
Leasing samochodów sprowadzanych z zagranicy otwiera przed polskimi przedsiębiorcami nowe możliwości i oferuje dostęp do szerszej gamy pojazdów, które mogą nie być dostępne na lokalnym rynku. Zróżnicowany wybór i korzyści są kluczowe. Za granicą mamy dostęp do szerokiego spektrum modeli i marek, często w lepszym stanie technicznym i wyższym standardzie wyposażenia niż dostępne lokalnie pojazdy.
Jednocześnie, ważne aspekty do rozważenia obejmują wiek i stan techniczny pojazdu, wymagany wkład własny, okres leasingu oraz sposób sprowadzenia auta do Polski(samodzielny zakup, współpraca z firmą leasingową czy skorzystanie z usług komisu). Proces ten wymaga starannego planowania i rozumienia związanych z nim procedur oraz formalności.
Reasumując, leasing na auto sprowadzane z zagranicy może być atrakcyjną opcją dla firm, pod warunkiem starannego rozważenia wszystkich aspektów i zapewnienia, że spełniają one indywidualne potrzeby biznesowe. To dynamiczna część rynku leasingowego, która z pewnością będzie się rozwijać i dostosowywać do zmieniających się trendów i wymagań przedsiębiorców. Póki co jednak twierdzę, że w większości przypadków lepiej rozważyć jednak pożyczkę leasingową lub kredyt samochodowy.
Mam nadzieję, że ten wpis dostarczył Ci wartościowych informacji i wskazówek na temat leasingu aut sprowadzanych z zagranicy. Jeśli masz jakiekolwiek pytania lub potrzebujesz dodatkowych informacji, proszę daj mi znać!
Zostaw komentarz