Niezwykle często klienci pytają mnie ile szacunkowo wyniesie rata leasingu na nowy pojazd. Oczywiście padają w tym momencie różne marki i modele pojazdów, a co za tym idzie również różne wartości ofertowe. W niniejszym wpisie pokażę jak może kształtować się miesięczna rata zobowiązania na Twoje wymarzone auto. Tym razem na auto klasy premium. Chcąc nie chcąc przyjmę tu pewne założenia, żeby pokazać różne perspektywy podejścia do leasingu oraz przedstawię wyliczenia na podstawie 3 najczęściej wybieranych pojazdów segmentu premium przez przedsiębiorców w 2022 roku. Zainteresowany? Zapraszam do lektury.

Najczęściej wybierane marki segmentu premium w 2022 roku

Zastanawiasz się jakie marki aut nowych segmentu premium Polacy najczęściej wybierali w 2022 roku? Nie powinno być to dla nikogo, kto choć trochę obcuje z rynkiem motoryzacyjnym, że prym w tym zakresie wiedzie marka BMW. To właśnie po auta tej marki polacy sięgali najczęściej (prawie 23 tysiące zarejestrowanych pojazdów w ubiegłym roku). Drugie miejsce zajął Mercedes (nieco ponad 20 tysięcy rejestracji), a podium zamknęła marka Audi (ponad 18 tysięcy rejestracji).

top marek premium rynek - leasing bez tajemnic

Źródło: IBRM Samar

Rynek jednak podzielony jest na dwa segmenty i wedle mnie warto je analizować osobno. A mianowicie na osoby fizyczne oraz na przedsiębiorców. W obu tych segmentach podium wyglądało nieco inaczej.

pozycja osoby fizyczne przedsiębiorcy
1 Mercedes – 3 809 sztuk BMW – 19 995 sztuk
2 BMW – 2 801 sztuk Audi – 16 224 sztuk
3 Audi – 2 231 sztuk Mercedes – 16 232 sztuk

Jak widać osoby fizyczna najchętniej sięgały po markę Mercedes (znacząca przewaga nad drugą pozycją – ponad 1000 rejestracji), a następnie po BMW i Audi. U przedsiębiorców niekwestionowanym numerem jeden z kolei okazało się BMW  wyprzedzając o ponad trzy tysiące rejestracji swoich rodzimych konkurentów Audi i Mercedesa (niemal równe wyniki).

Najczęściej wybierane modele segmentu premium w 2022 roku

Nieco inaczej rzecz się ma w kategorii poszczególnych modeli. Co ciekawe numerem jeden nie okazał się model niemieckiego producenta a szwedzkiego volvo. Rynek w zeszłym roku pokazał, że Polacy najchętniej wybierali Volvo XC60 (ponad 5 tysięcy rejestracji modelu), Audi Q5 (ponad 3 tysiące rejestracji modelu) oraz BMW seria 3 (również ponad 3 tysiące rejestracji modelu).

top modeli premium rynek 2022 - leasing bez tajemnic

Źródło: IBRM Samar

Osoby fizyczne najchętniej sięgały właśnie po Volvo. Największą ilość rejestracji w segmencie osób fizycznych uzyskały dwa  modele Volvo XC60 oraz XC40, a na trzecim miejscu wylądował Lexus z modelem UX. Przedsiębiorcy z kolei najchętniej sięgali po: Volvo XC60, BMW 3, Audi Q5

pozycja osoby fizyczne przedsiębiorcy
1 Volvo XC60 – 935 sztuk Volvo XC60 – 4 237 sztuk
2 Volvo XC40 – 719 sztuk BMW 3 – 2 954 sztuk
3 Lexus UX – 644 sztuk Audi Q5 – 2 925 sztuk

We wpisie skupię się na 3 najbardziej popularnych pojazdach wybieranych przez przedsiębiorców. Żeby była jasność oczywiście nie oznacza to wcale, że to właśnie te modele były najchętniej finansowane leasingiem. Tutaj zestawienie może być nieco inne. Niestety nie dysponując odpowiednimi zestawieniami ze strony firm leasingowych, ja bazuję na zestawieniu opublikowanym przez IBRM Samar.

najchętniej kupowane modele premium firma 2022 - leasing bez tajemnic

Źródło: IBRM Samar

Założenia do wyliczeń

Ceny pojazdów

Do wyliczeń przyjmować będę ceny aut z konfiguratorów danej marki. Te są ogólnodostępne dla każdego. Na stronie producenta możemy skonfigurować sobie auto względem swoich indywidualnych potrzeb oraz możemy poznać cenę auta. W moim zestawieniu pod uwagę wezmę cenę najtańszej wersji takiego pojazdu oraz najdroższej możliwej konfiguracji danego modelu. Na potrzeby wyliczeń pomijam kwestie związane z ewentualnymi rabatami czy upustami. Co ciekawe na początku 2023 roku zdarzają się wyprzedaże. A i pod uwagę biorę tylko auta z rocznika 2023. 

Parametry finansowania

Do wyliczeń przyjmować będę ceny aut z konfiguratorów danej marki. Te są ogólnodostępne dla każdego. Na stronie producenta możemy skonfigurować sobie auto względem swoich indywidualnych potrzeb oraz możemy poznać cenę auta. W moim zestawieniu pod uwagę wezmę cenę najtańszej wersji takiego pojazdu oraz najdroższej możliwej konfiguracji danego modelu. Na potrzeby wyliczeń pomijam kwestie związane z ewentualnymi rabatami czy upustami. Co ciekawe na początku 2023 roku zdarzają się wyprzedaże. A i pod uwagę biorę tylko auta z rocznika 2023. 

Dochodzimy do kluczowego elementy jakim są parametry finansowania. Od nich będzie zależało jak wyglądać będą miesięczne opłaty wynikające z leasingu. Możliwości jest oczywiście sporo i niestety nie będę w stanie wszystkich ich przewidzieć. Dlatego też pozwól, że do parametrów podejdę w na 3 sposoby. Oto one:

  1. Wariant 1 – maksymalny możliwy okres finansowania przy niskim zaangażowaniu ze strony przedsiębiorcy (możliwie niska opłata wstępna, symboliczny 1% wykup na koniec finansowania, długi okres)
  2. Wariant 2 – krótki okres, wysoki wykup i spore zaangażowanie ze strony przedsiębiorcy (maksymalna opłata wstępna 45%, okres 24 miesiące, wykup maksymalny możliwy do uzyskania)
  3. Wariant 3 – optymalne parametry finansowania według mnie (10% opłata wstępna, okres 35 miesięcy, wykup 31%)
  1. Porównanie przeprowadzone zostanie w obrębie tego samego finansującego przy zastosowaniu leasingu operacyjnego z taką samą marżą (2,75%), z pominięciem jakichkolwiek produktów dodatkowych. Wyliczenia mają mieć charakter orientacyjny i poglądowy. Bazujemy na oprocentowaniu zmiennym, umowa z WIBOR 1M (na dzień wykonania symulacji 6,98%).

Volvo XC60

Zaczynamy od lidera. Najtańszą wersję tego auta możemy nabyć już za 211 900 zł brutto (choć słowo “już” być może nie jest w tej sytuacji najodpowiedniejsze). Co dostaniemy od Volvo w tej cenie? Auto w tzw. miękkiej hybrydzie z silnikiem 197 konnym i automatyczną skrzynią biegów. Standardowy szary kolor nadwozia, tekstylna tapicerka, dwustrefowa klimatyzacja, przyzwoity system multimedialny i rozbudowane systemy bezpieczeństwa. Wodotrysków może i nie ma, ale w dużym uproszczeniu auto ma to co mieć powinno. 

Źródło: https://www.volvocars.com/pl/

A ile przyjdzie Ci zapłacić za najlepszą wersję XC60? Tu przeskakujemy już z miękkiej hybrydy na prawdziwe auto hybrydowe w wersji recharge. Wybieramy napasioną po brzegi wersję Polestar Enginered. Silnik o mocy 455 KM już na pierwszy rzut oka robi wrażenie. Za zawieszenie Polestar Engineered, 21 calowe felgi, wlot powietrza, bardzo dobry system Audio i inne wspaniałości w  świetnym lakierze Onyx Black zapłacimy łącznie  382 700 zł brutto. Niemal 2 razy więcej w porównaniu do najtańszej wersji auta.

Przejdźmy teraz do symulacji leasingowych w poszczególnych wariantach. Te wyglądają następująco:

wariant 1 wariant 2 wariant 3
opłata wstępna (OW) 1% 45% 10%
okres 84 m-ce 24 m-ce 35 m-cy
wykup 1% 40% 31%
rata miesięczna – najtańsza wersja (netto) 2 813,61 zł 1 820,96 zł 3 828,72 zł
rata miesięczna – najdroższa wersja (netto) 5 081,49 zł 3 288,72 zł 6 914,83 zł
suma opłat (SU) 139,18% 110,36% 118,78%

W zależności od przyjętego wariantu wysokości rat leasingowych za najtańszą wersję Volvo XC60 potrafią wahać się od 1820 zł netto do nawet 3828 zł. Przy najdroższej możliwej opcji analogicznie od 3288 zł do 6914 zł. Jeśli z kolei porównamy poszczególne warianty w odniesieniu do wersji wyposażenia to różnice sięgają od 2000 ponad 3000 zł netto na racie. Sporo. Jednak na pytanie czy warto dopłacić do lepszej wersji niestety nie udzielę odpowiedzi. Sam musisz zdecydować czy warto i czy się opłaca. :)  

BMW seria 3

Najtańszą wersją BMW serii 3 jest model 318i w sedanie. W tym wariancie otrzymujemy 156 konny silnik z automatyczną skrzynią biegów, materiałową tapicerkę i w miarę rozsądne wyposażenie. Za taką przyjemność z portfela będziemy musieli wyciągnąć 192 500 brutto.

Źródło: https://www.bmw.pl/

A ile będzie kosztować najdroższa trójka w sedanie? Jeśli skusimy się na M3 Competition M xDrive Sedan z silnikiem 510 konnym i napędem na 4 koła, z indywidualnym lakierem i skórzanym wnętrzem, plus dobierzemy dwa pakiety wyposażenia (nie będę opisywał co na ten pakiet się składa, bo miejsca mogłoby zabraknąć) przyjdzie nam zapłacić słono bo ponad pół miliona, a dokładnie 550 200 zł brutto. Grubo…

Przejdźmy teraz do symulacji leasingowych w poszczególnych wariantach. Te wyglądają następująco:

wariant 1 wariant 2 wariant 3
opłata wstępna (OW) 1% 45% 10%
okres 84 m-ce 24 m-ce 35 m-cy
wykup 1% 40% 31%
rata miesięczna – najtańsza wersja (netto) 2 556,02 zł 1 654,24 zł 3 478,19 zł
rata miesięczna – najdroższa wersja (netto) 7 305,56 zł 4 728,13 zł 9 941,31 zł
suma opłat (SU) 139,18% 110,36% 118,78%

W przypadku Skody różnice już są zdecydowanie bardziej odczuwalne niż u poprzednika. Zwróć jednak uwagę jaka jest różnica cenowa pomiędzy najtańszą możliwą opcją BMW serii 3 a najdroższą. Matematyki się nie oszuka. Najtańsza wersja to miesięczny wydatek od 1654 zł do 3478 zł netto. Za najdroższą opcję przyjdzie nam zapłacić ponad dwa razy tyle. W zamian dostajemy jednak zdecydowanie lepsze auto. Nasuwa się retoryczne pytanie – czy warto? 

Audi Q5

Zobaczmy co zaoferuje nam Audi Q5 w “bieda” wersji 35 TDI S tronic. Silnik 135 KM, skrzynia automatyczna, tapicerka materiałowa, wyposażenie standardowe- bez wodotrysków i zachwycających jak na podstawową wersję elementów wyposażenia. Cena 203 600 zł brutto.

Źródło: https://www.audi.pl/pl/

Najdroższa dostępna wersja podobnie jak w BMW będzie naprawdę ekscytująca. Przesiadamy się w zupełnie inny wymiar, wymiar SQ5. Chociaż muszę przyznać, że najlepsza wersja silnikowa będzie w Audi miała jedynie 341 koni mechanicznych. Wszystkie możliwe pakiety, indywidulna wersja kolorystyczna, skóra w środku i inne bajery łącznie dają nam cenę 475 470 zł brutto.

Przejdźmy teraz do symulacji leasingowych w poszczególnych wariantach. Te wyglądają następująco:

wariant 1 wariant 2 wariant 3
opłata wstępna (OW) 1% 45% 10%
okres 84 m-ce 24 m-ce 35 m-cy
wykup 1% 40% 31%
rata miesięczna – najtańsza wersja (netto) 2 703,40 zł 1 749,63 zł 3 678,75 zł
rata miesięczna – najdroższa wersja (netto) 6 313,29 zł 4 085,94 zł 8 591,04 zł
suma opłat (SU) 139,18% 110,36% 118,78%

Jeśli chodzi o Audi to różnica cenowa pomiędzy najdroższym i najtańszym modelem będzie porównywalna z pozostałymi konkurentami. Fakt ten wpływać będzie z kolei na wysokość rat w poszczególnych wariantach. Najtańsze Q5 możemy mieć już od 1749 zł netto miesięcznie do 3678 zł netto. Najdroższa wersja to wydatek zdecydowanie wyższy od 4085 zł netto do 8591 zł netto. Rozbieżności porównywalne z BMW 3. 

Podsumowanie

Ciekaw jestem czy owe zestawienie pojazdów oraz symulacji leasingowych przypadło Tobie do gustu. Możesz również sprawdzić jak wygląda sytuacja w autach osobowych. Podobne zestawienie znajdziesz tutaj. Mam nadzieję, że tak. Liczę na to, że moje zestawienie być może posłuży Ci jako inspiracja do zakupu akurat takiego a nie innego modelu. Miej jednak proszę na uwadze, że moje wyliczenia mają charakter orientacyjny. Konkretne wyliczenia czy symulacje leasingu mogą się nieco różnić u poszczególnych leasingodawców.