Niezwykle często klienci pytają mnie ile szacunkowo wyniesie rata leasingu na nowy pojazd. Oczywiście padają w tym momencie różne marki i modele pojazdów, a co za tym idzie również różne wartości ofertowe. W niniejszym wpisie pokażę jak może kształtować się miesięczna rata zobowiązania na Twoje wymarzone auto. Chcąc nie chcąc, przyjmę tu pewne założenia, żeby pokazać różne perspektywy podejścia do leasingu oraz przedstawię wyliczenia na podstawie 3 najczęściej wybieranych pojazdów przez przedsiębiorców w 2022 roku. Zainteresowany? Zapraszam do lektury.

Najczęściej wybierane marki w 2022 roku

Zastanawiasz się jakie marki aut nowych Polacy najczęściej wybierali w 2022 roku? Nie powinno być to dla nikogo, kto choć trochę obcuje z rynkiem motoryzacyjnym, że prym w tym zakresie wiedzie marka Toyota. To właśnie po auta tej marki polacy sięgali najczęściej (ponad 71 tysięcy zarejestrowanych pojazdów w ubiegłym roku). Drugie miejsce zajęła Skoda (ponad 40 tysięcy rejestracji), a podium zamknęła Kia (ponad 33 tysiące rejestracji).

najczęściej wybierane marki w 2022 - leasing bez tajemnic

Źródło: IBRM Samar

Rynek jednak podzielony jest na dwa segmenty i wedle mnie warto je analizować osobno. A mianowicie na osoby fizyczne oraz na przedsiębiorców. W obu tych segmentach podium wyglądało nieco inaczej.

pozycja osoby fizyczne przedsiębiorcy
1 Toyota Toyota
2 Kia Skoda
3 Skoda Volkswagen

Jak widać numerem jeden w obu segmentach była Toyota, ale pojawiły się przetasowania na pozostałych pozycjach. Osoby fizyczne częściej wybierały Skodę oraz Kia. Przedsiębiorcy z kolei oprócz Toyoty, kierowali się ku markom Skoda i Volkswagen.

Najczęściej wybierane modele w 2022 roku

Podobnie rzecz się ma w kategorii poszczególnych modeli. Rynek w zeszłym roku pokazał, że Polacy najchętniej wybierali Toyota Corolla (ponad 20 tysięcy rejestracji modelu), Toyota Yaris (ponad 12 tysięcy rejestracji modelu) oraz Kia Sportage (ponad 10 tysięcy rejestracji modelu).

najczęściej wybierane modele w 2022 - leasing bez tajemnic

Źródło: IBRM Samar

Największą ilość rejestracji w segmencie osób fizycznych uzyskały modele: Toyota Yaris Cross, Dacia Duster i Toyota Yaris. Przedsiębiorcy z kolei najchętniej sięgali po: Toyotę Corollę, Skodę Octavię i Hyundai i30.

pozycja osoby fizyczne przedsiębiorcy
1 Toyota Yaris Cross Toyota Corolla
2 Dacia Duster Skoda Octavia
3 Toyota Yaris Hyundai i30

We wpisie skupię się na 3 najbardziej popularnych pojazdach wybieranych przez przedsiębiorców. Żeby była jasność oczywiście nie oznacza to wcale, że to właśnie te modele były najchętniej finansowane leasingiem. Tutaj zestawienie może być nieco inne. Niestety nie dysponując odpowiednimi zestawieniami ze strony firm leasingowych, ja bazuję na zestawieniu opublikowanym przez IBRM Samar. Pełne zestawienie najbardziej popularnych aut wśród przedsiębiorców wygląda następująco:

najczęściej wybierane modele w 2022 przez firmy - leasing bez tajemnic

Źródło: IBRM Samar

Założenia do wyliczeń

Ceny pojazdów

Do wyliczeń przyjmować będę ceny aut z konfiguratorów danej marki. Te są ogólnodostępne dla każdego. Na stronie producenta możemy skonfigurować sobie auto względem swoich indywidualnych potrzeb oraz możemy poznać cenę auta. W moim zestawieniu pod uwagę wezmę cenę najtańszej wersji takiego pojazdu oraz najdroższej możliwej konfiguracji danego modelu. Na potrzeby wyliczeń pomijam kwestie związane z ewentualnymi rabatami czy upustami. Co ciekawe na początku 2023 roku zdarzają się wyprzedaże. A i pod uwagę biorę tylko auta z rocznika 2023. 

Parametry finansowania

Dochodzimy do kluczowego elementy jakim są parametry finansowania. Od nich będzie zależało jak wyglądać będą miesięczne opłaty wynikające z leasingu. Możliwości jest oczywiście sporo i niestety nie będę w stanie wszystkich ich przewidzieć. Dlatego też pozwól, że do parametrów podejdę w na 3 sposoby. Oto one:

  1. Wariant 1 – maksymalny możliwy okres finansowania przy niskim zaangażowaniu ze strony przedsiębiorcy (możliwie niska opłata wstępna, symboliczny 1% wykup na koniec finansowania, długi okres)
  2. Wariant 2 – krótki okres, wysoki wykup i spore zaangażowanie ze strony przedsiębiorcy (maksymalna opłata wstępna 45%, okres 24 miesiące, wykup maksymalny możliwy do uzyskania)
  3. Wariant 3 – optymalne parametry finansowania według mnie (10% opłata wstępna, okres 35 miesięcy, wykup 31%)

Porównanie przeprowadzone zostanie w obrębie tego samego finansującego przy zastosowaniu leasingu operacyjnego z taką samą marżą (2,75%), z pominięciem jakichkolwiek produktów dodatkowych. Wyliczenia mają mieć charakter orientacyjny i poglądowy. Bazujemy na oprocentowaniu zmiennym, umowa z WIBOR 1M (na dzień wykonania symulacji 6,92%).

Toyota Corolla

Zaczynamy od lidera. Nową Corollę Sedan z 125 konnym silnikiem benzynowym w wersji wyposażenia Active możemy nabyć już za 89 900 zł brutto. Skrzynia manualna rzecz jasna, kolor lakieru biały, tapicerka materiałowa, felgi stalowe – szału nie ma, ale czego się spodziewać po najtańszej wersji.

Źródło: https://www.toyota.pl/

Po drugiej stronie barykady Corolla w wersji Comfort na wypasie. Silnik co prawda ten sam, ale w automacie, lakier biały perłowy, wszystkie możliwe pakiety doposażenia, koła zimowe aluminiowe i dodatkowa 2 letni pakiet serwisowy winduje nam cenę auta do poziomy 146 818 zł brutto.

Przejdźmy teraz do symulacji leasingowych w poszczególnych wariantach. Te wyglądają następująco:

wariant 1 wariant 2 wariant 3
opłata wstępna (OW) 1% 45% 10%
okres 84 m-ce 24 m-ce 35 m-cy
wykup 1% 40% 31%
rata miesięczna – najtańsza wersja (netto) 1 194,83 zł 773,44 zł 1 625,54 zł
rata miesięczna – najdroższa wersja (netto) 1 951,30 zł 1 263,13 zł 2 654,71 zł
suma opłat (SU) 139,31% 110,39% 118,84%

W zależności od przyjętego wariantu wysokości rat leasingowych za najtańszą wersję Corolli potrafią wahać się od 774 zł netto do nawet 1625 zł. Przy najdroższej możliwej opcji analogicznie od 1264 zł do 2654 zł. Jeśli z kolei porównamy poszczególne warianty w odniesieniu do wersji wyposażenia to różnice sięgają od 500 do nawet ponad 1000 zł netto na racie. Moim skromnym zdaniem różnice nie są kolosalne. Jednak na pytanie czy warto dopłacić do lepszej wersji niestety nie udzielę odpowiedzi. Sam musisz zdecydować czy warto i czy się opłaca. :)  

Skoda Octavia

Podobnie jak w przypadku poprzednika wybieramy sedana. Najtańszą wersję Active z silnikiem benzynowym o pojemności 1 litra i mocy 110 KM jesteśmy w stanie nabyć za 102 850. Taka cena wyszła mi z konfiguratora. Pomimo tego, że nie dobierałem żadnych dodatków wartość auta podskoczyła o prawie 2 000 zł. Pierwotnie cena zaczynała się od 100 200 zł. Dlaczego? Tego niestety nie wiem. Mniejsza jednak o to.

Źródło: https://www.skoda-auto.pl/

A ile będzie kosztować najdroższa Octavia w sedanie? W wersji RS z silnikiem 2.0 TSI 245 KM i pakietem wyposażenia na przysłowiowym wypasie… ponad 210 000 zł… A dokładnie 214 300 zł.

Przejdźmy teraz do symulacji leasingowych w poszczególnych wariantach. Te wyglądają następująco:

wariant 1 wariant 2 wariant 3
opłata wstępna (OW) 1% 45% 10%
okres 84 m-ce 24 m-ce 35 m-cy
wykup 1% 40% 31%
rata miesięczna – najtańsza wersja (netto) 1 366,94zł 884,86 zł 1 859,70 zł
rata miesięczna – najdroższa wersja (netto) 2 849,37 zł 1 844,48 zł 3 876,53 zł
suma opłat (SU) 139,31% 110,39% 118,84%

W przypadku Skody różnice już są zdecydowanie bardziej odczuwalne niż u poprzednika. Zwróć jednak uwagę jaka jest różnica cenowa pomiędzy najtańszą możliwą opcją Octavii a najdroższą. Matematyki się nie oszuka. Najtańsza wersja to miesięczny wydatek od 884 zł do 1860 zł netto. Za najdroższą opcję przyjdzie nam zapłacić ponad dwa razy tyle. W zamian dostajemy jednak zdecydowanie lepsze auto. Nasuwa się retoryczne pytanie – czy warto? 

Hyundai i30

Czas na Hyundai. Najtańszy Hyunadi w wersji Modern z benzynowym  silnikiem 1.0 120KM skrzynia manualna rzecz oczywista wyjdzie nam prawie 100 000 zł, a dokładnie 95 500 zł. Sporo…

Źródło: https://www.hyundai.com/pl.html

Najdroższa dostępna wersja z kolei Executive również z manualną skrzynią biegów 160KM i dodatkami wyjdzie nam około 150 000 zł…

Przejdźmy teraz do symulacji leasingowych w poszczególnych wariantach. Te wyglądają następująco:

wariant 1 wariant 2 wariant 3
opłata wstępna (OW) 1% 45% 10%
okres 84 m-ce 24 m-ce 35 m-cy
wykup 1% 40% 31%
rata miesięczna – najtańsza wersja (netto) 1 269,25 zł 821,62 zł 1 726,80 zł
rata miesięczna – najdroższa wersja (netto) 1 956,38 zł 1 266,42 zł 2 661,62 zł
suma opłat (SU) 139,31% 110,39% 118,84%

Jeśli chodzi o Hyunadi to różnica cenowa pomiędzy najdroższym i najtańszym modelem nie będzie aż tak wysoka. Fakt ten wpływać będzie z kolei na wyoskość rat w poszczególnych wariantach. Najtańszego i30 możemy mieć już od 821 zł netto miesięcznie do 1726 zł netto. Najdroższa wersja to wydatek od 1266 zł netto do 2661 zł netto. Rozbieżności porównywalne z Corollą. 

Podsumowanie

Ciekaw jestem czy owe zestawienie pojazdów oraz symulacji leasingowych przypadło Tobie do gustu. Mam nadzieję, że tak. Liczę na to, że moje zestawienie być może posłuży Ci jako inspiracja do zakupu akurat takiego a nie innego modelu. Miej jednak proszę na uwadze, że moje wyliczenia mają charakter orientacyjny. Konkretne wyliczenia czy symulacje leasingu mogą się nieco różnić u poszczególnych leasingodawców.