Leasing w 2024 roku pozostaje jedną z najpopularniejszych form finansowania zakupu nowych samochodów, pozwalając na elastyczne dostosowanie opcji do potrzeb i budżetu zarówno osób prywatnych (leasing konsumencki), jak i firm. Niezależnie od tego, czy planujesz finansować najtańszy model, pojazd ze średniej półki cenowej, czy luksusowy egzemplarz, leasing pozwala rozłożyć koszty na wygodne miesięczne raty.
W artykule przedstawiam szczegółowe zestawienie dla różnych kategorii aut – od tych najtańszych powiedzmy budżetowych po najbardziej ekskluzywne samochody na rynku. Analizując kalkulacje, pokażę, ile wyniesie miesięczna rata leasingu w 2024 roku, a także jakie czynniki wpływają na jej wysokość. Do zestawienia wykorzystam dane dostępne na portalu Otomoto, skupiając się na nowych osobówkach. Elektryków, mikro carów i aut dostawczych nie biorę pod uwagę. Dzięki tej analizie będziesz mógł sprawdzić, jak zmieniają się raty leasingowe w zależności od wartości wybranego pojazdu i jakie parametry warto rozważyć przy wyborze nowego auta w leasingu.
Parametry finansowania używane w kalkulacjach
Aby zapewnić spójność i rzetelność moich kalkulacji, w tym artykule przyjąłem standardowe parametry finansowania, które są szeroko dostępne u większości firm leasingowych. Dzięki temu zestawienie będzie pomocne dla osób, które chcą sprawdzić, jak różne modele samochodów wpływają na wysokość raty leasingowej. Oto, jakie warunki zostały przyjęte:
- Minimalna opłata wstępna: W kalkulacjach zakładamy, że opłata wstępna wynosi 1% wartości pojazdu. Jest to najniższy możliwy poziom wkładu własnego, dostępny w wielu firmach leasingowych. Taka opłata pozwala zminimalizować wydatki początkowe, dzięki czemu leasing staje się bardziej dostępny.
- Okres finansowania: Przyjąłem, że umowa leasingowa będzie trwała 59 miesięcy, co jest standardowym okresem finansowania oferowanym przez większość leasingodawców. Choć istnieją możliwości dłuższych umów, okres ten jest osiągalny we wszystkich firmach leasingowych i dobrze odpowiada na potrzeby zarówno firm, jak i klientów indywidualnych.
- Wartość wykupu: Założyłem wartość wykupu na poziomie 1% wartości pojazdu. Taki standardowy wykup jest korzystnym rozwiązaniem, ponieważ umożliwia łatwe przejęcie samochodu po zakończeniu umowy leasingowej bez konieczności ponoszenia znacznych dodatkowych kosztów.
Dzięki powyższym parametrom możemy porównać leasing najtańszych i najdroższych nowych samochodów, dając realistyczne wyobrażenie o wysokości rat leasingowych dla różnych kategorii aut w 2024 roku. W zestawieniu skoncentruję się na samochodach osobowych, wybieranych z aktualnej oferty portalu Otomoto (stan na 10.11.2024), z pominięciem mikrosamochodów.
W oparciu o te założenia, przedstawiam symulacje miesięcznych rat leasingowych, które pozwolą na oszacowanie, jak wartość nowego auta wpływa na koszt jego finansowania. Kalkulacje rzecz jasna są rzeczywiste, przeliczone w jednej z topowych firm leasingowych. Do wyliczeń zakładam wybór zmiennego oprocentowania opartego o stawkę referencyjną WIBOR 1M.
Najtańszy samochód na rynku w 2024 roku – jaki będzie koszt leasingu?
Aktualnie najtańszy samochód dostępny na rynku to Dacia Sandero 1.0 TCe Essential, której cena wynosi 59 900 zł brutto. Oczywiście w tej cenie nie znajdziemy luksusowych rozwiązań ani zaawansowanych systemów, jednak Sandero w wersji Essential oferuje po prostu podstawowy pakiet wyposażenia, który może zaspokoić podstawowe potrzeby użytkowników poszukujących taniego i ekonomicznego pojazdu.
Źródło: https://www.otomoto.pl/
Co konkretnie oferuje Dacia Sandero w wersji Essential? Jak nie trudno się domyślić nie możemy się tutaj spodziewać fajerwerków. Będzie to podstawowa wersja auta, który ofertuje takie wspaniałości jak:
- Manualna skrzynia biegów,
- silnik o mocy 90 koni mechanicznych,
- Elektryczne przednie szyby – z tyłu klasyczny korbotronic,
- Dwie poduszki powietrzne z przodu,
- Isofix,
- Inferfejs Bluetooth,
- Czujniki parkowania tył,
- Tempomat,
- Centralny zamek.
I zasadniczo to tyle czego możemy się spodziewać po nowym aucie za prawie 60 tysięcy złotych. Na próżno niestety szukać tutaj takich frykasów jak klimatyzacja czy chociażby radio. Miejsce na tego typu urządzenie co prawda jest ale samego urządzenia nie ma. Czy tego typu kompromis jesteś w stanie zaakceptować? Niech każdy odpowie na to pytanie sam sobie.
Źródło: https://www.otomoto.pl/
Poniekąd jako ciekawostka – najtańszy samochód elektryczny dostępny na portalu Otomoto to Dacia Spring. Auto dostępne jest za 90 600 zł brutto. Wielkie gratulacje dla Dacii za zwycięstwo w rankingu najtańszych nowych samochodów zarówno w kategorii spalinowych jak i aut elektrycznych.
Ile wyniesie rata leasingu dla najtańszego auta?
Dla Dacii Sandero w wersji Essential, przy zastosowaniu przyjętych wcześniej parametrów finansowania (opłata wstępna 1%, okres 59 miesięcy, wykup 1%), rata leasingowa netto wynosi 1 014,34 złotych miesięcznie. Całkowity koszt leasingu wynosi 60 820,02 zł, co stanowi 124,89% wartości początkowej auta. Wartość finansowania wynosi 48 699,18 PLN netto.
Jeśli pokusimy się o zastosowanie wysokiego wykupu 30% to wówczas rata leasingu stopnieje nam do 822,42 złotych netto, a koszt całkowity wyniesie 63 619,54 zł (130,6378 %).
Dacia Sandero 1.0 TCe Essential to wybór skierowany do tych, którzy chcą zyskać nowe auto o podstawowym wyposażeniu przy niskiej miesięcznej racie leasingowej.
Najdroższe auto na rynku – jaki będzie koszt leasingu?
W zestawieniu najdroższych aut numerem jeden jest Mercedes-Benz Maybach S 680 4MATIC o imponującej cenie wynoszącej 2 199 999 zł brutto. Tego typu auto to synonim najwyższej klasy, komfortu i zaawansowanych technologii, które spełnią oczekiwania najbardziej wymagających klientów.
Źródło: https://www.otomoto.pl/
Opisywanie bogatego wyposażenia, jakie oferuje Maybach, mogłoby zająć cały artykuł, dlatego wystarczy powiedzieć, że posiada wszystkie najnowocześniejsze udogodnienia – od zaawansowanych systemów bezpieczeństwa po systemy multimedialne i klimatyzację najwyższej jakości.
Źródło: https://www.otomoto.pl/
I tu również nieco na zasadzie ciekawostki najdroższym dostępnym autem elektrycznym jest Porsche Taycan, za który trzeba ze swojego portfela wyłuskać 1 211 594 zł brutto. A za taką sumę można kupić ponad 13 sztuk wcześniej wspomnianych Dacii Spring :)
Ile wyniesie rata leasingu dla najdroższego auta?
Dla Mercedesa-Maybacha S 680 przy zastosowaniu przyjętych parametrów finansowania (opłata wstępna 1%, okres 59 miesięcy, wykup 1%), rata leasingowa netto wynosi 37 254,72 zł miesięcznie. Całkowity koszt leasingu wynosi 2 233 800,28 zł, co stanowi 124,89% wartości początkowej samochodu.
Dla zobrazowania zwiększenie wykupu leasingu do poziomu 30% będzie miało wpływ na ratę leasingową, która wyniesie netto 30 205,77 zł. Koszt całkowity leasingu 2 336 611,78 zł (130,6379 %).
Leasing tak luksusowego pojazdu wiąże się z wysoką ratą miesięczną, ale jednocześnie pozwala na uniknięcie konieczności poniesienia pełnego kosztu zakupu na początku. Mercedes-Benz Maybach S 680 to propozycja dla klientów, którzy oczekują absolutnie najwyższego standardu i gotowi są ponosić koszty związane z finansowaniem auta tej klasy.
Leasing na nowe auto w średniej cenie
Zgodnie z analizą rynkową Samar, średnia cena sprzedaży nowego samochodu osobowego w Polsce wyniosła w czerwcu 2024 roku rekordowe 181 586 zł. Dla naszego zestawienia wybieramy więc samochód spełniający te kryteria SUV – Nissan Qashqai 1.5 190 KM E-POWER 2WD Tekna, który jest dostępny za 181 550 zł brutto.
Źródło: https://www.otomoto.pl/
Qashqai to model znany z solidnego wyposażenia i nowoczesnych rozwiązań technologicznych, w tym hybrydowego napędu i automatycznej skrzyni biegów, co czyni go wygodnym i ekonomicznym autem do codziennego użytku. Ten model jest wyposażony w elementy, które zaspokoją potrzeby użytkowników szukających komfortu i stylu w przystępnej cenie.
Źródło: https://www.otomoto.pl/
Ile wyniesie rata leasingu dla auta średniej klasy
Dla Nissana Qashqai przy zastosowaniu przyjętych wcześniej parametrów finansowania (opłata wstępna 1%, okres 59 miesięcy, wykup 1%), miesięczna rata leasingowa netto wynosi 3 074,36 zł. Całkowity koszt leasingu wynosi 184 339,22 zł, co stanowi 124,89% wartości początkowej auta.
Inaczej wygląda sytuacja jeżeli podciągniemy wykup do poziomu 30%. Rata stopnieje do 2 492,66 złotych netto miesięcznie, a koszt całkowity wyniesie 192 823,51 zł (130,6378 %).
Nissan Qashqai w wersji E-POWER 2WD Tekna to wybór idealny dla tych, którzy szukają nowego samochodu o średniej cenie, zapewniającego komfort oraz oszczędność paliwa dzięki napędowi hybrydowemu. Dzięki leasingowi można korzystać z tego auta, unikając konieczności dużego wydatku na start, a miesięczna rata jest dobrze dostosowana do możliwości finansowych szerokiego grona klientów.
Czynniki wpływające na wysokość raty leasingowej
Przy analizie kosztów leasingu dla każdego z trzech pojazdów zauważamy interesujący fakt – całkowita suma opłat leasingowych jest taka sama. Wynosi ona dokładnie 124,89% wartości początkowej pojazdu. Oznacza to, że niezależnie od ceny auta, leasing samochodu oferuje takie same proporcje opłat. Rozkłada więc koszty w sposób dostosowany do wartości finansowanego pojazdu.
Mimo tej stałej procentowej wartości całkowitych opłat, miesięczna rata leasingowa różni się znacząco między pojazdami. Co wpływa na wysokość raty leasingowej? Oto kluczowe elementy:
1. Cena początkowa pojazdu
- Cena samochodu ma bezpośredni wpływ na wysokość miesięcznej raty. W przypadku najtańszego auta, jakim jest Dacia Sandero, niska cena wyjściowa przekłada się na niższą ratę miesięczną w porównaniu Mercedesa-Maybach. W praktyce oznacza to, że wyższa cena auta powoduje proporcjonalnie wyższy koszt leasingu.
2. Okres finansowania
- Dłuższy okres leasingu pozwala na rozłożenie kosztów na więcej rat, co obniża ich miesięczną wysokość. W omawianych przykładach zastosowaliśmy okres 59 miesięcy, który jest standardowy i pozwala na optymalne rozłożenie kosztów w czasie. Skrócenie okresu leasingu spowodowałoby wzrost miesięcznej raty, ponieważ cała suma opłat musiałaby być uiszczona w krótszym czasie.
3. Opłata wstępna
- Wartość opłaty wstępnej, która wynosiła w naszych przykładach 1% wartości pojazdu, wpływa na wysokość raty miesięcznej. Wyższa opłata wstępna obniża kwotę, która podlega finansowaniu, co w rezultacie obniża również miesięczną ratę. Przykładowo, gdybyśmy zdecydowali się na wyższą opłatę początkową, np. 10%, całkowita suma finansowania byłaby mniejsza, a miesięczna rata spadłaby proporcjonalnie.
4. Wartość wykupu
- Wartość wykupu, czyli procentowa wartość pojazdu, jaką można wykupić po zakończeniu umowy leasingowej, również wpływa na wysokość raty. W naszych kalkulacjach przyjęto wartość wykupu na poziomie 1%, co jest stosunkowo niską kwotą. Wysoka wartość wykupu (np. 20-30%) obniża miesięczną ratę, ponieważ większa część kosztów zostaje przesunięta na końcowy wykup. To rozwiązanie może być korzystne dla osób, które preferują niższe raty i planują wykupienie pojazdu po zakończeniu leasingu.
5. Produkty dodatkowe
- W artykule porównaliśmy koszt tylko samego finansowania. Musisz pamiętać, że do tego z pewnością trzeba będzie doliczyć produkty dodatkowe takie jak ubezpieczenie komunikacyjne czy GAP. Pozostają jeszcze opłaty dodatkowe typu koszt rejestracji pojazdu i inne.
Podsumowując, mimo że suma opłat leasingowych pozostaje taka sama, miesięczne raty różnią się i to znacząco. Zrozumienie, które elementy wpływają na wysokość raty, pozwala na lepsze dostosowanie umowy leasingowej do indywidualnych potrzeb i możliwości finansowych.
Praktyczne wskazówki – jak zoptymalizować ratę leasingu w 2024 r.
Optymalizacja raty leasingowej to istotny aspekt dla osób i firm, które chcą maksymalnie obniżyć miesięczne koszty związane z leasingiem auta. Przemyślana strategia finansowania pozwala na efektywne zarządzanie budżetem i lepsze dopasowanie do potrzeb użytkowników. Oto kilka praktycznych wskazówek, które pomogą zoptymalizować ratę leasingu, niezależnie od wartości pojazdu:
1. Wybór dłuższego okresu leasingu
- Dłuższy okres (np. 71 lub 83 miesiące) pozwala rozłożyć koszty na większą liczbę miesięcy, co skutkuje niższą miesięczną ratą. Jednak warto pamiętać, że dłuższy czas trwania umowy może zwiększyć całkowity koszt leasingu, gdyż więcej rat oznacza wyższe koszty finansowania.
2. Podwyższenie opłaty wstępnej
- Wpłacenie wyższej opłaty wstępnej na początku umowy leasingowej zmniejsza wartość finansowaną przez leasingodawcę, co automatycznie obniża miesięczną ratę.
3. Wybór wyższej wartości wykupu
- Wyższy wykup oznacza, że większa część kosztu pojazdu zostaje przesunięta na koniec umowy. Przekłada się na niższe raty w trakcie jej trwania, ale też na wyższą sumę opłat.
4. Negocjacje warunków leasingu
- Warto rozmawiać z leasingodawcą na temat możliwości obniżenia oprocentowania lub uzyskania lepszych warunków ubezpieczenia. Może przełożyć się to na korzystniejszą wysokość raty.
5. Korzystanie z kalkulatorów leasingowych
- Dzięki kalkulatorom można przetestować różne warianty leasingu i sprawdzić, jak zmieniają się raty przy zmianie poszczególnych elementów umowy.
Optymalizacja raty leasingowej wymaga odpowiedniego dopasowania parametrów umowy do indywidualnych potrzeb oraz finansowych możliwości. Dzięki tym wskazówkom możesz lepiej dostosować leasing do swoich oczekiwań, minimalizując miesięczne wydatki i korzystając z wygody, jaką oferuje leasing.
Podsumowanie – ile wyniesie rata leasingu na najtańsze i najdroższe nowe auto na rynku?
Leasing to wygodna i elastyczna forma finansowania, która pozwala na korzystanie z nowego samochodu bez konieczności dużego wydatku początkowego. Analiza przykładów pokazuje, jak różne wartości pojazdów wpływają na miesięczną ratę. Choć wysokość raty zależy bezpośrednio od ceny pojazdu to suma opłat leasingowych pozostaje na takim samym poziomie.
Dzięki różnorodnym opcjom dostosowania warunków umowy, leasing daje możliwość optymalizacji raty miesięcznej zgodnie z własnymi potrzebami. Co więcej, warto pamiętać, że leasing często pozwala na wybór droższego auta niż przy zakupie gotówkowym. Mając w kieszeni 59 000 zł, zwykle nie zdecydujesz się na samochód za 100 000 zł. Jednak w leasingu różnica w racie może być na tyle symboliczna, że wybór pojazdu z wyższej półki staje się bardziej realny. To sprawia, że leasing pozostaje jednym z najchętniej wybieranych sposobów finansowania zakupu aut w 2024 roku.
Zostaw komentarz