Program Mój Elektryk 2.0 to nowa edycja programu dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych, który ma wspierać rozwój elektromobilności w Polsce. W ramach programu osoby fizyczne i przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą mogą liczyć na dotacje sięgające nawet wysokości 40 tys. zł. (27 tys. zł wynosiło maksymalne wsparcie z poprzedniej odsłony). Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił projekt programu, który obejmuje dopłaty zarówno do zakupu, jak i leasingu lub wynajmu długoterminowego aut elektrycznych. W artykule przedstawiam szczegóły nowego programu. Podkreślam jednocześnie, że jest to póki co projekt. Jaka będzie jego finalna wersja? Pożyjemy, zobaczymy. Tak czy siak nie masz co się martwić z pewnością poinformuję o tym moich czytelników.
Czym jest program dopłat do samochodu elektrycznego?
Program Mój Elektryk 2.0 to projekt programu dopłat do zakupu lub leasingu nowych elektryków, przygotowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jego celem jest wsparcie rozwoju elektromobilności w Polsce oraz promowanie ekologicznych rozwiązań w transporcie. W ramach tego programu dopłat mogą skorzystać zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą.
Ta nowa edycja programu stanowi kontynuację poprzedniego projektu, który już wcześniej przyczynił się do wzrostu liczby rejestracji aut elektrycznych w Polsce. Tym razem program dopłat został dostosowany, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom odbiorców wsparcia i ułatwić dostęp do ekologicznych pojazdów.
Budżet programu wynosi 1,6 mld zł, a jego realizacja przewidziana jest na lata 2024–2026. Ogłoszenie programu ma nastąpić do końca 2024 roku, po zakończeniu trwających właśnie konsultacji społecznych dotyczących programu. Dla osób planujących zakup lub leasingu nowego elektryka to świetna okazja, by uzyskać wsparcie finansowe.
Program obejmuje również wynajem długoterminowy pojazdów zeroemisyjnych, co stanowi nowość w porównaniu do poprzednich edycji. Aby maksymalnie wykorzystać dostępne środki, beneficjenci mogą otrzymać dopłaty do pojazdów w zależności od spełnienia określonych kryteriów, takich jak dochód, cena pojazdu czy decyzja o zezłomowaniu auta spalinowego.
Założenia programu – kto będzie mógł skorzystać z dopłat?
W nowego programu dopłat będą mogły skorzystać zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy. Szczegółowe informacje na temat odbiorców wsparcia wyglądają następująco:
Osoby fizyczne
- Osoby fizyczne będą mogły liczyć na dotacje do zakupu lub leasingu pojazdu zeroemisyjnego, jeśli ich dochód nie przekracza 120 tys. zł rocznie. W takich przypadkach dostępne są dodatkowe środki, które zwiększają kwotę wsparcia do 40 tys. zł.
- Warunkiem uzyskania największej możliwej dopłaty jest często decyzja o utylizacji starego samochodu spalinowego, który musi być w posiadaniu beneficjenta co najmniej od 3 lat.
Jednoosobowe działalności gospodarcze i przedsiębiorcy
- Program obejmuje również przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz inne formy działalności biznesowej.
- W ich przypadku dostępne są dopłaty do zakupu lub leasingu nowego samochodu elektrycznego. Jeżeli ostateczny odbiorca wsparcia jest właścicielem co najmniej od 3 lat pojazdu spalinowego, może skorzystać z dodatkowego bonusu za jego wycofanie z użytku.
Dodatkowe kryteria kwalifikacyjne
- Cena nowego samochodu elektrycznego nie może przekraczać 225 tys. zł brutto.
- W przypadku rodzin wielodzietnych, posiadacze Karty Dużej Rodziny mogą liczyć na dodatkowe wsparcie, co sprawia, że program jest szczególnie atrakcyjny dla większych gospodarstw domowych.
- Dotacje są również dostępne dla tych, którzy zdecydują się na leasing czy wynajem długoterminowy aut elektrycznych.
Warunek zezłomowania auta spalinowego
Taka decyzja daje możliwość zwiększenia dopłaty o dodatkowe 10 tys. zł, pod warunkiem, że auto zostało zarejestrowane na beneficjenta wcześniej niż 1 lutego 2020 roku.
Podsumowując, program wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych oferuje szeroką gamę możliwości, dzięki którym zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy mogą znacząco zmniejszyć koszty związane z inwestycją w auta elektryczne. To rozwiązanie stawia na dostępność, zachęcając coraz więcej osób do korzystania z ekologicznych środków transportu.
Ile może wynieść dotacja w programie Mój elektryk 2.0?
Program oferuje zróżnicowane formy wsparcia finansowego, dostosowane do potrzeb różnych grup beneficjentów, takich jak osoby fizyczne czy przedsiębiorcy. Wysokość dopłat zależy od rodzaju pojazdu, warunków dodatkowych oraz formy finansowania (zakup, leasing lub wynajem długoterminowy).
Dopłaty dla osób fizycznych
- Podstawowa dotacja: Każda osoba fizyczna, która spełnia warunki programu, może otrzymać dopłatę w wysokości 18 750 zł.
- Dodatkowe wsparcie za zezłomowanie samochodu spalinowego: W takiej sytuacji można otrzymać dodatkowe 10 tys. zł. Warunkiem jest, aby likwidowany pojazd był w posiadaniu co najmniej od 3 lat.
- Bonus dla mniej zarabiających: Dla osób o rocznym dochodzie poniżej 120 tys. zł przewidziana jest dodatkowa dotacja w wysokości 11 250 zł, co razem z podstawowym wsparciem i bonusem za przeznaczenie starego pojazdu na załom daje łączną kwotę 40 tys. zł.
Dopłaty w leasingu i wynajmie długoterminowym
- W przypadku leasingu nowego samochodu elektrycznego kwota wsparcia wynosi:
- 30 tys. zł jako podstawowa dotacja,
- 5 tys. zł za zezłomowanie pojazdu spalinowego,
- Dodatkowe 5 tys. zł dla osób z wypływami poniżej 120 tys. zł.
- Łączna kwota wsparcia w tych przypadkach wynosi również 40 tys. zł.
Warunki uzyskania maksymalnej kwoty dofinansowania
Aby uzyskać pełne wsparcie, beneficjent musi spełniać kilka warunków:
- Dochód roczny nie może przekraczać 120 tys. zł.
- Pojazd musi być zeroemisyjny. Maksymalna cena nowego auta elektrycznego nie może przekraczać 225 tys. zł brutto.
- W przypadku kasacji samochodu spalinowego, auto musi być w posiadaniu właściciela co najmniej od 3 lat.
Wsparcie dla rodzin wielodzietnych
Posiadacze Karty Dużej Rodziny mogą również ubiegać się o wyższe dopłaty, które uwzględniają potrzeby większych gospodarstw domowych. W takich przypadkach program oferuje bardziej elastyczne kryteria przyznawania dopłat.
Podsumowanie dopłat
- Osoby fizyczne: Możliwość uzyskania wsparcia do zakupu lub leasingu nowego auta elektrycznego sięgające nawet 40 tys. zł.
- Leasing i wynajem długoterminowy aut elektrycznych: kwota dofinansowania również nie może przekroczyć analogicznej kwoty.
Program dopłat do zakupu elektryków umożliwia znaczne zmniejszenie kosztów inwestycji w pojazdy zeroemisyjne, zachęcając do wyboru bardziej ekologicznych rozwiązań w transporcie.
Zasady programu – limity cenowe i kwalifikujące się pojazdy
Jednym z kluczowych elementów programu dopłat do pojazdów elektrycznych są jasno określone limity cenowe oraz wymagania dotyczące kwalifikujących się pojazdów. Te zasady mają na celu skoncentrowanie wsparcia na autach, które są dostępne dla szerokiego grona odbiorców.
Cena nowego auta elektrycznego
W ramach programu, aby pojazd kwalifikował się do dopłaty, jego cena nie może przekraczać 225 tys. zł brutto. To oznacza, że większość popularnych modeli aut dostępnych na rynku mieści się w tym limicie, ale niestety nie wszystkie. Na chwilę powstawania tego artykułu na portalu Otomoto można znaleźć było ponad 700 aut spełniających te kryteria. Kliknij przycisk i sprawdź jakie auta są dostępne.
Typy pojazdów zeroemisyjnych kwalifikujące się do dopłat
- Auta elektryczne (BEV): Program wspiera zakup wyłącznie pojazdów całkowicie zeroemisyjnych, co oznacza, że hybrydy typu plug-in (PHEV) nie są objęte wsparciem.
- Nowe pojazdy: Dopłaty dotyczą zakupu lub leasingu nowego elektryka. Używane auta, nawet jeśli są zeroemisyjne, nie kwalifikują się do programu. A to czy program dofinansowania do używanych elektryków wejdzie w życie nie jest wcale taki oczywisty.
10 tys. zł ekstra za zezłomowanie starej spalinówki
- Beneficjenci, którzy zdecydują się zutylizować stary pojazd, mogą otrzymać dodatkowe wsparcie w wysokości 10 tys. zł. Ważne, aby pojazd spełniał następujące kryteria:
- Był zarejestrowany na beneficjenta co najmniej od 3 lat.
- Posiadał ważny dowód rejestracyjny w momencie składania wniosku.
Karta Dużej Rodziny
Posiadacze Karty Dużej Rodziny mogą korzystać z bardziej elastycznych limitów cenowych, dzięki czemu program uwzględnia potrzeby rodzin wielodzietnych. Dla nich przewidziano dodatkowe korzyści związane z wyborem pojazdów o wyższej wartości.
Dzięki jasno określonym zasadom dotyczącym ceny nowego auta elektrycznego oraz kryteriom dla pojazdów spalinowych przeznaczonych do kasacji, program Elektryk 2.0 gwarantuje efektywne i sprawiedliwe wsparcie finansowe. Wprowadzone limity cenowe, takie jak 225 tys. zł, czynią program dostępny dla szerokiego grona potencjalnych nabywców. To szansa na zakup pojazdu zeroemisyjnego przy znacznym zmniejszeniu kosztów.
![Dopłaty do nowych aut elektrycznych 2025 Dopłaty do nowych aut elektrycznych 2025 - Leasing bez tajemnic](https://leasingbeztajemnic.pl/wp-content/uploads/2024/11/Doplaty-do-nowych-aut-elektrycznych-2025-1024x683.webp)
Procedura aplikacyjna
Proces aplikacji został zaprojektowany tak, aby uprościć dostęp do wsparcia. Zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy mogą składać wnioski, jednak ważne jest spełnienie określonych warunków i dostarczenie odpowiednich dokumentów.
Zgłoszenie pojazdu
- Beneficjenci muszą zdecydować się na zakup, leasing, wynajem długoterminowy pojazdu.
- W przypadku leasingu lub wynajmu, konieczne jest wskazanie partnera finansowego współpracującego z programem.
Złożenie wniosku
- Wniosek o dopłatę można składać za pośrednictwem platformy online prowadzonej przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
-
- Dokumenty muszą zawierać szczegóły dotyczące pojazdu, beneficjenta oraz ewentualne potwierdzenie utylizacji pojazdu spalinowego.
Weryfikacja i akceptacja
Po złożeniu wniosku, NFOŚiGW sprawdzi, czy beneficjent spełnia warunki programu. Ostateczny odbiorca wsparcia musi udowodnić, że spełnia kryteria dochodowe (np. poniżej 120 tys. zł rocznie) oraz że pojazd kwalifikuje się do dopłaty.
Wypłata środków
Po akceptacji wniosku, beneficjent otrzymuje środki bezpośrednio na konto lub poprzez partnera finansowego, jeśli auto zostało zakupione w finansowaniu.
Wymagane dokumenty
- Dowód rejestracyjny pojazdu spalinowego, jeśli wnioskuje się o bonus za zezłomowanie auta spalinowego.
- Dokument potwierdzający dochody (np. PIT) w przypadku osób fizycznych ubiegających się o dodatkowe wsparcie przy wpływach poniżej 120 tys. zł.
- Umowa zakupu, leasingu, wynajmu auta.
Terminy i ważne informacje
- Ogłoszenie programu ma nastąpić do końca 2024 r., a aplikacje będą przyjmowane od początku 2025 roku.
- Pojazdy zakupione po 1 lutego 2020 roku lub później mogą być zgłaszane do programu.
- Konsultacje społeczne dotyczące programu wskazują, że niektóre warunki mogą jeszcze ulec zmianie przed ostatecznym ogłoszeniem zasad.
Korzyści wynikające z programu
Program to nie tylko wsparcie finansowe, ale także szereg dodatkowych korzyści dla beneficjentów:
- Obniżenie kosztów zakupu lub leasingu nowego auta elektrycznego: Dopłaty w wysokości nawet 40 tys. zł znacząco zmniejszają kwotę, jaką trzeba przeznaczyć na pojazd zeroemisyjny.
- Ekologiczne korzyści: Promowanie aut elektrycznych przyczynia się do redukcji emisji CO₂ i poprawy jakości powietrza.
- Niższe koszty eksploatacji: Elektryki są tańsze w użytkowaniu dzięki mniejszym wydatkom na energię i serwis.
- Dostępność dla różnych grup: Program wspiera zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorców, oferując elastyczne formy finansowania, takie jak leasing i wynajem długoterminowy.
Dzięki dopłatom program staje się realnym wsparciem w procesie przechodzenia na ekologiczne środki transportu.
Wyzwania i ograniczenia programu
Mimo wielu zalet, znajdą się także z pewnymi wyzwaniami:
- Limit cenowy: W wielu przypadkach maksymalna cena nowego auta wynosząca 225 tys. zł (zwłaszcza w segmencie premium) może się okazać niewystarczająca.
- Dostępność środków: Budżet programu, choć wynoszący 1,6 mld zł, może nie wystarczyć na pokrycie wszystkich wniosków, zwłaszcza przy dużym zainteresowaniu.
- Kryteria dodatkowe: Aby uzyskać najwyższą możliwą dopłatę, konieczne jest spełnienie kilku dodatkowych wymagań, takich jak zezłomowanie samochodu spalinowego czy dochód poniżej 120 tys. zł.
Program, choć atrakcyjny, wymaga dokładnego zapoznania się z jego zasadami, aby uniknąć rozczarowania podczas składania wniosku.
Czy warto czekać na program?
Decyzja, czy warto czekać na program, zależy od indywidualnych potrzeb i planów:
- Korzyści z oczekiwania: Dopłaty do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego aut elektrycznych w wysokości nawet 40 tys. zł mogą znacząco zmniejszyć całkowity koszt inwestycji.
- Ryzyko opóźnień: Choć ogłoszenie programu ma nastąpić do końca 2024 r jego faktyczny start może zostać przesunięty.
- Zakup przed uruchomieniem programu: Zakup samochodu elektrycznego po 1 lutego 2020 roku kwalifikuje się do dopłat. Oznacza to, że nie trzeba czekać, aby później złożyć wniosek.
Dla osób rozważających ekologiczne rozwiązania w transporcie, program ten może stanowić istotny argument za odłożeniem decyzji o zakupie do momentu jego uruchomienia.
Podsumowanie
Program Mój Elektryk 2.0 to nowoczesne rozwiązanie wspierające rozwój elektromobilności w Polsce. Dzięki dopłatom zakup lub leasing nowego elektryka staje się bardziej przystępny finansowo. Program, skierowany zarówno do osób fizycznych, jak i przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, promuje ekologiczne środki transportu, jednocześnie redukując emisję CO₂.
Wprowadzone zasady sprawiają, że program jest przejrzysty i dostępny dla szerokiego grona odbiorców. Pomimo pewnych ograniczeń, takich jak limity budżetowe czy wymagania dotyczące dochodu, korzyści finansowe oraz ekologiczne znacznie przeważają.
Jeśli planujesz zakup lub leasing elektryka, warto rozważyć udział w programie. Zachęcam do śledzenia aktualnych informacji, aby nie przegapić rozpoczęcia naboru wniosków w 2024 roku. Program dotacji to inwestycja w przyszłość – zarówno Twoją, jak i środowiska.
Sekcja FAQ
Czy dopłaty obejmują leasing?
Tak, dopłaty w ramach programu obejmują zarówno leasing, jak i wynajem długoterminowy aut elektrycznych.
Co zrobić, jeśli pojazd nie spełnia kryteriów cenowych?
Jeśli cena auta przekracza 225 tys. zł brutto, pojazd nie kwalifikuje się do programu. Nie pozostaje nic innego jak rozważyć zakup „nieco tańszego” auta.
Czy program obejmuje samochody hybrydowe?
Nie, program dotyczy wyłącznie pojazdów całkowicie zeroemisyjnych, czyli elektrycznych.
Kiedy można składać wnioski o dopłaty?
Wnioski będą przyjmowane od początku 2025 roku, po zakończeniu konsultacji społecznych i ogłoszeniu programu.
Czy można wnioskować o dopłatę jeśli już zakupiłem pojazd?
Tak. W ramach programu Mój elektryk 2.0 pojazdy zakupione po 1 lutego 2020 r mogą być zgłaszane o ile spełniają pozostałe warunki.
Czy podpisanie umowy najmu długoterminowego na taki samochód przez dwie osoby kwalifikuje do maksymalnych dopłat jeżeli tylko jedna osoba spełnia kryteria ( dochód i złomowanie), czy tez będzie się „zliczać” np. łączny dochód tych osób?
Według mnie (podkreślenie jest tutaj celowe, gdyż na chwilę obecną nie ma jeszcze szczegółowych wytycznych) – Jeśli umowa najmu długoterminowego samochodu elektrycznego jest zawarta przez dwie osoby, kluczowe jest ustalenie, kto formalnie występować będzie jako wnioskodawca o dofinansowanie. Z dostępnych informacji wynika, że dofinansowanie przyznawane jest indywidualnie, a kryteria dochodowe oraz warunki dotyczące zezłomowania pojazdu odnoszą się do konkretnego wnioskodawcy. Oznacza to, że jeśli tylko jedna z osób spełnia te kryteria, to tylko ona kwalifikuje się do maksymalnych dopłat, a dochody drugiej osoby nie powinny wpływać na ocenę wniosku.
Podkreślam, że jest to jedynie moja interpretacja dostępnych informacji. Warto poczekać na szczegóły oraz zweryfikować ten element bezpośrednio w regulaminie programu „Mój Elektryk” lub skonsultować się z odpowiednią instytucją realizującą dopłaty.